125:a som vägrar fungera

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Hej, jag provar igen. Jag har nämligen lagt upp en tråd för ett tag sen om min cross som inte direkt vill funka.

Det är en Kx 125 -00
Det är så att den i botten inte går riktigt 100% och i toppen vrider den aldrig ur helt. Man kan inte säga att den spikar heller utan det är mer som en varvspärr. Och vid några sekunders maxande (för att se om det släpper) så visar den tendeser till att värmenypa, vilket den en gång gjorde, men det gick fort så det gick att hoppa så den fick fäste och gick igång igen; det var lite tur. Jag har bytt huvudmunstycke från original 155 till 160, 165, 170 som sitter på nu. Har höjt nålen, ja allt som går att ändra har jag ändrat i princip.

Innan jag började pilla på den för att den gick dåligt renoverade jag hela motorn. Bytte kolv (en spricka i avgasstolpen i cylindern, men det håller några timmar till, och påverkar ej.) alla lager i motorn, alla packningar, allt.

Så nu börjar jag överväga att det kan vara el-fel? Tändningsystemet, CDIboxen? Och för att kolla det måste jag köpa ny, finns det ens? Eller bör jag sälja? :död

Jag tackar för mig.
/Robin :huvet

tändplattan?

Justerat tändplattan?
Vet att endel 2takt så kan man lossa den och vrida den lite för att justera tändningen. Det är iaf billigare än att köpa ny CDi

Deztallica skrev:
Hej, jag provar igen. Jag har nämligen lagt upp en tråd för ett tag sen om min cross som inte direkt vill funka.

Det är en Kx 125 -00
Det är så att den i botten inte går riktigt 100% och i toppen vrider den aldrig ur helt. Man kan inte säga att den spikar heller utan det är mer som en varvspärr. Och vid några sekunders maxande (för att se om det släpper) så visar den tendeser till att värmenypa, vilket den en gång gjorde, men det gick fort så det gick att hoppa så den fick fäste och gick igång igen; det var lite tur. Jag har bytt huvudmunstycke från original 155 till 160, 165, 170 som sitter på nu. Har höjt nålen, ja allt som går att ändra har jag ändrat i princip.

Innan jag började pilla på den för att den gick dåligt renoverade jag hela motorn. Bytte kolv (en spricka i avgasstolpen i cylindern, men det håller några timmar till, och påverkar ej.) alla lager i motorn, alla packningar, allt.

Så nu börjar jag överväga att det kan vara el-fel? Tändningsystemet, CDIboxen? Och för att kolla det måste jag köpa ny, finns det ens? Eller bör jag sälja? :död

Jag tackar för mig.
/Robin :huvet
delar är jag säker på att det finns i vilket fall..

Hur har du det med storändan på vevstaken? Det är inte det lagret som håller på att ge sig??

gasarn?

Hur mycket har ju bytt till förgasaren?
Bara huvudmunstycken?

pw skrev:
Hur har du det med storändan på vevstaken? Det är inte det lagret som håller på att ge sig??
Lagret är fortfarande schysst :huvet

nait skrev:
Hur mycket har ju bytt till förgasaren?
Bara huvudmunstycken?

har bytt huvudmunstycken, har höjt nålen, har exprimenterat allmänt. Har hört att det ska finnas högfarts munstycke (power jet?)..

Deztallica skrev:
har bytt huvudmunstycken, har höjt nålen, har exprimenterat allmänt. Har hört att det ska finnas högfarts munstycke (power jet?)..

Det är samma sak, dvs det som nålen löper i.

Tycker att det låter som ett trött tändsystem. Prova att mäta upp eller om du kanske kan låna av någon kompis eller någon annan vänlig själ.
I vilket skick är dina reedventiler? Eftersom hojen är trött i botten. Har dock inget med toppen(av registret) att göra.

Hur är ljuddämparens stoppning?

Köpte/fick du rätt storlek på kolven?

Barrett skrev:
Det är samma sak, dvs det som nålen löper i.
Okej då fick jag svar på det iallfall :)

Barrett skrev:
Tycker att det låter som ett trött tändsystem. Prova att mäta upp eller om du kanske kan låna av någon kompis eller någon annan vänlig själ.
I vilket skick är dina reedventiler? Eftersom hojen är trött i botten. Har dock inget med toppen(av registret) att göra.

Hur är ljuddämparens stoppning?

Köpte/fick du rätt storlek på kolven?

Mäta upp? :confused:
Reedventilerna är schyssta. Att botten och toppen inte har med varandra att göra är ju förvisso sant, men det kunde ju vara samma problem tänkte jag. Det är enormt irriterande när den inte ger fullt ut, känns som en moppe, med tanke på dom ger mest i topp.

Deztallica skrev:
Okej då fick jag svar på det iallfall :)

Mäta upp? :confused:
Reedventilerna är schyssta. Att botten och toppen inte har med varandra att göra är ju förvisso sant, men det kunde ju vara samma problem tänkte jag. Det är enormt irriterande när den inte ger fullt ut, känns som en moppe, med tanke på dom ger mest i topp.

Om du kollar i instruktionsboken så hittar du de värden som spolen och statorn ska hålla. Ett visst ohm-tal alltså.
Har du rätt nål i förgasaren? Kolla på din hoj och jämför med instr.boken.
Tomgångsbestyckningen?
Hur mår din rörliga avgasport?

Jag heter Lasse skrev:
Om du kollar i instruktionsboken så hittar du de värden som spolen och statorn ska hålla. Ett visst ohm-tal alltså.
Har du rätt nål i förgasaren? Kolla på din hoj och jämför med instr.boken.
Tomgångsbestyckningen?
Hur mår din rörliga avgasport?

Avgasporten är schysst.
Instruktionsboken, det är den som är problemet. Har tappat bort den iochmed byte av garage. Har nu fått låna en till en en KX 250 -02 L4, min är en KX 125 -00 L2 (Tror dom heter så). Nålen är samma som original (å andra sidan var ju huvudmunstycket original 155, nu är det 170).
Tomgången har jag gått igenom om och om igen.
Tack för all hjälp hittills mannen :)

Lyfter den här lite, det är fan snart is på sjöarna :3freak
Ingen som vet vart man kan få tag på en instruktionsbok? Utan att beställa för massa $ från någon osäker sajt. Ska åka till diverse motorbutiker och kolla om dom har, bland annat AWA MC där jag känner ägaren :tummenupp

NÅGON SOM VILL HA EN KX125 CROSS BILLIGT?!!!!! :4skrika :huvet :mad:

Deztallica skrev:
Avgasporten är schysst.
Instruktionsboken, det är den som är problemet. Har tappat bort den iochmed byte av garage. Har nu fått låna en till en en KX 250 -02 L4, min är en KX 125 -00 L2 (Tror dom heter så). Nålen är samma som original (å andra sidan var ju huvudmunstycket original 155, nu är det 170).
Tomgången har jag gått igenom om och om igen.
Tack för all hjälp hittills mannen :)

Det låter väldigt litet med 155 munstycke på en 125, KTM har tex 185-190 i sina original.
125 har oftast större munstycken än 250 osv..

rejser skrev:
Det låter väldigt litet med 155 munstycke på en 125, KTM har tex 185-190 i sina original.
125 har oftast större munstycken än 250 osv..
Då har KX mycket annorlunda förgasare om man jämför med KTM.
KX125an har 155 original, medans KX250 hade något vid 200 (?)

Deztallica skrev:
Då har KX mycket annorlunda förgasare om man jämför med KTM.
KX125an har 155 original, medans KX250 hade något vid 200 (?)

ofan strange...
keihin antar jag?

ktm´s 125 har 39mm och 250 hade 38 numera så litet som 36mm.

Deztallica skrev:
Lyfter den här lite, det är fan snart is på sjöarna :3freak
Ingen som vet vart man kan få tag på en instruktionsbok? Utan att beställa för massa $ från någon osäker sajt. Ska åka till diverse motorbutiker och kolla om dom har, bland annat AWA MC där jag känner ägaren :tummenupp

NÅGON SOM VILL HA EN KX125 CROSS BILLIGT?!!!!! :4skrika :huvet :mad:
Hur billigt??? Tjejen behöver en hoj.

På min CR125 så gick högfartsspolen sönder, men dina symptom verkar vara lite annorlunda, på min var det iaf så att det blev som en varvtalsspärr, den gick helt enkelt inte på höga varv. Men på låga varv gick den hur bra som helst..

Wagge skrev:
På min CR125 så gick högfartsspolen sönder, men dina symptom verkar vara lite annorlunda, på min var det iaf så att det blev som en varvtalsspärr, den gick helt enkelt inte på höga varv. Men på låga varv gick den hur bra som helst..
Det låter rätt likt. vad är det får något :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT