100hk --> 125hk på FJ1100

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Hej.

Blev hänsvisad till detta forum när jag frågade om var man kan få hjälp med MC-problem och det verkar, efter att ha tittat runt lite, som jag har kommit rätt. Hehe.

Nu till saken. Det är så att jag har en FJ1100 och för inte så länge sedan så upptäckte jag att det finns 2 versioner. En med 100hk och en med 125hk. På mitt registreringsbevis står det 75kW vilket är ca 100hk. Alltså måste jag ha den begränsade versionen. Hur ändrar man detta? Finns det nått litet trix man kan göra för att få de där extra 25 häst, eller är det nån stor ändring? Sen undrar jag också om man kan se på hojen vilken version det är för man kan ju inte lita blint på registreringsbeviset.

Tacksam för svar. Mvh Björn

Just 75 kW står det i regbeviset på många hojar från 80-talet, men det stämmer ytterst sällan. Vet ej varför men det verkar vara någon form av effektgräns som fanns då.
I övrigt kan jag intenting om just din modell men de finns det säkert andra som kan...

Var det inte så att importörna hade kommit överens om att strypa alla hojar till just 100hk för att dämpa f-premierna?

Gilgo skrev:
Var det inte så att importörna hade kommit överens om att strypa alla hojar till just 100hk för att dämpa f-premierna?

Jupp.

Den kanske är (var) strypt med trottellock som begränsade hur mycket trottlarna kunde öppna, hör med generalagenten.
När hojen är så gammal är det rätt osannolikt att strypningarna fortfarande sittter kvar, nån tidigare ägare har säkert plockat bort dom.

Strypningen åkte garanterat bort på första servicen som på 99% av alla andra strypta hojar. Det allra enklaste för din del är väl att ställa upp den i en bänk och se vad den ger.

Har själv haft en FJ 1200 -86 och den var strypt i insugningsgummina. Loppet var smalare. Det fanns "ostrypta" gummin och köpa, men på min så slipades gummina till av Grottis (R.I.P)

Ostrypta insugsgummin på Duells : set med alla 4, Art nr 2-710 för 1250,- riksdaler.

Men kolla dom du har först...

/AndersD

precis, 100hk låga alla hojar på då och strypningen är i gummina

har du köpt hojen nyligen och får man isåfall fråga vad du gav för den? jag har också en som jag tänkte sälja men vet inte vad jag ska ta för den, 25t?

Ok. Men hur ser jag om jag har strypta gummin eller inte? Jag är inte så jättehaj på att meka än, men det kommer väl. :) Borde nog hämta min mekbok som ligger och skräpar i Ludvika (bor i Linköping nu).

PD: Jag köpte den förra våren för 35k. Då ingick packväskor + toppbox och den hade gått 3000 mil (har nu gått 4000, hehe...).

Zartax skrev:
Ok. Men hur ser jag om jag har strypta gummin eller inte?...

På min såg det ut som på bilden, den till vänster (Strypt) har tydligt mindre diameter och en "klack" mitt i loppet. EDIT: Men då är ju det en XJR alltså/Edit

Bifogat

• Insugsgummina.jpg
    Insugsgummina.jpg
    113.1 KB · Visningar: 301
Last edited:
AndersD skrev:
På min såg det ut som på bilden, den till vänster (Strypt) har tydligt mindre diameter och en "klack" mitt i loppet. EDIT: Men då är ju det en XJR alltså/Edit
Sitter med en xjr1300, mina gummin har minsta diameter 29mm, det skulle motsvara strypt då? (förgasare 36mm, top 32mm.)
Vart i GBG hittade du dina gummin?

http://www.duells.se/

Ostrypta insugsgummin på Duells : set med alla 4, Art nr 2-710 för 1250,- riksdaler.

/Anders, igen... :)

EDIT: Tänk på bestyckningen, ingen ide att "bara prova lite" eller så, utan att bestycka om /EDIT

Last edited:
AndersD skrev:
http://www.duells.se/

/Anders, igen... :)

EDIT: Tänk på bestyckningen, ingen ide att "bara prova lite" eller så, utan att bestycka om /EDIT

Kanske lämpligt att montera gummina i samband med ev. dynojet då?
Duells har väl ingen egen försäljning i GBG? (ja, jag är korkan och lat ;) )
Funderade stärkt på att "fixa lite" med moppen, slip-on från leovince (jag vet att 4:1 är bättre effektmessigt, men det är ingen sportmoppe ;) )
och öppna lite på sugsidan, kan ju bli lite trevligare på toppen :D

De flesta MC-butikerna har väl tillgång till duells sortiment, kommer du till ex-vis Ahlgrens med art nr och pris så har du säkert gummina på ett par dagar max.

Sen dynojet och dynojet, spelar väl ingen roll, bara det är rätt bestyckat så funkar säkert org. lika bra.
Ska du ändå lämna in för bestyckning så fixa först ett nytt lock till luftburken när du ändå e igång... nu pajar jag hans tråd här, sorry! Frankof, PM:a om du vil ha mer info !

/Anders

Zartax skrev:
:confused: Kan du förklara vad du menar så jag inte gör bort mig. Tackar...

Ironi ? Jag svarar ändå :)
När man ändrar på insugsförhållandena så behöver man oftast byta munstycken/inställningar i förgasarna för att motorn ska få rätt bensin/luft-blandning.

Vet inte exakt vad enbart byte av insugsgummina kan innebära mer konkret i storlek på munstycken eller nålhöjder osv, men nåt lär det behöva göras för det innebär en rätt stor förändring.

/Anders

Ironi ? Jag svarar ändå
När man ändrar på insugsförhållandena så behöver man oftast byta munstycken/inställningar i förgasarna för att motorn ska få rätt bensin/luft-blandning.

Vet inte exakt vad enbart byte av insugsgummina kan innebära mer konkret i storlek på munstycken eller nålhöjder osv, men nåt lär det behöva göras för det innebär en rätt stor förändring.

/Anders

Hehe, nej det var inte en retorisk fråga. Som sagt så har jag en del att lära vad gäller vokabulär och facktermer inom detta än.

Ok, det är klart att det blir skillnad om man byter insugningsgummi, men jag tänkte att eftersom hojen är gjord för de stora gummina så borde man inte behöva byta något mer. Kanske ställa om nålen något. Men jag lär väl märka hur det blir när jag har bytt, om jag nu har de strypta gummina.

Om jag nu behöver skaffa nytt, är det lika bra att köpa dynojet på en gång? Finns det några billiga alternativ? Jag är fattig student än, så min budget är inte alltför stor.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...