100Mbit trådat, 50mbit trådlöst? Lösning?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Har äntligen fått in mitt bredband, men döm om min förvåning då han förklarar att jag bara kan ha 50Mbit med wifi, och 100Mbit med kabel.

Thomson TWG87 nånting heter modemet. Jag försöker få till att tvinga fram 802.11N, men det går inte så bra. :död

90% av irländare använder trådlöst enbart...

N standarden ger väl bara 50 i varder riktningen, eller har jag fel där?

Jag har 100 fiber och får 50 trådlöst, det är jag nöjd med, men funderar på att koppla in en NAS för tung filhantering.

Vi fick comhems 100/10 bredband på firman och ligger på ca 70mbit både trådat och wifi enligt bredbandskollen.
Så 50mbit borde inte vara någon magisk gräns.
Vi fick först ett Cisco modem men det gav bara 25mbit så efter ett samtal till supporten skickade dom rätt modem, ett Netgear och då funkade saker o ting som dom skulle.

...det är väl så att routern inte grejar högre throughput med trådlöst, eller inte har support för n-tjofräset.

Bara för att routern klarar N standarden i överföring betyder det inte att den klarar att processa så mycket internt. Så lösningen är nog att hitta en bättre router.

Jag hade exakt samma hastighet som du med min förra router (D-Link DIR655), bytte till en airport extreme för någon vecka sen och har samma hastighet trådlöst som trådat nu! :)

problemet är ju att alla routrar är inställda på 2,4ghz signalen.
Denna "kväver" det trådlösa till en hastighet kring 50mbit/s långsammare bandbredd men starkare signal.
Ändrar du däremot till 5ghz signalen på inställningarna så får du bättre bandbredd på trådlösa men den är kinkigare på signalstyrkan.
Hade själv en dlink dir655 och ändrade detta gjorde att jag fick signalen på övervåningen ändrad från 48mbit/s till 125mbit/s

problemet är ju att alla routrar är inställda på 2,4ghz signalen.
Denna "kväver" det trådlösa till en hastighet kring 50mbit/s långsammare bandbredd men starkare signal.
Ändrar du däremot till 5ghz signalen på inställningarna så får du bättre bandbredd på trådlösa men den är kinkigare på signalstyrkan.
Hade själv en dlink dir655 och ändrade detta gjorde att jag fick signalen på övervåningen ändrad från 48mbit/s till 125mbit/s

Är det den verkligen överföringshastigheten du får eller den fart som datorn säger att du har i förbindelsen? Ofta är det skillnad på hur hög fart som det trådlösa nätet klarar och på hur mycket som faktiskt går igenom.

gör jag test på bredbandskollen så blir det skillnad ja.. kan dock inte veta 100% om det fungerar i 125mbit/s då jag bara har 100mbit lina.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år