1200 mila service Hayabusa

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
det är dax för 1200 service på min busa.
I instruktionsboken finns ett serviceschema på vad som ska göras vid varje service. förutom allt det vanliga som jag är kapabel att utföra själv, så står det nåt om att "gasventil ska synkroniseras".

Vad menas med detta?? menar de insprutningen eller nåt?
de menar iaf inte ventilspelen, för de ska kollas först efter 2400.

Det låter som att detta kräver proffsutrustning. (ska väl ringa Fottas imorrn tror jag)
Vad göra? jag gillar att byta luftfilter,oljefilter,olja,tändstift och sådant själv
så kan jag lämna in hojen enbart för en "gasventils synk" och få detta billigare än en hel 1200 service?

förslag?? mvh

Last edited:
Nu är jag inte busameck men jag skulle misstänka att det är tps (trottle position sensor) som skall kallibreras. Hur du gör detta själv finner du säkert på en uppsjö av busaforum

edit: googlade och fann www.hayabusa.nu

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Nu är jag inte busameck men jag skulle misstänka att det är tps (trottle position sensor) som skall kallibreras. Hur du gör detta själv finner du säkert på en uppsjö av busaforum

edit: googlade och fann www.hayabusa.nu
misstänkte att det kunde vara nåt åt det hållet

hallå! ingen annan som vet vad detta är? (gasventilsynk)kan jag göra det själv? (har inte ringt fottas än) börjar mer å mer tro att det ä insprutningen, för när annars ska den göras enligt schemat.

Andreas7902 skrev:
Är det inte helt enkelt en synkning av gasspjällen? Jmf synka förgasare?
ok, men när ska då synkningen av insprutningen göras?? (den står inte med i serviceshemat) schemat går bara till 2400 mil

h01hmt skrev:
ok, men när ska då synkningen av insprutningen göras?? (den står inte med i serviceshemat) schemat går bara till 2400 mil

De kanske inte håller längre så det är ingen idé att skriva längre *fniss* :va

Självklart ett skämt... :pannkyss

DJM skrev:
Men funkar den bra så skit i den punkten?
problemet löst...
snackade med xxxxx på xxxmc, han sa det ÄR Gasventilsynken som är insprutningssynk. Jag trodde hela tiden att det var nåt elektroniskt som skulle göras, men det ända som görs är en synkning av gasspjällen.
de skulle bara ta 400 spänn, resten gör jag själv. snacka om att spara penger

Last edited:
h01hmt skrev:
problemet löst...
snackade med Pelle Käck på Fottas MC, han sa det ÄR Gasventilsynken som är insprutningssynk. Jag trodde hela tiden att det var nåt elektroniskt som skulle göras, men det ända som görs är en synkning av gasspjällen.
de skulle bara ta 400 spänn, resten gör jag själv. snacka om att spara penger, dessutom myglade jag till mig en stämpel i serviceboken ändå

Snyggt jobbat. Men efter det här inlägget är det nog slutmyglat med stämplarna för din del :fatta! . I alla fall på nämnda verkstad. Kanske du kan vänta dig en o annan storprutning när du säljer hojen, servicarna är uppenbarligen inte skötta som de ska :kocko .

KawaZX12r skrev:
Snyggt jobbat. Men efter det här inlägget är det nog slutmyglat med stämplarna för din del :fatta! . I alla fall på nämnda verkstad. Kanske du kan vänta dig en o annan storprutning när du säljer hojen, servicarna är uppenbarligen inte skötta som de ska :kocko .
skojade bara om det där med stämpeln.
skiter i den. ska inte sälja hojen och har ingen garanti kvar ändå...

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!