1100 motor i gsxr 750 ram?

petta-77

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Båga
Hoj
Suzuki gsxr 750/1100 -90, Gsxr 1000 -05
Hej! skulle gärna vilja ha lite tips och råd vad som behövs göras om jag ska stoppa i min gsx 1100f motor -91 i min gsxr 750 -90.
Alla tips är välkomna.

Mvh Peter
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Okey det ska jag göra.

Tror motorfästena passar rakt av.

Skifta sida på oljekylslangarna å var MYCKE noga med att de går fritt från avgasrörena.

Ska du köra med org. föggar eller Mikuni RS?
Om org. måste du passa till gummina till luftburken, de skiljer i både höjd å diameter. En massa pillande, men du MÅSTE använda org. föggarna från 1100:an och 90:ans luftburk å få ihop de.

Annars är RS 36 eller 38 ett bättre val, kasta luftburken å kör medfilter eller trattar. Dubbelwire, för returgas e måste om de inte sitter redan, ja kommer inte ihåg. Och en pingel bensinkran alt. en backventil på vaccum-manövreringen av org. kranen.

Du måste fixa en kopplings-pump om de inte finns med motorn eftersom 750:an har wire-koppling.

Kolla framdrevet så du har samma typ på bakdrevet 532 eller 530.

Tändhattarna från 750:an ska passa å bara trycka ner i 1100:an, å du kan köra med 750 CDI-box, men ja rekomenderar att använda 1100 boxen, passar i samma anslutningar i el-systemet.
Med 750-boxen riskerar du övervarava då den slår ifrån på högre varvtal.

Avgassystemet finns de risk att 750 tar i tråget nertill pga av att 1100:an cyilnder och topp är högre än 750:an. De måste provas fram beroende på typ fabrikat på 4-1.

Jag hade precis en 1100f rova ja satte i en 91 750 som är exakt en 90:a me annan frontkåpa å bakplast.

Kommer ja på nå mer återkommer jag...:tummenupp
 

petta-77

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Båga
Hoj
Suzuki gsxr 750/1100 -90, Gsxr 1000 -05
Tror motorfästena passar rakt av.

Skifta sida på oljekylslangarna å var MYCKE noga med att de går fritt från avgasrörena.

Ska du köra med org. föggar eller Mikuni RS?
Om org. måste du passa till gummina till luftburken, de skiljer i både höjd å diameter. En massa pillande, men du MÅSTE använda org. föggarna från 1100:an och 90:ans luftburk å få ihop de.

Annars är RS 36 eller 38 ett bättre val, kasta luftburken å kör medfilter eller trattar. Dubbelwire, för returgas e måste om de inte sitter redan, ja kommer inte ihåg. Och en pingel bensinkran alt. en backventil på vaccum-manövreringen av org. kranen.

Du måste fixa en kopplings-pump om de inte finns med motorn eftersom 750:an har wire-koppling.

Kolla framdrevet så du har samma typ på bakdrevet 532 eller 530.

Tändhattarna från 750:an ska passa å bara trycka ner i 1100:an, å du kan köra med 750 CDI-box, men ja rekomenderar att använda 1100 boxen, passar i samma anslutningar i el-systemet.
Med 750-boxen riskerar du övervarava då den slår ifrån på högre varvtal.

Avgassystemet finns de risk att 750 tar i tråget nertill pga av att 1100:an cyilnder och topp är högre än 750:an. De måste provas fram beroende på typ fabrikat på 4-1.

Jag hade precis en 1100f rova ja satte i en 91 750 som är exakt en 90:a me annan frontkåpa å bakplast.

Kommer ja på nå mer återkommer jag...:tummenupp

Tack! så mycket för dina tips fortpelle. Glömde skriva att jag köpt en hel gsx 1100f som var omkull lagd. Så då kan jag göra som du sa flytta över cdi-box mm. Undrar vad som skulle bli problem med öppna filter. Har läst lite här på forumet och det verkar inte vara någon höjdare med öppet-f. Skulle ju underlätta vid montering (mekning) osv. Sitter 52mm anslutning-luftburk 750 och 45mm 1100:an.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Du kan kolla OM luftburkgummina från F:ns passar i R:ns, tror de har samma typ av infästning med en bygel man rycker ut åt sidan (ja e inte helt säker), men måttena kan skilja så de måste fixas å pulas.
Du får testa vad som passar och bedömma hur man bäst får till de.

Separata filter på CV kräver:
Inställning i bänk
troligen dyno-junk stg IV eller dylikt
Den som utför de hela VET vad han pysslar med.
= Dyrt i förhållande till det man får.

Mikuni RS36 / 38 kräver.
Inte nödvändigtvis bänkkörning om man kan avläsa motorns beteende och vilka system i föggarna som påverkar vad.
= Pris beroende på nytt eller beg. men gassvaret tycker iaf jag är värt det hela.

CDI:n ska ha samma kopplings-sockerbit att bara plugga in.
Oljetryckkontaktsladd, anv. org anslutning.
Ev. oljetemp oxå.
Neutralkontakt oxå.
Generator koppling e ja osäker, om de e samma "sockerbit" men de e samma typ av generator så den går att bara koppla in.

Extra! Ta å lyft på ventilkåpan å kolla slitaget på kammar å vippor, de e en av få svaga punkter i motorn...

Om du vill kan ja svänga förbi nån helg, ja brukar fika saga eller stadsgården när man e ute å gasar...
 
Last edited:

petta-77

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Båga
Hoj
Suzuki gsxr 750/1100 -90, Gsxr 1000 -05
Du kan kolla OM luftburkgummina från F:ns passar i R:ns, tror de har samma typ av infästning med en bygel man rycker ut åt sidan (ja e inte helt säker), men måttena kan skilja så de måste fixas å pulas.
Du får testa vad som passar och bedömma hur man bäst får till de.

Separata filter på CV kräver:
Inställning i bänk
troligen dyno-junk stg IV eller dylikt
Den som utför de hela VET vad han pysslar med.
= Dyrt i förhållande till det man får.

Mikuni RS36 / 38 kräver.
Inte nödvändigtvis bänkkörning om man kan avläsa motorns beteende och vilka system i föggarna som påverkar vad.
= Pris beroende på nytt eller beg. men gassvaret tycker iaf jag är värt det hela.

CDI:n ska ha samma kopplings-sockerbit att bara plugga in.
Oljetryckkontaktsladd, anv. org anslutning.
Ev. oljetemp oxå.
Neutralkontakt oxå.
Generator koppling e ja osäker, om de e samma "sockerbit" men de e samma typ av generator så den går att bara koppla in.

Extra! Ta å lyft på ventilkåpan å kolla slitaget på kammar å vippor, de e en av få svaga punkter i motorn...

Om du vill kan ja svänga förbi nån helg, ja brukar fika saga eller stadsgården när man e ute å gasar...

Jag har mikuni förgasare men tror det är orginal, vet ej. Var ner i garaget i går och startade liket jag köpt.
Efter en del pul fick jag liv i den, hade stått ett antal år. Gick riktigt bra efter ett tag. Då hade jag tanken på sniskan och utan luftburk för att kunna ge lite startgas hjälp.
Den gick bra utan luftburk men det är inget man kan konstatera när man står på tomgång och gasar lite? Fick i och för sig ingen tomgång fast jag skruvade
på tomgångs skruven..
Ska ner i dag igen och kolla om det skulle funka att göra om luft burken.
Tack igen för dina tips råd.
Det vore ju ännu bättre om du har vägarna förbi någon helg och kan peka och visa fysiskt. Min plan är att få klart den sen sommar, vinter för att undvika skills mässa :hihi .
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag har mikuni förgasare men tror det är orginal, vet ej. Var ner i garaget i går och startade liket jag köpt.
Efter en del pul fick jag liv i den, hade stått ett antal år. Gick riktigt bra efter ett tag. Då hade jag tanken på sniskan och utan luftburk för att kunna ge lite startgas hjälp.
Den gick bra utan luftburk men det är inget man kan konstatera när man står på tomgång och gasar lite? Fick i och för sig ingen tomgång fast jag skruvade
på tomgångs skruven..
Ska ner i dag igen och kolla om det skulle funka att göra om luft burken.
Tack igen för dina tips råd.
Det vore ju ännu bättre om du har vägarna förbi någon helg och kan peka och visa fysiskt. Min plan är att få klart den sen sommar, vinter för att undvika skills mässa :hihi .

:D Tanter har en mycke subjektiv bedömning om VAD som får ta HUR mycke tid :D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De är en bra fråga, vilken JAG inte e den att svara på då ja inte provat denna variant.
Det beror mycke på om den motorn har nå skit i vägen nere vid oljetråget så deninte går i, samt höjd å bredd. Så en massa tillpassningar med egna konsoler till motorfästen.
Så är den vattenkyld så de behövs plats för kylaren som e tjockare än oljekylet.
Så OM ingen anna provat så är de bara å ta fram lite måttverktyg å få tag på en 93-98 motor att mäta å jämföra.
Ofta så är vattenkylda motorer lite mindre i omfång, så ja ser de inte som omöjligt.

De som iag passar e gsx-r 750 85-91, gsx1100f, bandit, gsx-r1100 86-92, som är samma motorfamilj.

Gsx-r 750 92-95, RF900, gsx-r 1100 93-98 e samma motorfamilj å e vattenkyld.


Vilka motorer passar till en gsxr 750 -88? Funderade på 1100 93-95
 

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda cb 400
Får man verkligen sätta en 1100-motor i en 750-ram? Då stämmer ju inte effekten med reg.beviset längre? Den rent praktiska invändningen är att ram, bromsar och fjädring inte är avpassade för den högre effekten. Vad säger SBP?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Får man verkligen sätta en 1100-motor i en 750-ram? Då stämmer ju inte effekten med reg.beviset längre? Den rent praktiska invändningen är att ram, bromsar och fjädring inte är avpassade för den högre effekten. Vad säger SBP?


Får o får.
Frågan här var ju om det gick, rent teoretiskt alltså:D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Man får isåfall inte trimma den befintliga 750:an heller :D
Man får ju inte trimma moppar heller, de ju olagligt.
De flesta hojar producerar ju inte ens den effekten som uppges i broschyrerna, vilket ger ett intressant incitament att öka effekten.

Att ram inte skulle hålla?
Fråga dom som har 300kaniner i sina turbomaskiner om de har nå problem med hållbarheten. Det kallas verifierande provning i verkligheten.

Att fjädring inte skulle vara avpassad? En 1100:a e marginellt tyngre, de finns större viktskillnad på en förare på 75Kg å en på 110Kg. Skulle inte fjädringen palla detta?

Bromsar?
De är samma skivor och ok på 750 & 1100 från viss årsmodell och går att skifta om så behövs.

Ja, vad skulle SBP säga?
Det beror på hur pass akutoritetsstyrd paragrafryttare du är som hojägare. Och hur pass påläst en besiktningsman är, och om denne verkligen tänker lyfta toppen för att mäta cylinder diameter å slag :D

Där problemet kan komma e om man smäller me hojen :gnissla


Får man verkligen sätta en 1100-motor i en 750-ram? Då stämmer ju inte effekten med reg.beviset längre? Den rent praktiska invändningen är att ram, bromsar och fjädring inte är avpassade för den högre effekten. Vad säger SBP?
 

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda cb 400
Man får isåfall inte trimma den befintliga 750:an heller :D
Man får ju inte trimma moppar heller, de ju olagligt.


Ja, vad skulle SBP säga?
Det beror på hur pass akutoritetsstyrd paragrafryttare du är som hojägare. Och hur pass påläst en besiktningsman är, och om denne verkligen tänker lyfta toppen för att mäta cylinder diameter å slag :D

Där problemet kan komma e om man smäller me hojen :gnissla

Syns det inte vid kontrollbesiktning kan det ju förstås gå bra, utgick från att motorerna var olika på nåt sätt. Kollar de inte att motornummer och ramnummer stämmer?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Syns det inte vid kontrollbesiktning kan det ju förstås gå bra, utgick från att motorerna var olika på nåt sätt. Kollar de inte att motornummer och ramnummer stämmer?

Ramnummer ÄR fordonets identitet och står i bes. papper. medan motornummer INTE är fordonets identitet.
Det är möjligt att motornummer står med för nyare hojar. Men GSX-R (de äldre) som passerat typ min ägo har inget motornummer stått i reg. pappirena.

Å är du inte expert på modeller så ser du inte de som för andra e uppenbart.

Som en jämförelse med bilar så fanns tidigare OPEL med en motorserie 1,6 1,7 1,9 2,0 2,2 2,4 CIH, och de ser likadana ut å de måste till en som VET var man ska kolla för att se utvändigt vilken typ det är, men är det ändrat så vet man inte förrän man lyft toppen å mäter.

Eller att kunna se skillnaden i årsmodell på de äldre GSX 1100 motorerna mellan 1980 till 83, vilka skiljer på en del ställen OM man vet om det.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top