1098J by SpoonValley Racing

Nu blir det en PK5 multiribb istället, samma som jag kör med på Aprilian. Har efter mycket letande hittat en tillräckligt kort som kan passa. Blir till att svarva/fräsa nya remskivor och fästen i veckan så jag kan testa i bänken igen i helgen.

/J

Då får du ta å sluta upp med att stoppa grejjer i ögonen, så du ser vad du gör. Vagel... pffft!

:D
 
Tyvärr så blir det en fin prydnad på altaret "sacrifices to the god of speed"...

/J

Den var väl ändå inte så dyr den dära remskivan...:rofl
"Courtesy of one supplier far away"....:hihi
Den får offras till Gudinnan "Need of speed" i mitt nya tempel :D
Mäster Erik saknade herrn igår på Turbovägen i Altersbruk :hej
 
Last edited:
...Mäster Erik saknade herrn igår på Turbovägen i Altersbruk :hej

Aha - har Du varit på besök i de mer civiliserade delarna av vårt avlånga land?:)

Blev det test av något terränggående motorredskap eller bara affärer?
 
Aha - har Du varit på besök i de mer civiliserade delarna av vårt avlånga land?:)

Blev det test av något terränggående motorredskap eller bara affärer?


Huvudsyfte var affärer men det går väl aaaddriggg åka till Altersbruk utan att ha lite SKÖJ .... Speciellt när det står NYA snowmobiler med stressfläktar överallt:D
Mäster Erik hade underliga problem med FÖR MYCKET effekt i senaste kittet hehe...Annars vi andra jordliga brukar väl ha för lite effekt....:näsblod
Ursäkt bedes för trådkapning:rofl
 
Den var väl ändå inte så dyr den dära remskivan...:rofl
"Courtesy of one supplier far away"....:hihi
Den får offras till Gudinnan "Need of speed" i mitt nya tempel :D
Mäster Erik saknade herrn igår på Turbovägen i Altersbruk :hej

Blir en mc-tur dit i sommar.........man vill ju träffa Mäster....

Bild på nya remskivan som fixades ikväll.

/J
 

Bifogat

  • 20.JPG
    20.JPG
    206 KB · Visningar: 271
Ska den remmen spännas hårdare iom "ränderna" går i färdriktning ?

Kompressorn verkar sno en hel del pulver..
 
Ska den remmen spännas hårdare iom "ränderna" går i färdriktning ?

Kompressorn verkar sno en hel del pulver..

Den här typen av rem vill inte krypa ur skivorna vid belastning utan kilar sig fast ännu mer ju mer man belastar den. En sådan använder jag på Aprilian med framgång. När jag designade Ducatin för ett tag sedan så hittade jag inte remmar av denna typ i så korta längder därav lösningen med kuggrem istället för denna ribbrem från början. En annan bov i dramat är den lilla diameter som remskivan på mellanaxeln har, en kuggrem klarar inte små diametrar så bra vid högre belastning..........

Man kan räkna med att en C15-60 tar ca 10-12kW i denna applikation, de större modellerna tar i vissa fall betydligt mer.

/J
 
Ekologi

Den här typen av rem vill inte krypa ur skivorna vid belastning utan kilar sig fast ännu mer ju mer man belastar den. En sådan använder jag på Aprilian med framgång. När jag designade Ducatin för ett tag sedan så hittade jag inte remmar av denna typ i så korta längder därav lösningen med kuggrem istället för denna ribbrem från början. En annan bov i dramat är den lilla diameter som remskivan på mellanaxeln har, en kuggrem klarar inte små diametrar så bra vid högre belastning..........

Man kan räkna med att en C15-60 tar ca 10-12kW i denna applikation, de större modellerna tar i vissa fall betydligt mer.

/J

Du far nog titta pa klimatpaverkan av dessa ovningar. Master Erik hade borjat med eko-vanliga turbosar av tra (se photo):rofl
 

Bifogat

  • DSC00120 - Copy.JPG
    DSC00120 - Copy.JPG
    56.9 KB · Visningar: 260
En liten uppdatering...

Som ni alla läst så fick jag designa om drivningen från kugg/tand rem till en poly-v drivning. Efter sista besöket(läs idag) så visar det sig att laddat inte riktigt når dit jag ville så det blir till att göra en ny remskiva imorgon och åka tillbaka till bänken på tisdag förhoppningsvis. Förutom den sista effekten som inte infunnits sig ännu så går hojen kanon, svarar på gas fint och drar rent och snyggt upp till varvstoppet. Just nu är motorn anpassad till 95 oktan så effekten blir därefter.............:tummenupp

Utan Aspenryds "bollplank" och expertis så hade det inte gått så fort att ringa in "problemen".....Mappnings erfarenheten är ofantlig....

/J
 
Jag vann! Jag vann? Blev det 0 hästar eller fick du något registrerat öht?

/murphy rules!

Du vann första och andra bänkningsförsöket, 0hk 0Nm. Remmen pallade inte men det är bättre nu. Har en fin kurva från sista bänkningen men är inte riktigt nöjd ännu, fortfarande ca 10hk/10Nm från målet. Saknar även lite varvtal på kompressorn så en ny remskiva har gjorts idag och en ny bänkning imorgon. Är ett helvete att få till utväxlingen med hemmagjorda skivor då djupet på ribborna är extremt känsligt. Denna gång har jag mätt varvtalet på ingående axel i kompressorn för att kunna se hur mycket rpm den får.

MURPHY!!! Håll dig borta, Aspenryd har laddat kålbössan.......:tummenupp

/J
 
Final......

Idag så har resan nått sitt tänkta slut och ett bänkpapper kan visas upp.....

Max effekt är uppmätt till 194.00hk men finaste kurvan är på 192.82hk och 144.40Nm. I en jämförelse på dessa 2 ser man tydligt att mappningen mellan de körningarna har gjort susen, vridet kommer tidigare och troligtvis hade effekten varit högre om jag inte släppt gasen istället för att låta den gå mot varvstoppet......:huvet

Efter ett kort övervägande så har det beslutats att "Jide" och "Giri" får var sin provtur om dom så önskar efter att vara införstådda med värdet på hojen.:D


/J
 

Bifogat

  • Ducati 1098J 192.82hk.jpg
    Ducati 1098J 192.82hk.jpg
    107 KB · Visningar: 187
  • Ducati 1098J 194.00hk.jpg
    Ducati 1098J 194.00hk.jpg
    107.9 KB · Visningar: 961
  • Dual results.jpg
    Dual results.jpg
    125.4 KB · Visningar: 326
Grattis:tummenupp :fyllisar

Och värdet minskade ju inte precis efter kvällens bänkkörning antar jag:D Det ser ju inte ut att vara en särskilt trist motorkaraktär det där...:rolleyes: :) Jag ser fram emot ett filmat side-by-side test med Prillan Din.

Vad blev laddtrycket till slut?

Återigen - grattis till ett outstanding bygge!
 
Last edited:
Grattis:tummenupp :fyllisar

Och värdet minskade ju inte precis efter kvällens bänkkörning antar jag:D Det ser ju inte ut att vara en särskilt trist motorkaraktär det där...:rolleyes: :) Jag ser fram emot ett filmat side-by-side test med Prillan Din.

Vad blev laddtrycket till slut?

Återigen - grattis till ett outstanding bygge!

Laddet ligger runt 0.52-0.55bar, svårt att mäta exakt med dessa twinpulser....:näsblod

Körde på 95oktan......Aspenryd vet vad han snackar om....:tummenupp

/J
 
GRATTIS !!!

Får du fortsätta på detta viset blir du väl för 2-hjul vad Königsegg är för 4-hjuls entusiasterna...:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Roligt med framgångsrik svensk kvalitet !!!:bow
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top