12 oklock stöd på mc. varför inte på cykel ;)

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag vet att det här är en hojsida. men jag kom bara på tanken. det skulle vara fränt och kunna göra 12 oklock med en cykel. :yoparty

driverinblack skrev:
jag vet att det här är en hojsida. men jag kom bara på tanken. det skulle vara fränt och kunna göra 12 oklock med en cykel. :yoparty
:tummenupp Har aldrig sett någon göra det. Det finns en cykeltråd i Överflödiga diskussioner

General E skrev:
:tummenupp Har aldrig sett någon göra det. Det finns en cykeltråd i Överflödiga diskussioner

OK. men visst skulle man få lite respekt om man skulle komma på en mc träff och göra en 12 oklock mitt fram för ögona på hoj åkarna :)

driverinblack skrev:

Jag skulle oxå vilja ha det till min cykel :va
Jag tänkte mig något åt detta hållet (kass paint bild :hihi ) men vet inte hur jag ska fästa det eller vad jag ska använda för matrial..!!! Men det hade vart coolt.... :banana

Bifogat

• cykel.JPG
    cykel.JPG
    96 KB · Visningar: 436
Jag skulle testa i vanligt fyrkantsrör i ca 15-20mm.

Det största problemet blir väl att få det stabilt i sidled så ordentliga snedgånde strävor.

Kolla in i turboforumet där har Andersson turbo en tråd om att bygga wheelibar till sin turbohoj,man kan ju iaf få lite inspiration.

driverinblack skrev:

När den vanliga träning övergår till freeride åkning :kocko hehe så brukar jag leka lite, har faktiskt ochså funtat på o svetsa ihop nåt.
Det brukar sluta med att jag skiter i ideen och letar en "redig" stunthoj istället:D

Inte för att vara elak men på bilden ser det ut som stommen på en pakethållare, och sånna finns att köpa färdiga...

Inte för att vara elak, men iden sög verkligen elefant-task...

:D

Henken78 skrev:
Inte för att vara elak men på bilden ser det ut som stommen på en pakethållare, och sånna finns att köpa färdiga...

Jo det ser det ut som en pakethållare :hihi Men jag menade mer att man får fästa den på dom ställerna.. :)

Finns det ingen som har nån ide om hur man kan bygga det :va
Skulle vart jävligt kul att ha!!!!

Zana skrev:
Inte för att vara elak, men iden sög verkligen elefant-task...

:D

Du måste inte bygga det :7peta om du inte vill!!!!

Kul idé!

Men tolvor på cykel borde ju inte behöva gå så fort, så man kanske kan lära sig utan att behöva stöd för att öva. På min tidigare cykel cyklade jag mycket bakhjul och övade då en del på cykling över balanspunkten. Lyckades bromsa ner mig från ca 20 km/h till noll och var vid några tillfällen nära tolvan.

Jag tror på övning, även om ett stöd kan ge en lite säkerhet. Tycker ändå att sidostabiliteten är det som begränsar (iaf i mitt fall). Återkommer när jag cyklat in mig på min nya cykel...

Valentinic är ju som bekant en klippa på liknande övningar, klarar du tolvor?

Edit. BRA bakbroms är viktigt. Kör just nu på Magura HS33 på vinkelslipad och skev bakfälg (=ojämn bromsverkan). Byte till fin fälg kommer snart och jag räknar med att det kan göra en viss skillnad. Högst på önskelistan står dock skiva bak, men min för övrigt potenta ram har inget sådant fäste bak...

Last edited:
chrilla skrev:
Kul idé!

Men tolvor på cykel borde ju inte behöva gå så fort, så man kanske kan lära sig utan att behöva stöd för att öva. På min tidigare cykel cyklade jag mycket bakhjul och övade då en del på cykling över balanspunkten. Lyckades bromsa ner mig från ca 20 km/h till noll och var vid några tillfällen nära tolvan.

Jo men man kan ju inte parkera den på röven utan en 12 oklock stöd... :3freak

Mögel skrev:
Jo men man kan ju inte parkera den på röven utan en 12 oklock stöd... :3freak

Med balans och stora fötter går det mesta. :hihi

Ställer nog stora krav på utformningen av stödet, är nog lätt att det får en att tappa balansen vid nedsättandet annars.

Stödhjul?

Jag testade att bygga en 12 bar till min cykel men slängde fort av den helt enkelt för att det inte går att tolva med cykel då du i det läget redan sedan länge har ramlat bakåt helt enklet för att din kroppsvikt är alltför stor i jämförelse med den energi som strävar frammåt. Du kan gå långt över balanspunkten och bromsa dig tillbaks med en cykel men där är ändå alltför långt till en äkta tolva.

Brosmsa sig tebax från tolva är som föregående talare(skrivare) det ända sättet o räknas ju som sagt till lite fusk..man kommer dock lite närmare om man står upp för då kommer man mera lodrätt med cykeln alltså betydligt högre (bra bromsar är ju ett plus)

Virtue skrev:
Brosmsa sig tebax från tolva är som föregående talare(skrivare) det ända sättet o räknas ju som sagt till lite fusk..man kommer dock lite närmare om man står upp för då kommer man mera lodrätt med cykeln alltså betydligt högre (bra bromsar är ju ett plus)

Det är väl inte fusk i sig då man även måste göra det i många fall på motorcyklar problemet med cyklar är dock att de väger för lite i förhållande till din kropp vilket gör att när vi är i 12 läge så finns där inte nog kraft för att få dig tillbaka till rätt sida balanspunkten utan du sätter dig på häcken.

När jag läste fysik så gjorde jag en grov beräkning på det hela och fann att man behövde cykla omkring 50-60 för att ha en chans och då måste man slå på broms i exakt rätt ögonblick. Någon som vill testa? :hihi

chrilla skrev:
Kul idé!

Valentinic är ju som bekant en klippa på liknande övningar, klarar du tolvor?

Att hamna klockan 12 när man står still är inte sådär jätte stora problem, men rulla exakt med hjulmuttrarna lodrätt är lite värre. Bilden nedan visar hur högt jag kan gå och fortfarande få längd på grejjerna.

Allt på orginalbromsar. :)

Bifogat

• Fyra ess 04fgjkf4.jpg
    Fyra ess 04fgjkf4.jpg
    104.5 KB · Visningar: 229
nu är bygget i full gång för min del. jag använder 20 mm fyrkantsrör.

det krävs bara lite mer inpassning på grejerna sedan är det bara och svetsa i hopp. :yoparty

är det någon i sverige som har ett sånt 12 oklock stöd på cykeln ;)

Skulle nog tro att det är ett par som testat svetsa ihop nåt sånt till sin cykel.

*/ ?>
Back