1000cc med 25Kw när man är 18?

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Tjena!

Jag trodde att man var tvungen att ha under 650cc och 25Kw när man har mellanklasskörkort och är 18 år, men sen ser jag denna annonsen..

http://www.blocket.se/vi/11248920.htm?ca=23_11_s

Alltså en 1000cc som är strypt till 25Kw och som då är "perfekt" som 18 års MC.

Vet killen inte vad han snackar om eller kan man strypa ner hojar med mer cc?

2837319 Tjena!

Jag trodde att man var tvungen att ha under 650cc och 25Kw när man har mellanklasskörkort och är 18 år, men sen ser jag denna annonsen..

1000cc går utmärkt o köra på mellankort så länge effeken bara är 25kw. 650cc hänger ihop med vilken hoj man får köra upp på och inte.

Tjena!

bara på uppkörningen de e cc regler.

Perfekt om man saknar smak iaf, klart man kan strypa ner en litersmaskin till 25kw, frågan är ju bara hur körbar den är sen även om de flesta kör dem ostrypta sen.

Ser ju ut som Öhlinaren hänger fast med slangklämmor, fint jobb ju... :rolleyes:

Tack för svaren!

Man kan alltså även övningsköra (privat) till mellan med en 1000cc som är strypt men när man kör upp måste den ha under 650cc, stämmer det?

Perfekt om man saknar smak iaf, klart man kan strypa ner en litersmaskin till 25kw, frågan är ju bara hur körbar den är sen även om de flesta kör dem ostrypta sen.

Ser ju ut som Öhlinaren hänger fast med slangklämmor, fint jobb ju... :rolleyes:

hahah ja jo jag håller med dig till 100% :tungan

Det ser faktiskt ut så orginal.....

K serien i slutet av 80-talet var bra cyklar rent maskinellt men ack så tråkiga och könlösa, dessutom löjligt överprisade på begmarkanden....

För 31000 finns där trevligare och roligare motorcyklar för en 18-åring....

Last edited:
Tack för svaren!

Man kan alltså även övningsköra (privat) till mellan med en 1000cc som är strypt men när man kör upp måste den ha under 650cc, stämmer det?

Rätta mig om jag har fel, men finns det en övre gräns för motorvolym under uppkörning?

Jag trodde att det var MINST 700cc och MINST 34kW (ungefär) för full A-behörihet.
För A-behörighet MED begränsning (mellankortet alltså) tror jag att det är MINST 25kW och MINST 400cc (ganska osäker på 400, kan vara såväl 375 och 475)

Det ser faktiskt ut så orginal.....

K serien i slutet av 80-talet var bra cyklar rent maskinellt men ack så tråkiga och könlösa, dessutom löjligt överprisade på begmarkanden....

För 31000 finns där trevligare och roligare motorcyklar för en 18-åring....

Är inte K1000hojarna kända för att fungera lika bra som vibrator som motorcykel? :rolleyes:

För dom pengarna lär man väl förresten kunna hitta en FZR/CBR 600, men smaken är ju som bekant som baken, och försäkringen är troligtvis högre...

Jag trodde att det var MINST 700cc och MINST 34kW (ungefär) för full A-behörihet.
För A-behörighet MED begränsning (mellankortet alltså) tror jag att det är MINST 25kW och MINST 400cc (ganska osäker på 400, kan vara såväl 375 och 475)

Va, minst 25 kw ? För A-behörighet med begränsning måste hojjen vara på 25 kw, no more- no less. Dem har en begränsning vad gäller cc på uppkörningen 650 cc, men detta gäller inte i trafiken, där kan du ha 25kw på en 2000 cc om du har lust med det, effekt-viktförhållandet för dok ej överstiga 0.16kw/kilo

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Krav
För att få övningsköra ska du:

ha fyllt 16 år om du ska övningsköra med lätt motorcykel* (A1).
ha fyllt 17 år och 6 månader om du ska övningsköra med tung motorcykel med begränsad effekt** (A).
ha fyllt 20 år om du ska övningsköra med tung motorcykel med obegränsad effekt*** (A).
ha ett giltigt körkortstillstånd.
ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat.
* Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte överstiga 125 cm³ och motorns effekt får inte överstiga 11kW (A1).
** Motorns effekt får inte överstiga 25 kW. Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg (A).
*** I trafikskola får du övningsköra med motorcykel med obegränsad effekt (A) om har du fyllt 17 år och 6 månader. En förutsättning är att trafikläraren följer med på motorcykeln eller i en sidvagn.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage