125:a eller 1000?

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Tjaba, jag ska köpa mig min första hoj till våren/sommaren & hade tänkt lägga en sådär 30papp, i bästa fall lite mer, lite beroende på ekonomi.:D

Men nu är min fundering, ska jag lägga pengarna på något lätt som en t.ex Aprilia RS 125:a och på så sätt lättare få körvana, eller ska man spendera pengarna direkt på barndomsdrömhojen en FZR 1000 alt 600? :va

Troligen en dum fråga, men hur mycket toppar en ostrypt Aprilia RS 125? & Är det lagligt att köra den ostrypt om man har A-kort med obegränsad effekt?
/R

Köp en 1000 och kör lugnt i början.

Du får köra en rs125 ostrypt om du har kort för det men det är MYCKET mer service på dom än t.e.x fzr1000 och dom är inte lika roliga.

Annars kanske du skulle kolla på typ gamla cbr600/900 (modernare än fzr).

Fall inte för grupptrycket!

Köp en mindre effektstark och lite lättare hoj att börja med. (En FZR 1000 är i o f s inte så tung, MEN stark).
En FZR 600, CBR 600 el likn är jättebra "nybörjarhojar".
Det är så lätt att man bromsar eller gasar bort sig de första åren och det är större risk med en "värre hoj". Självklart kan du även göra det med en "skitraka" (125:a).

Sen vill man byta upp sig efter nåt år och då blir det lite problem om man börjar "där uppe".

FZR1000 hade jag lite problem med att den drog lite väl mkt olja. OK sa Yamaha, men drygt 0,5 l/100 mil i landsvägstouring i runt 120-140 km/h känns inte bra. Annars en kanonskön maskin. Bra kåpa, funkar hyggligt på touring, stark, snabb, grymt vrid, går ganska bra köra bana med.

/ Började med skitraka! (Yamaha RD 125 LC -83, ny kolv o polerade kanaler + 5 km/h=135 km/h)

Vikingarockaren skrev:
2603557 Köp en 1000 och kör lugnt i början.

Du får köra en rs125 ostrypt om du har kort för det men det är MYCKET mer service på dom än t.e.x fzr1000 och dom är inte lika roliga.

Annars kanske du skulle kolla på typ gamla cbr600/900 (modernare än fzr).

Självklart kan man ju inte köpa en vanligt RS125 och avstypa och köra lagligt.
Den måste ju omregistreras.

jag köpte min fzr 600 94 nu i våras som min första hoj,

jag är mycket nöjd med den, rolig och hyffsat snabb, inte för mycket effekt som ovan. du får en fin 94-95 för under 30k.

en 125a kommer du bara tröttna på

det är bara försöka ta det lugnt (inte alltid så lätt)

RobVance skrev:
2602896 Tjaba, jag ska köpa mig min första hoj till våren/sommaren & hade tänkt lägga en sådär 30papp, i bästa fall lite mer, lite beroende på ekonomi.:D

Men nu är min fundering, ska jag lägga pengarna på något lätt som en t.ex Aprilia RS 125:a och på så sätt lättare få körvana, eller ska man spendera pengarna direkt på barndomsdrömhojen en FZR 1000 alt 600? :va

Troligen en dum fråga, men hur mycket toppar en ostrypt Aprilia RS 125? & Är det lagligt att köra den ostrypt om man har A-kort med obegränsad effekt?
/R
fin hoj fzr:n men thunderace:n är i princip samma hoj och kostar ungefär lika mycket ! hundraköraforten kan lungt glömma ! Överväg zx9r:n =bergstadig
bra körställlning samma pengar från 94-96 .:tummenupp

Aimbert skrev:
2603634 Självklart kan man ju inte köpa en vanligt RS125 och avstypa och köra lagligt.
Den måste ju omregistreras.

De nya är registrerade som FP från fabrik.

Ta och kolla runt och provkör! när våren kommer...! Synd att bara sitta och välja statiskt från ett modellprogram, gå till en mc-handlare och prova de som du är nyfiken på, välj sen! Det finns mycke roligt där ute!!!

Köp en rs250 eller rgv250. GRYMT roliga hojar!
Varför skulle du vilja köpa en 125:a på A-kort, om du inte ska köra enbart bana med den?!

/Carin

blackis skrev:
2603603 Köp en mindre effektstark och lite lättare hoj att börja med. (En FZR 1000 är i o f s inte så tung, MEN stark).
Nog tyckte jag att min gamla FZR vägde en del och inte var alltför smidig men krut fanns det i alla fall. Men jag skulle nog hellre kika på en CBR900 om jag skulle kika på första hoj... Att köpa en effektsvag för att lära sig var ingen variant för mig i alla fall, man vet att man vill ha nåt annat och är inte nöjd. Köper man nåt lite större så är det lugna puckar om man använder skallen lite när man kör, det är inte speciellt svårt men jävligt skoj! :tummenupp

Har börjat dregla efter en R6a.

Om man har råd när det är dags dvs. Eller så blir det dags när man har råd :va
Skämt å sido, det blir dags att slita ännu hårdare iaf! Så får vi se vad det blir till sommaren.. Beror väl på hur länge man kan hålla sig när lappen är tagen helt enkelt :D

Men mindre än en 600 lär det inte bli iaf! :)

998 skrev:
2604138 Ta och kolla runt och provkör! när våren kommer...! Synd att bara sitta och välja statiskt från ett modellprogram, gå till en mc-handlare och prova de som du är nyfiken på, välj sen! Det finns mycke roligt där ute!!!

En mkt sund inställning. Se, känna och köra är nog det enda sättet att hitta den optimala hojjen som passar just DIG.

Som nytagen så är man ju väldigt sugen på första bästa många gånger ( var så själv) men erfarenheten säger väx med erfarenheten, inte med storleken. Börja med en moderat hoj och lär dig. En modern 600 är ett under av lättkördhet, smidighet och tolerans men är fasenemej ett vilddjur när den får sträcka ut sig och då gäller erfarenhet och körvana om du inte skall hamna i statistiken.

Sen en mkt viktig del att väga in är vad ska du ha hojjen till? Blingbling vid dallasburgarn eller fetresa till Ringen en vecka? Fundera noga och välj med omsorg, valde du fel så sälj o leta vidare.
Till syvende o sist oavsett vad alla härinne skriver o predikar så är valet ditt och det är du som skall trivas på vägarna. Köp med hjärtat men låt hjärnan vara med på ett hörn i besluten. Då lär du få valuta för både peng och nerlagd tid i letandet.

En nyare 600 är ett jäkla bra val. Och tro mig, dom går som blixten själv, speciellt om du inte kört nått annat innan :)

RobVance skrev:
2609722 Om man har råd när det är dags dvs. Eller så blir det dags när man har råd :va
Skämt å sido, det blir dags att slita ännu hårdare iaf! Så får vi se vad det blir till sommaren.. Beror väl på hur länge man kan hålla sig när lappen är tagen helt enkelt :D

Men mindre än en 600 lär det inte bli iaf! :)

Om det blir en r6a är ett tips att köpa en på 25kW och köra den strypt ett tag.. då får du körvana med den hojen och i sinom tid tar du bort strypningen.

en hoj med strypning går i 9 fall av 10 som en påse nötter. Allt e avstämt för en viss effekt, och sedan är där en tredjedel.....
nej , det är nog inget o rekomendera.

köp en 6hundra, verkar vettigt.

hade själv en cb 125 t -83 en halv säsong, köpte henne för en tusing efter det att min andra hoj blivit stulen.
lärde mig mkt med den , eftersom jag verkligen vågade ge fullt ös. förbättrade bromsteknik , kurvtagning och lärde känna gränserna, och vad som händer då jag gick över dem. att hon sedan drack 0,2 vid hård körning och under 1000 lappen i helförsäkring gör inte det hela sämre.
sen var den inte direkt en statussymbol, men däremot ett hett diskuterat samtalsobjekt.

Hehe... Nu ska jag göra som folk brukar i såna här "rekomendera hoj"-trådar; jag ska rekomendera min egen hoj: CBR600-95. Var själv i samma situation som du och var ute efter en bra nybörjar-hoj. Kollade runt på forum på nätet och kom fram till just CBR600. Har nu haft hojen över ett år och aldrig ångrat mitt val. Körde den strypt ungefär hälften av tiden. Denna cykel är bra därför att den är billig både i inköp och reservdelar. Man har råd att leka lite med den. Skulle man vurpa med en R6 blir det antagligen genast mycket dyrare. Även försäkringen är ganksa mycket billigare. Givetvis är CBRen också lättkörd. Den känns, enligt min åsikt, sportigare än FZRen.

Men som sagt provkör olika hojar och avgör själv :tummenupp

/paco

don_tomazo skrev:
2610465 Vad menar du?! :va
Skulle väl ha utvecklat lite...
Jag menade ungefär att det finns andra hojar som är tyngre i segmentet lite äldre och >750 cc. Dessa kan också ha hög tyngdpunkt, vilket gör att de kan kännas ännu tyngre och svårhanterlig. Visst FZR1000 är inte lätt, ca 240 kg tankad, men jag uppfattade den inte så tung p g a ganska låg tyngdpunkt.
Det går såklart inte att jämföra med en nyare 600 eller 1000.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman