125:a straff?

Rift skrev:
2698333 nu ska du inte spama sönder tråden bara för du är hobbygud på sh :mad:

svar på frågan: poliserna nöjer sig ofta med att ge personen som överträtt lagen smisk på rumpan, därför de alltid ber personen ifråga att sära på benen :arsele
han ÄR gud..:brynad
 
MRJaggu skrev:
26925553. Prövotid har du de första två åren av din körkortstid där om du skulle råka ut för minsta företeelse får dina behörigheter indragna.

Sedan 1 Januari 2006 är det väl fem år?
 
prövotiden har du bara på ditt första körkort ändå så de dära snacket om en 5-årig prövotid behöver vi som redan har kort inte oroa oss över. om man inte torskar kortet då.
 
1. det finns en sökfunktion

2. tänk efter lite. tror du polisen kan bura in dig för att dom misstänker att hojen e trimmad /ostrypt?
Det behövs bevis iform av ett bänkpapper som bevisar att effekten i ärtbössan överstiger 11kw.
Eftersom det är jobbigt för harry å släpa runt på en dynobänk så är det i princip omöjligt å åka dit på något sånt med en 125:a.
3. Prövotid har du de första två åren av din körkortstid där om du skulle råka ut för minsta företeelse får dina behörigheter indragna.

4. det finns en sökfunktion:tummenupp


EDIT fy faen vad jag e snäll idag då:va
Vid en flygande besiktning där hojen går "för bra" kan polisen kontrollera strypningarna. Står ofta i reggbeviset på många hojar som exempel "strypt till 11kw genom 25mm begränsning i utblåset". Det är sådant polisen kan kolla. Elektroniska strypningar är svårare förståss men finns inte dessa strypningar så har det mindre roll om hojen är sliten och ger 2kw.
 
hur kollar dom det?
kan dom även kolla i avgasrörs-mynningen?
 
liten fundering bara...

en liten fundering bara,
Nu när lillbrorsan är tillräckligt gammal för o börja övningsköra bil, gick föräldrarna sån där kurs man måste göra nuförtiden.

Har helatiden också trott att under prövotiden kan man bara bli av med körkortet om man gör ngt som skulle leda till att körkortet skulle bli indraget, tex köra över 30km/h för fort osv.

Men iallafall så sa pappa efter att ha varit på kursen att det inte är så. Polisen ska tydligen, enligt vad dom sagt på körskolan, ha rätten att ta körkortet om dom anser dig olämplig,(vad det nu innebär, kanske man anses som olämplig om man kör på bakhjulet 10km/h för fort? eller det kanske leder till indraget körkort? :D )

Eller tror ni som jag, att det bara är ngt som körskolan hittat på? :rolleyes:
 
Vid en flygande besiktning där hojen går "för bra" kan polisen kontrollera strypningarna. Står ofta i reggbeviset på många hojar som exempel "strypt till 11kw genom 25mm begränsning i utblåset". Det är sådant polisen kan kolla. Elektroniska strypningar är svårare förståss men finns inte dessa strypningar så har det mindre roll om hojen är sliten och ger 2kw.

Skulle de stå och plocka ner hojen vid vägen för att kolla strypningar?

Det är alltid samma frågor, alltid olika svar. Denna frågan har kommit upp miljarder gånger, och det blir alltid tvister om vad som händer.

Vad som händer kan man inte svara på. Alla poliser är människor, och alla behandlar en annorlunda. Vissa ser mellan fingrarna, vissa är riktiga bitches som gör allt för att sätta dit en. Det som jag tycker låter mest rimligt är att de vill att man beställer tid för bänkning och testar hojen för att bevisa att den är strypt. Men att de skulle göra detta tycker jag känns väldigt liten risk för. Dessutom, vad ska de göra åt saken?

Enda stora risken att torska på en ostrypt hoj är, tror jag, om man krockar med den och försäkringsbolaget ser att den är ostrypt. Men jag tror inte poliser bryr sig särskillt mkt. Dessutom, många snutar ser inte ens skillnad på en mellan och lätt mc, såvida de inte hör ljudet (om de sitter i bil), och skulle nog inte bry sig om den verkar gå lite fort. Kör man för fort for man kanske skylla sig själv om de stannar en. :rolleyes:

Detta är iallafall vad jag kunnat förstå av allas samlade meningar. Rätta mig om jag har fel.
 
Last edited:
Skulle de stå och plocka ner hojen vid vägen för att kolla strypningar?

Det är alltid samma frågor, alltid olika svar. Denna frågan har kommit upp miljarder gånger, och det blir alltid tvister om vad som händer.

Vad som händer kan man inte svara på. Alla poliser är människor, och alla behandlar en annorlunda. Vissa ser mellan fingrarna, vissa är riktiga bitches som gör allt för att sätta dit en. Det som jag tycker låter mest rimligt är att de vill att man beställer tid för bänkning och testar hojen för att bevisa att den är strypt. Men att de skulle göra detta tycker jag känns väldigt liten risk för. Dessutom, vad ska de göra åt saken?

Enda stora risken att torska på en ostrypt hoj är, tror jag, om man krockar med den och försäkringsbolaget ser att den är ostrypt. Men jag tror inte poliser bryr sig särskillt mkt. Dessutom, många snutar ser inte ens skillnad på en mellan och lätt mc, såvida de inte hör ljudet (om de sitter i bil), och skulle nog inte bry sig om den verkar gå lite fort. Kör man för fort for man kanske skylla sig själv om de stannar en. :rolleyes:

Detta är iallafall vad jag kunnat förstå av allas samlade meningar. Rätta mig om jag har fel.

Inte för att det händer varje dag men polisen har faktiskt skåpbilar fulla med verktyg för att just kunna kolla upp detta med ostrypta hojar. Du åker dit på plats på bar handling för olovlig körning och att fordonet dessutom inte är reggat eftersom motoreffekten är ändrad. Det innebär i sin tur att du kör oförsäkrat, oskattat och en massa annat på samma gång. Inte för att risken är stor men polisen har laglig rätt att göra denna sortens inspektioner.
Skulle polisen däremot bara provköra hojen och det "visar sig" att den har för hög effekt så kan de enbart kräva ombesiktning och ge dig körförbud fram tills dess. I de flästa fallen tror jag polisen inte bryr sig ett skit om du kör ostrypt eller inte men du undrade ju över vad polisen har rätt och inte rätt till att göra.
 
Inte för att det händer varje dag men polisen har faktiskt skåpbilar fulla med verktyg för att just kunna kolla upp detta med ostrypta hojar. Du åker dit på plats på bar handling för olovlig körning och att fordonet dessutom inte är reggat eftersom motoreffekten är ändrad. Det innebär i sin tur att du kör oförsäkrat, oskattat och en massa annat på samma gång. Inte för att risken är stor men polisen har laglig rätt att göra denna sortens inspektioner.
Skulle polisen däremot bara provköra hojen och det "visar sig" att den har för hög effekt så kan de enbart kräva ombesiktning och ge dig körförbud fram tills dess. I de flästa fallen tror jag polisen inte bryr sig ett skit om du kör ostrypt eller inte men du undrade ju över vad polisen har rätt och inte rätt till att göra.

bara för att vara petig så åker man väl inte alltid oförsäkrat om man kör ostrypt
vissa försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt? eller är jag (som inte allt för ofta) ute å cyklar?
 
2711350 bara för att vara petig så åker man väl inte alltid oförsäkrat om man kör ostrypt
vissa försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt? eller är jag (som inte allt för ofta) ute å cyklar?
Min är försäkrad på full effekt.
 
bara för att vara petig så åker man väl inte alltid oförsäkrat om man kör ostrypt
vissa försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt? eller är jag (som inte allt för ofta) ute å cyklar?

Jo det stämmer. Men fordonet är fortfarande inte omregistrerat vilket är ett krav vid ändring av motoreffekten. Detta innebär i sin tur att hojen inte är laglig att framföras på väg pga just detta, avsaknad av registreringsbesiktning vilket i sin tur innebär körförbud. Alltså ganska grovt brott att åka på ostrypt hoj reggad på låg effekt. Samtidigt är risken att åka dit obefintlig, även fast du koliderar.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top