103db, men vid vilket varvtal på en Tiller ?

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Vid en besiktning är det ju max 103db som gäller, men vid vilket varvtal skall det max vara 103db ?

Anledningen till att jag frågar är att jag byggt ett par egna burkar som jag vill mäta upp, har db mätare på jobbet.

Har läst i andra trådar att det skall stå på orginalburkarna, men det gör det inte på mina.

Är det ngn som vet ?
Tacksam & nyfiken för svar.

Edit 2008-06-11

Rätt varvtal vid db mätning på en hoj med 66mm slaglängd (Ex, TLR) är 5000rpm

Last edited:
hmm det finns nånstans på vägverket eller bilprovningens hemsida....på en 750 har jag för mej att varvtalet skulle vara runt 5000-5500rpm...borde väl vara lägre på en 1000kubikare iaf!
lycka till med burkarna!:tummenupp

så vitt som jag förstått det är det vid en viss kolv-hastighet. Således är det olika varvtal beroende på motortyp och cylindervolym. Men jag tror de har någon lat-hund för det någonstans..

Vilket varvtal som ska mätas vid bullermätning bestäms av vilken slaglängd motorcykel har. SBP har en tabell i sin datorn ang hur mkt hojen ska varva. Vet dock inte om de har någon tabell utlagd för allmän beskådning! Varför inte åka förbi en station och fråga om just din hoj?

Va fasen du bor ju i Sollentuna, åk till dem i Edsberg och fråga eller fråga Kapten Blåskägg!

Vid en besiktning är det ju max 103db som gäller, men vid vilket varvtal skall det max vara 103db ?

Är det ngn som vet ?
Tacksam & nyfiken för svar.

När dom mätte min spetta (som har en motor liknande din) för ett par veckor sedan så varvade dom upp till 5500 varv.
Mätaren visade 102db, och jag klarade alltså gränsen precis.

tror de låg på 5500 el 6000 el likn när en jag känner va in med sin :)

varvet ska vara 11m/sek , bara att ta reda på din slaglängd och räkna :tummenupp

Fast om du har en helfordonsgodkänd hoj så är det värdet som står i regbeviset som gäller...

Vilket varvtal som ska mätas vid bullermätning bestäms av vilken slaglängd motorcykel har. SBP har en tabell i sin datorn ang hur mkt hojen ska varva. Vet dock inte om de har någon tabell utlagd för allmän beskådning! Varför inte åka förbi en station och fråga om just din hoj?

Va fasen du bor ju i Sollentuna, åk till dem i Edsberg och fråga eller fråga Kapten Blåskägg!

Jag var förbi där lite tidigare men just då hade de inte tid att ta reda på det rätta värdena för min hoj.

så vitt som jag förstått det är det vid en viss kolv-hastighet. Således är det olika varvtal beroende på motortyp och cylindervolym. Men jag tror de har någon lat-hund för det någonstans..

Precis vad de sa på BP, det har att göra med slagvolym & slaglängd.

Fast om du har en helfordonsgodkänd hoj så är det värdet som står i regbeviset som gäller...

Ska kolla om det står ngt sådant.
Annars är det väl bara att åka till BP & fråga igen.

Eller kolla på den lilla ID-skylten som brukar sitta i närheten av styrkronan. Där finns ramnummer och på nyare hojar även varvtalet för db-mätning (där står åtminstone ett varvtal, rätt eller fel).

Eller kolla på den lilla ID-skylten som brukar sitta i närheten av styrkronan. Där finns ramnummer och på nyare hojar även varvtalet för db-mätning (där står åtminstone ett varvtal, rätt eller fel).

Gick direkt ut i garaget & kollade på ID skylten.
Det fanns 2 rutor, 1 för Db & 1 för rpm, men de var inte stämplade med ngt.
Var kanske inte så viktigt 1998 ?

Ngn som har en TLR & som har ork att kolla om ni har några data på skylten ?

Edit 2008-06-11

Rätt varvtal vid db mätning på en hoj med 66mm slaglängd (Ex, TLR) är 5000rpm

Last edited:
Var kanske inte så viktigt 1998 ?
Tja, jag har en -97:a och den är stämplad. men när jag tänker efter så kan det ha att göra med att det från början är en tysk-import. De är lite kinkigare, såvida inte din med är sidoimport... :rolleyes:

Nyheter
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Back