1000rr 2008

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Cbr1000rr 2008

inför vintern tänkte jag att det va läge att kontrollera kylarvätskan,
då det kan bli lite kallt i garaget under vinter om t.ex. det blir ett längre avbrott på ström osv.

Då såg jag att fryspunkten låg på ca 17-18 grader, det kan bli ner emot 30 under vintern så jag beslöt mig för att fylla på lite.

Enligt instruktionsboken ska man fylla i behållaren vid bakhjulet, så jag tappade ut så mycket jag kunde, och fyllde på med ny kylarvätskan lät hojen stå på tomgång en bra stund, samt tog en kort sväng.

Men det känns inte helt som det blandar sig i övriga kylsystemet ??

någon som har några idéer ?

Last edited:
Liten risk att det fryser även om det temperaturen skulle dyka något enstaka dygn under -30 grader. Men är du osäker så är det bättre att tömma hela systemet och fylla på med ny kylvätska. Fyll på vid kylaren och avluftning sker genom att låta motorn gå på tomgång en minut samt att hastigt varva genom registret några gånger ("såsom tvåtaktstalibanerna gör") under nästföljande minut med kylarlocket öppet.

om det inte har blandat sej så är det väl för att motorn inte har gått tillräckligt varmt. Kör så det ryker och se till att den får upp tempen ordentlig.

Klarar det bara -10 är det helt ok ur sönderfrysningssynpunkt,har inte råkat ut för någon skada genom åren.
Ska du ändå fylla på lite så ta och lossa nedre kylarslangen och tappa ur,sen fyller du upp där och varmkör,då blandar det sig.

Henrik

Precis som det har skrivits i tråden så är det ingen fara om det blir kallare än vad kylvätskan är blandad för. Sprängkraften försvinner så grejerna håller, men det kommer bli en seg smet av kylvattnet, så motorn är inte användbar när det är så kallt. Men jag misstänker att du inte tänker vara ute å köra så mycket om det är -30 iaf? ;)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back