1000cc sporthoj

Insplanet/Compricer funkar inte när man letar MC-försäkring.

De minst dyra, enligt min ganska ambitiösa genomgång är: Svedea, TryggHansa, Länsförsäkringar och Gjensidige.

Det var Gjensidinge som ville ha 130kkr helår för en 2015. Visserligen var det en HP4. Men de låg på 8kkr/månad på den vanliga och då en 2012'a.

Till saken hör att de är billigast på min Daytona.
 
Bästa och enda svaret är att du provkör hojarna du är intresserad av. På pappret kan det vara solklart åt ett håll, men helt annat när du sitter på hojen.
 
Det var Gjensidinge som ville ha 130kkr helår för en 2015. Visserligen var det en HP4. Men de låg på 8kkr/månad på den vanliga och då en 2012'a.

Till saken hör att de är billigast på min Daytona.

Slutsats: Delarna vid krasch är ungefär dubbelt så dyra till HP4 som till "den vanliga" S1000RR.

Har sett samma sak för Honda 1000, högre premie än Suzuki 1000.
Lägger du dig med en Suzuki skadas en motorkåpa. Som på min GSX1300R.
Tror jag sett lägger du dig med en Honda 1000 skadas Motorkåpan och ofta Vevaxeln som tar smällen (böjs) när motorkåpan gett sig.
Min slutsats: Dyrare reparera Honda. Dyrare delar, mer som går sönder.
 
Last edited:
Slutsats: Delarna vid krasch är ungefär dubbelt så dyra till HP4 som till "den vanliga" S1000RR.

Har sett samma sak för Honda 1000, högre premie än Suzuki 1000.
Lägger du dig med en Suzuki skadas en motorkåpa. Som på min GSX1300R.
Tror jag sett lägger du dig med en Honda 1000 skadas Motorkåpan och ofta Vevaxeln som tar smällen (böjs) när motorkåpan gett sig.
Min slutsats: Dyrare reparera Honda. Dyrare delar, mer som går sönder.

Kan även ha bero på att fler folk kör Honda.
Fick en liknande förklaring när jag skulle försäkra en 125a för en herrans massa år sen, jag som 18-åring kunde försäkra en lätt mc för ~1500 om året för en helförsäkring, när jag frågade varför det var så vansinnigt billigt fick jag till svar att det är så få olyckor med lätt mc (för att det är så få som kör lätt mc).
Misstänker att det är samma anledning som låg bakom när jag kunde helförsäkra min Aprilia SL1000 Falco för under 6k om året nu som 25-åring, det är en ovanlig hoj och därför är det inte vanligt att just den hojen är inblandad i olyckor, även om det är en relativt sportig hoj med relativt hög effekt.
Och jag kan även tänka mig att glidare är skitbilliga att försäkra av samma anledning, de körs sällan och när de väl körs så går det i väldigt lugnt tempo, vilket innebär få olyckor jämfört med sportigare hojar.
 
Last edited:
Kan även ha bero på att fler folk kör Honda.
Fick en liknande förklaring när jag skulle försäkra en 125a för en herrans massa år sen, jag som 18-åring kunde försäkra en lätt mc för ~1500 om året för en helförsäkring, när jag frågade varför det var så vansinnigt billigt fick jag till svar att det är så få olyckor med lätt mc (för att det är så få som kör lätt mc).
Misstänker att det är samma anledning som låg bakom när jag kunde helförsäkra min Aprilia SL1000 Falco för under 6k om året nu som 25-åring, det är en ovanlig hoj och därför är det inte vanligt att just den hojen är inblandad i olyckor, även om det är en relativt sportig hoj med relativt hög effekt.
Och jag kan även tänka mig att glidare är skitbilliga att försäkra av samma anledning, de körs sällan och när de väl körs så går det i väldigt lugnt tempo, vilket innebär få olyckor jämfört med sportigare hojar.

Då skulle slutsatsen bli att HP4 är mycket vanligare än "den vanliga" S1000RR !
Vilket ger högre premie.
Men det tror jag inte är sant !
Jag tror "den vanliga" S1000RR är vanligare än HP4.
Och en kontroll på Blocket
Hittade idag 2018-07-03 42 st S1000RR på blocket
Hittade idag 2018-07-03 4 st HP4 på blocket
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top