120 Km/h ?? Rs 125

Ja för fan...den är skit bra...förstår ingenting om vad som är fel :va
 
Det kommer ingen effektpuckel och den går allmänt slött alltså? Då lär det ju inte va elektroniskt, o insug hade du kollat, och avgasröret med? Då är det ju avgasporten, har du testat o köra med den i både fullt öppet o fullt stängt läge o se vad det gör för skillnad? Gör det ingen skillnad lär du ju ha en annan plugg i avgasröret eller så...
 
1700mil för en 2-takts kolv är mycket! Du bör byta den, även fast den kanske inte är det huvudsakliga problemet! bytbytbyt
 
Asså..innan jag köpte min avgasport så ringde jag eller rättare sagt min pappa till den tyska firman som hade pluggat igen den tll 7kw.
Och där fick han massor av nummer som vi skulle kålla, alltså till 11kw V,,,så som nr på CDI boxen som var rätt...nummret på ljuddämparen som oxå var rätt,,,och massa annat...
Och allting var rätt..till och med det nummret på tändstiftet oxå..munstycken ALLT !!

Vet inte vad det kan va..kan ju vara ngt med avgasporten..eller det mest troliga..plugg i avgassystemet

Antagligen har dom satt en egen plugg någonstans..
Jag har ju redan tagit bort en plugg i det, men det är klart att det kan finnas fler
 
fast_aprilia_rs skrev:
Asså..innan jag köpte min avgasport så ringde jag eller rättare sagt min pappa till den tyska firman som hade pluggat igen den tll 7kw.
Och där fick han massor av nummer som vi skulle kålla, alltså till 11kw V,,,så som nr på CDI boxen som var rätt...nummret på ljuddämparen som oxå var rätt,,,och massa annat...
Och allting var rätt..till och med det nummret på tändstiftet oxå..munstycken ALLT !!

Vet inte vad det kan va..kan ju vara ngt med avgasporten..eller det mest troliga..plugg i avgassystemet

Antagligen har dom satt en egen plugg någonstans..
Jag har ju redan tagit bort en plugg i det, men det är klart att det kan finnas fler

Byt kolv!.. om du skulle få den att gå på fulleffekt med den gammla kolven är risken stor att kolven inte pallar och skiten skär.
 
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!
 
att det är en plugg till låter lite konstigt eftersom du var tvungen att varva upp så mycket på 1:an för att du ska kunna komma iväg, och det kan inte vara kolven, elle ja det verkar det ju inte som iaf men of the record den behöver bytas för den har gått långt. Men det verkar ju nästan som avgasporten, men det är ändå ett märkligt problem...
 
fast_aprilia_rs skrev:
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!
Vad är det som är så svårt att förstå? Din kolv har gått för långt och måste bytas... 1700 mil? Shit! Min skar vid 1000, få den bytt snarast möjligt om du inte vill betala onödigt skit!
 
fast_aprilia_rs skrev:
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!
Läs mitt inlägg o svara på frågorna :mattias
Har du testat avgasporten i fullt öppet läge och fullt stängt läge? Och är du säker på att det värkligen va fullt öppet resp fullt stäng? Bort med avgasröret o kika hur det ser ut om du är osäker, nåväl, gjorde det ingen skillnad vare sig den va öppen eller stäng på högvarv så har du ju en plugg i avgasröret, om den nu inte är trottelstrypt eller nått skumt... Men gör det ingen skillnad så kan det ju va läge o börja söka efter en till plugg i avgasröret med en ståltråd eller liknande...
 
Snubbben skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå? Din kolv har gått för långt och måste bytas... 1700 mil? Shit! Min skar vid 1000, få den bytt snarast möjligt om du inte vill betala onödigt skit!
Jo när jag tänkte lite så stämmer det ju, kolven borde en stor bov i det hela.
 
fast_aprilia_rs skrev:
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!

Byt kolv! :4skrika
Även om det inte är huvudproblemet så är det värt att byta. Om den går bra efter bytet är problemet löst, om inte har du en ny kolv. Det är verkligen värt att byta hördu.
 
Så ifall man sammanfattar det hela lite...
Det som ni tror det är alltså att kolven är förgammal och att det finns en till plugg i avgassystemet ?
 
fast_aprilia_rs skrev:
Så ifall man sammanfattar det hela lite...
Det som ni tror det är alltså att kolven är förgammal och att det finns en till plugg i avgassystemet ?

Jag är nästan säker på att det är avgasportarna. Att en kolv gör så mkt, cirka 40km/h tycker jag känns ganska mycket. Självklart är det en bov, men då i kombination med att t.ex. avgasportarna inte fungerar.

/tvåljäveln
 
fast_aprilia_rs skrev:
Så ifall man sammanfattar det hela lite...
Det som ni tror det är alltså att kolven är förgammal och att det finns en till plugg i avgassystemet ?
Jag har ingen aning om den tyska modellen har en plugg men det har iaf inte Svenska verisionen! Men det är värt och kolla! Men de verkar vara många som tror att gammal och sliten kolv inte gör så mycket skillnad men det gör det!
 
Snubbben skrev:
Jag har ingen aning om den tyska modellen har en plugg men det har iaf inte Svenska verisionen! Men det är värt och kolla! Men de verkar vara många som tror att gammal och sliten kolv inte gör så mycket skillnad men det gör det!

När jag köpte min RG hade den gått cirka 1750mil (om inte mer) med samma kolv.

Märkte ingen, som ni antyder, stor effektökning när jag böt kolv. Möjligtvis att den blev lite starkare. Men jag blev ju inte direkt frälst av den otroliga skillnaden efter kolvbytet om man säger så.
 
Men för helvette :4skrika


Har jag missat nått eller är trådskaparen lite småseg i nöten? :pannkyss
En kolv lär inte göra så stor skillnad, jag har skrivit typ samma sak två gånger, men ändå ignorerar du mina inlägg, trodde du ville ha hjälp? :tomten
 
Den har säkert skurit. :hihi


CRMaeger skrev:
okej, ne jag bara undrade för det lät lite lite, jag har ju viserligen en förgasare på 27 mm, men ändå. Jag kan till och med köra på 170 utan att den blöddrar (på de höga varven då) Men är det original munstyckena då elle? Men har svårt o tro att det bara skulle vara det. Ne jag vet inte riktigt, om det inte ä pluggarna det hängerpå.... Hur gamml är kolven?
Olika storlekar på olika märken. går inte gämföra så.



Tänkbara strypningar?, utblås, insug, trottelstopp, luftfiltret, ljuddämparen. Ja.. kolla dessa. Och som alla andra säger. Byt kolv!
 
om du inte byter kolv kommer den skära, antagligen snart (det e ju en rs) Och då kostar det väll ca.7000 att fixa, kolven kostar typ 1-2000(?) Annars så kolla allt som alla andra säger i tråden
 
Men skit.

Det är avgasporten. Öppna den helt så ska du få se att det blir ändring.
 
Jag tror trådskaparen är invalid elr nått...lyssna på NSR_Martin och DJM....jag hade typ samma problem på min...de var avgasporten som fulade sig...testa de...och du, byt kolv när du ändå är igång:D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top