125 Enduor 2-takt

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
125 Enduro 2-takt

Hej är ny här men snart närmar sig tiden för den första riktiga mc:n :) .
Ska använda den som transportmedel och lite lek. :tungan


Meb så är det såhär, jag vill ju ha nått som jag kan dra irriterande moppepojkar med. Så den ska inte gå för slött (strypt).
Kan tänka mig att det då är 2-takt som gäller?

Sen är det så att enduro står mig varmt.
Finns det nån sjyst 2-takt enduro-motard för runt 20 000kr?


Har sökt en delmen inte riktigt hittat bra svar.

MVH // Erik :yoparty
 
Last edited:
Strypning är ju givet. Det är lag på det.

Leta efter en lite äldre ktm exc 125. Men för 20 papp får du nog inga motardhjul på köpet.

Välkommen förresten :)
 
oavsett vilken 125 du har drar du i stort sätt alla irriterade moppetöntar som finns... men det finns vissa som har lite värre mopeder och då är ju som du säger 2-takt det bästa och det hetaste 125 du kan ha om det gäller motard/enduro är en KTM exc dom har ju varit endurosar/crossar förr så dom har ju 45 hästar på veven :) (ostrypt) och då kan du lätt dra alla bilar också. MEN desto mer hk desto oftare kolv dyten :huvet och den drar nog en liter milen också sen kostar dom 40k+ också :huvet
finns en 04 aprilia för 22k på blocket.... inget vidare snygg men...
 
Last edited:
oavsett vilken 125 du har drar du i stort sätt alla irriterade moppetöntar som finns... men det finns vissa som har lite värre mopeder och då är ju som du säger 2-takt det bästa och det hetaste 125 du kan ha om det gäller motard/enduro är en KTM exc dom har ju varit endurosar/crossar förr så dom har ju 45 hästar på veven :) (ostrypt) och då kan du lätt dra alla bilar också. MEN desto mer hk desto oftare kolv dyten :huvet och den drar nog en liter milen också sen kostar dom 40k+ också :huvet
finns en 04 aprilia för 22k på blocket.... inget vidare snygg men...


Den på blocket är ju ganskaok , med dekaler på och lite sånt, men sitter det samma motor på den som på en aprilia rs racing? :va
För visst ska en sånn flytta på sig ganska bra? :P
Om man skulle köra ostrypt.
Blir kolvbytena m,m, mycket täta då?
 
Jag skulle inte råda dig att köpa en endurohoj för 20k och sedan använda den som transportmedel, men det är jag


Risken är ganska stor att du har ett gäng höga kostnader på väg när du skaffar den och sedan är den normala "hålla igång"-kostnaden onödigt hög för gatåka.

Kolla på något lite mer gatanpassat, RS har väl vettiga intervaller och skaplig effekt (långt mer än det vanliga moppefjunet då en strypt 125a drar ifrån dom) men är det enduro/motard du är ute efter rekommenderar jag offroad eller gatmotard.
Aprilia MX, Honda CRM, Yamaha DT m.fl.

BTW så låter 45 hästar lite väl optimistiskt :tungan
 
sporthoj is the way to go! :)

den är både bra som bruksmoped och som racing moped om du vill köra som en galning på vägarna ;)

nackdelen är väl om man inte gillar sitta på en sån eller om man vill köra mycket grusväg,
En aprilia rs eller cagiva mito duger minst lika bra och en sån kan du få för 15-16 000,
Dom nyare rs:en och miton:a kostar dock runt 40-50
 
Ett Ärligt mennat om än tråkigt visdomsord från en som varigt där.

köp INTE en enduro fök 20k å kör gata med, vist sjukt kul när det håller men det gör det inte..

Körde crm tröttna->köpte billig enduro->kul som fan 3h->skar->kul som fan 2½h skar-> såldes med total kostnad av 4500/ kör timme->fortsatte köra crm, slöare å tyngre men jag kunde köra med polarna å använda den som transport iaf.

sporthoj is the way to go! :)

den är både bra som bruksmoped och som racing moped om du vill köra som en galning på vägarna ;)

nackdelen är väl om man inte gillar sitta på en sån eller om man vill köra mycket grusväg,
En aprilia rs eller cagiva mito duger minst lika bra och en sån kan du få för 15-16 000,
Dom nyare rs:en och miton:a kostar dock runt 40-50
Förutom att när du ramlar eller tappar den så kostar det som ett cylinderbytte..
 
Last edited:
Ett Ärligt mennat om än tråkigt visdomsord från en som varigt där.

köp INTE en enduro fök 20k å kör gata med, vist sjukt kul när det håller men det gör det inte..

Körde crm tröttna->köpte billig enduro->kul som fan 3h->skar->kul som fan 2½h skar-> såldes med total kostnad av 4500/ kör timme->fortsatte köra crm, slöare å tyngre men jag kunde köra med polarna å använda den som transport iaf.


Förutom att när du ramlar eller tappar den så kostar det som ett cylinderbytte..
Jag körde drygt 500 problemfria mil med min husqvarna :tungan
 
okej , kan någon samanfatta det ni har sagt, ska jag skippa enduro helt? Det är ju inget krav med 2-takt. jag bor heller inte i stan, bor i ett litet samhälle med 1 mil till plugget.

Varför skulle en endurohoj hålla sämre än en racer? är ju inte nån gatreggad cross jag är ute efter.

// Erik
 
köp istället en offroad (inte enduro) typ dt, kdx mf
har själv en dt som går bra har dock inte kört mycket (har inte kortet än)
och på sånna är det ju myckeeetttt längre service intervaller tack vare att de är mer gjorda för att gå på väg.:)
 
okej , kan någon samanfatta det ni har sagt, ska jag skippa enduro helt? Det är ju inget krav med 2-takt. jag bor heller inte i stan, bor i ett litet samhälle med 1 mil till plugget.

Varför skulle en endurohoj hålla sämre än en racer? är ju inte nån gatreggad cross jag är ute efter.

// Erik

För att endurohojen har en trimningsgrad som inte är allt för långt ifrån en cross och därmed slits på det sättet.
Har du hittat någon 125cc enduro 4t eftersom du säger att 2t inte är något krav?

Offroad går dock bra så kika efter det kanske?
 
Ett Ärligt mennat om än tråkigt visdomsord från en som varigt där.

köp INTE en enduro fök 20k å kör gata med, vist sjukt kul när det håller men det gör det inte..

Körde crm tröttna->köpte billig enduro->kul som fan 3h->skar->kul som fan 2½h skar-> såldes med total kostnad av 4500/ kör timme->fortsatte köra crm, slöare å tyngre men jag kunde köra med polarna å använda den som transport iaf.


Förutom att när du ramlar eller tappar den så kostar det som ett cylinderbytte..
ramla/tappa den fan inte då ;)
 
För att endurohojen har en trimningsgrad som inte är allt för långt ifrån en cross och därmed slits på det sättet.
Har du hittat någon 125cc enduro 4t eftersom du säger att 2t inte är något krav?

Offroad går dock bra så kika efter det kanske?


Kan någon dra en klar beskrivning på et typisk enduor och en typisk offroad? :P

Nä 4takt funkar ju det med ;P , men vill ja ha rikligt med körglädje :yoparty

Vad för pluggar sitter det på 4taktarna:P?
 
Kan någon dra en klar beskrivning på et typisk enduor och en typisk offroad? :P

Nä 4takt funkar ju det med ;P , men vill ja ha rikligt med körglädje :yoparty

Vad för pluggar sitter det på 4taktarna:P?
Enduro: WR, EXC, EC

Offroad: DT, CRM
 
Så fort du köper en fyrtaktare försvinner vartenda litet problem med underhåll garanterat ;) Men de blir ju mindre pulver tyvärr...

MEN hittar du en med 4t 4 ventil och vätskekyld så är det så bra som det kan bli och dom käkar upp en moped utan problem.

Jag åkte ifrån moppepojkar med min gamla senda baja ( slö som fan ).

Kolla om du kan få tag i Derbis nya DRD racing 125 ( den enda motard/ offroad jag vet som har 4t 4v som inte ser ut som skit ). Den har allt jag skrev om och full effekt till skillnad mot tvåventilade fyrtaktare.
 
Okej, hur är det med beta rr 125 sm ? Den ser riktigt trevlig ut, min bror har haft en beta rr 50 07 och har själv sett vilken fin hojj det är, men är det också nått som pajjar ?
 
Okej, hur är det med beta rr 125 sm ? Den ser riktigt trevlig ut, min bror har haft en beta rr 50 07 och har själv sett vilken fin hojj det är, men är det också nått som pajjar ?

Har för mig att Beta har den gamla yamahamotorn, dvs luftkyld 2v 11hk.
 
Okej,

Men vilka SM hojjar rekomenderar ni, som det går att få ur lite kräm men som håller för en hel del.:P
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top