1000cc sporthoj

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Går i tankarna att investera i en 1000cc sporthoj.
De jag främst funderar på är följande.
  • BMW s1000rr
  • Kawasaki ZX10-R
  • Yamaha R1

Kanske någon undrar vad det är för fel på Honda CBR 1000 RR?
Har väldigt svårt för designen på den hojen

Skulle vilja ha hjälp med vilken årsmodell man ska sikta på och varför av de olika modellerna. Tänker mig en budget på ca 100kkr så ny hoj är uteslutet.

Pratar vi om BMW så har jag kommit fram till att en 2012'a eller nyare är att föredra.
Vad gäller på Kawasakin och Yamahan?

Om jag nu ska överväga Hondan. Vad är det som gör den bättre än någon av de andra cyklarna?
 
Har faktiskt inte funderat på den.
Hur står den sig mot de övriga?
Dels i prestanda och dels med elektronik....

Kom även fram till att Aprilia RSV4 ser ut att vara riktigt trevlig.
Men oroar mig lite där för deras rykte pånreservdelssidan.
 
Den fick elektronik jämförbar med de andra först 2017, ska du ha en tidigare med massor av TC, LC och annat spännande så får du köpa eftermarknadsprylar.
Suzuki har lite fisig känsla i bromsarna för bankörning på gixxern med, men är man seriös med bankörningen brukar det ju vara en del modifiering av bromsarna ändå, så det spelar ju inte så jättestor roll.
Jag kör en 2016 och trivs bra med den, gillar motorn, och att jag som 192 cm krympling har gott om utrymme att mongoloida runt på. Gillar hur hojen känns att köra med också. Har funderat på att skaffa lite elektronik till den, men jag är så feg på gasen att jag inte får så mycket bakhjulssläpp med den ändå.
 
Jag har en gsxr1000 11:a till salu.
Ska sälja till förmån för 2 takts klassiker och bil renovering.
 
100 000 får du ganska mycket hoj för.
Vad har du för krav på tekniska hjälpmedel?
Hur tänker du använda hojen?
 
Om vi tar en titt på BMW så får man ju all elektronik man kan tänka sig.
Det intressanta är ju om man får mer hoj för pengarna på något annat märke.
Suzukin går nog bort då det känns som den ligger efter på den tekniska biten.
Hojen i sig har aldrig riktigt tilltalat mig heller.
Lite som jag känner för Hondan.
Så frågan jag ställer mig just nu. Är bmw'n det bästa köpet?
Kommer nog bli 50/50 gata och bana med hojen.
 
Fundera på om du inte har råd med en gathoj plus en banhoj. Du kommer troligen lägga hojen på bana, och då gäller inte vagnskada om det inte är SMC steg 1-3. Även mindre marksyningar drag iväg om du ska återställa till oskrapat skick.
Du borde kunna få två 2008:or för strax över 100kkr.
Det är svårt att hitta en hoj som är banutrustad som samtidigt är gatlegal. Dessutom ganska mycket pyssel att växla hjul, få på backspeglar och regplåt hela tiden. Glöm att köpa en ren gathoj och bankitta den, det kostar skjortan. Har gjort resan själv.
 
Jag var ute efter ABS och TC när jag köpte hoj.
Provade både BMW 2011 och ZX10R -2011.
För min del kändes ZX10R bättre och jag satt bättre på den (188cm).
Använde tidigare min till lika mycket gata som bana men kör idag mest bana.
En 2011 (då ABS och TC kom) behöver du dock inte betala 100 000 för.
 
Om vi tar en titt på BMW så får man ju all elektronik man kan tänka sig.
Det intressanta är ju om man får mer hoj för pengarna på något annat märke.
Suzukin går nog bort då det känns som den ligger efter på den tekniska biten.
Hojen i sig har aldrig riktigt tilltalat mig heller.
Lite som jag känner för Hondan.
Så frågan jag ställer mig just nu. Är bmw'n det bästa köpet?
Kommer nog bli 50/50 gata och bana med hojen.

Det som talar för S1000RR är att du bor i Göteborg och
i Göteborg ligger Kenneth's MC (BMW)-service.
 
Börjat fundera på dethär med literklubba.
Ska man helförsäkra en s1000rr så kostar det mig ca 8000kr/månad!
Va fan att det skulle vara dyrt visste jag min mer än en halv ny hoj om året är ju fan skrattretande!
Bor hyfsat centralt i Göteborg men är 43 år gammal.
Inte orsakat något försäkringsärende på jag vet inte hur många år, skulle gissa på närmare 10 år.
Bara kollat via insplanet så får la börja ringa runt och kolla.
Helt sjukt, kan i te fatta att någon har råd med dessa cyklar.
Enbart trafik var ca 3000 kr/månad!
 
Börjat fundera på dethär med literklubba.
Ska man helförsäkra en s1000rr så kostar det mig ca 8000kr/månad!
Va fan att det skulle vara dyrt visste jag min mer än en halv ny hoj om året är ju fan skrattretande!
Bor hyfsat centralt i Göteborg men är 43 år gammal.
Inte orsakat något försäkringsärende på jag vet inte hur många år, skulle gissa på närmare 10 år.
Bara kollat via insplanet så får la börja ringa runt och kolla.
Helt sjukt, kan i te fatta att någon har råd med dessa cyklar.
Enbart trafik var ca 3000 kr/månad!

Kolla andra modeller än BMW, i götet är det tydligen hojen som föredras av "kasta i diket gänget" och de har troligen hojen på sin farsa eller liknande och då får din åldersgrupp ta smällen när det ska betalas tillbaka.

Är elektroniken verkligen nödvändig?
Ska du verkligen köpa en hoj vars effekt är så stor att du inte kan hantera den utan tc osv.?
 
Kolla andra modeller än BMW, i götet är det tydligen hojen som föredras av "kasta i diket gänget" och de har troligen hojen på sin farsa eller liknande och då får din åldersgrupp ta smällen när det ska betalas tillbaka.m

Är elektroniken verkligen nödvändig?
Ska du verkligen köpa en hoj vars effekt är så stor att du inte kan hantera den utan tc osv.?

Kan nog hantera hojens effekt men tänker ska jag uppdatera så varför inte med elektronik.
Kan även vara skönt vid bandagar i regn.
 
Last edited:
...Bara kollat via insplanet så får la börja ringa runt och kolla...
Insplanet/Compricer funkar inte när man letar MC-försäkring.

De minst dyra, enligt min ganska ambitiösa genomgång är: Svedea, TryggHansa, Länsförsäkringar och Gjensidige.
 
Jag valde mellan GSX-R1000 (pålitlig) och Yamaha R1 (pålitlig och snygg)
(vill du prova på en highsider köp en R1, vill du lära dig köra köp en R6)
men försäkringen och särbon gjorde att det blev en GSX1300R.
Och GSX1300R är ingen sporthoj. Utom möjligen rakt fram.
 
Ställer en motfråga: Varför är det så viktigt med just en literklubba? Känns efter att läst igenom tråden som att du mest är sugen på att testa på en 1000cc men att det kanske inte är det du är ute efter.
 
Börjat fundera på dethär med literklubba.
Ska man helförsäkra en s1000rr så kostar det mig ca 8000kr/månad!
Va fan att det skulle vara dyrt visste jag min mer än en halv ny hoj om året är ju fan skrattretande!
Bor hyfsat centralt i Göteborg men är 43 år gammal.
Inte orsakat något försäkringsärende på jag vet inte hur många år, skulle gissa på närmare 10 år.
Bara kollat via insplanet så får la börja ringa runt och kolla.
Helt sjukt, kan i te fatta att någon har råd med dessa cyklar.
Enbart trafik var ca 3000 kr/månad!

Ring o kolla runt , en 1000rr på mig ligger runt 8-9000 helår helförsäkrat upp till årsmodell 13 eller 14 bor i en håla så jag betalar därefter men samma kostnad per månad är ju löjligt , t-h brukar ligga bra till på sporthojar
 
Last edited:
Hej

Jag betalar strax under 10 000 för hel/hel.
Bor utanför Malmö men är under 40.

Ring runt och kolla försäkring:tummenupp
 
Ställer en motfråga: Varför är det så viktigt med just en literklubba? Känns efter att läst igenom tråden som att du mest är sugen på att testa på en 1000cc men att det kanske inte är det du är ute efter.

Har ett sug efter att prova på något med lite mer effekt än vad min Daytona har.
Ska jag ändå göra det så kan man ju ta en med elektronikstöd osv...
 
Jag valde mellan GSX-R1000 (pålitlig) och Yamaha R1 (pålitlig och snygg)
(vill du prova på en highsider köp en R1, vill du lära dig köra köp en R6)
men försäkringen och särbon gjorde att det blev en GSX1300R.
Och GSX1300R är ingen sporthoj. Utom möjligen rakt fram.

Som du ser har jag en Daytona för tillfället.
Dvs provat på 600 segmentet.
Kört den hojen i 8 år nu.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top