10k att lägga moddar till banhoj -vad prioritera?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så är det dags att göra banjernet redo för vår första säsong ihop. Frågan är då vad man ska plöja ned pengarna i för att få mest tillbaka i form av körbarhet och och (delvis) utseende?

2k är redan spenderade på lagning och ny lack av kåpor så det är således 8k kvar. Hojen är storservad och genomgången med nya däck och belägg så det slipper jag.

Extragodis just nu är bara kittad gaffel, ISR skivor, stålomspunnet runt om, PC3 och ställbara fotpinnar.

Min önskelista, ej rangordnad. Allt behöver inte vara nytt självfallet.

-Ny bakdämpare (original. Inte jättesvampig men har nog sett sina bättre dar)
-Korta kopplings-och bromsgrepp (original funkar men är skrapade)
-Fetare ok
-Ny bromscylinder
-Ram och svingpuckar
-Styrändar
-Quickshifter

Något jag glömt?

All input tas tacksamt emot

-

Jag hade prioriterat såhär:

-Kraschpuckar
-Betala någon för få hjälp att ställa in fjädringen
-Bandagar!

bara ett tips ang korta broms och kopplingsgrepp hittar du i kina för strunt pengar. Köpte till farsgubben i julklapp för under 300:- allt inkluderat. Styrändar borde du ju kunna hitta billigt med.

Jag har en Dynojet quickshifter till pc3, men vet inte om den ska dra eller tryckas :confused::va
Du kan ju få den för en billig peng:crash

Kör en bandag och känn efter om det är något som är kasst, gör lista därefter. Slösa inte dina pengar på saker som inte är bekräftat dåliga av dig, vad andra tycker i detta fall är sekundärt.

/J

Vad jag tycker är ett problem med nyare sporthojar är att de saknar effekten för att kunna köra riktigt fort på bana, det var bättre förr helt enkelt. Chassit och bromsar klara i regel mycket mer effekt. Så jag hade lagt pengarna på lättare kolvar och vevstakar, porta toppen och tunnar topplockspackning.. Det brukar göra susen för de flesta hojar, men om det inte vore nog så kan man alltid turbokonvertera skiten.

Ok får väl förtydliga mig lite då:gnissla.....vi pratar enbart hårdvara nu (depåchey inkl):tummenupp

Att köpa på mig lite mer däck låter klokt men bandagsbudgeten är redan fixad. Är ingen noob vad gäller banåka men detta är första säsongen på en ren banhoj. Inbillar mig att hojen kommer att passa mig som handsken men visst finns det en poäng att vänta med tingeltangelgrejorna innan jag sett om det funkar.

Pissig fjädring och bromsar brukar vara rätt avtändande så det ska jag tveklöst pria, tack för det:tummenupp

Vad jag tycker är ett problem med nyare sporthojar är att de saknar effekten för att kunna köra riktigt fort på bana, det var bättre förr helt enkelt. Chassit och bromsar klara i regel mycket mer effekt. Så jag hade lagt pengarna på lättare kolvar och vevstakar, porta toppen och tunnar topplockspackning.. Det brukar göra susen för de flesta hojar, men om det inte vore nog så kan man alltid turbokonvertera skiten.

:glömdet:huvet:brinnerup

Du har verkligen dragit ditt trollande till en underbar nivå :zpy

Ok får väl förtydliga mig lite då:gnissla.....vi pratar enbart hårdvara nu (depåchey inkl):tummenupp

Att köpa på mig lite mer däck låter klokt men bandagsbudgeten är redan fixad. Är ingen noob vad gäller banåka men detta är första säsongen på en ren banhoj. Inbillar mig att hojen kommer att passa mig som handsken men visst finns det en poäng att vänta med tingeltangelgrejorna innan jag sett om det funkar.

Pissig fjädring och bromsar brukar vara rätt avtändande så det ska jag tveklöst pria, tack för det:tummenupp

Vet inte hur många dagar du planerat men är de 5 eller mer så budgetera för fler uppsättningar däck. ;)
Ställbara fotpinnar kan nog vara nice också.

Orginalbromsar räcker långt, Det man kan komplettera med är stålomspunna slangar och bromsbelägg med lite bättre bett.

Nu vet inte jag vilken nivå din körning ligger på hade du kunnat spotta ur dig lite referanstider på någon av våra större svenska banor så blir det lite lättare att hjälpa dig.

Det första året alt åren är varken hojen eller däcken begränsningen. När du sedan börjar uppleva att bakändan inte "hinner" med och att du får konstigt slitage på däcken är det ju dags att titta över dämparn bak men innan dess är ju däckvärmare en investering snarare än utgift då man snabbt sparar in den slanten.

Ja, vad hände egentligen efter den första R1.an, gav dom bara upp?

bara ett tips ang korta broms och kopplingsgrepp hittar du i kina för strunt pengar. Köpte till farsgubben i julklapp för under 300:- allt inkluderat. Styrändar borde du ju kunna hitta billigt med.

Mmm jo ebay är ju nedlusat med kinaprylar. Har hört en hel del negativt om just greppen: att dem inte passar stock, att det börjar glappa och flagna färg snabbt....kåpglas och kåpor ok men när det gäller mer vitala delar så kommer jag nog att satsa på ett märke jag känner till, Pazzo eller Titax tex. Jag vill inte i sitta med med bromgreppet i näven när det är dags att pallnita efter depårakan på Mantorp....:gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park