1000 mila-service

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Ska inom kort serva min Yamaha xt660r, 1000 mila-service.

Vad jag förstått är att servicen innefattar nån slags ventilkontroll. Det är väl just den delen av servicen som man inte kan göra själv.

Var i kontakt med en verkstad som sa att de typ lyssnade på ventilljudet med något slags instrument. Genom denna metod kunde de avgöra om ventilerna lät bra.

Pratade även med en Yamaha original verkstad. De uppgav att man måste ta isär och mäta ventilspelet, med andra ord en ganska omfattande koll.

Den första verkstaden lyssnade bara, känns det rimligt?
 
Visst kan man höra någon skillnad, men jag hade aldrig litat på det.

Har du ingenstans att meka lite själv? Inte så svårt att kolla ventilspelet!
 
Kolla ventilspel = en baggis

Justera ventilspel med nya shims = lite mer än baggis

Lyssna på ventiler för att avgöra ventilspel = klåpare som du inte skall ha någonting med att göra


Buy quality, cry once
 
Kan man höra att ventilspelet är fel så är det bara för stort spel du kan höra, och när det är alldeles för sent. Normalt sett ökar inte spelet dessutom, det blir tightare och tightare.

Som Brooklyn säger, han är en klåpare som inte ska få komma i närheten av din hoj. Men han kan säkert kolla kylarvätskan med slagruta och säga när du får punka nästa gång med kristallkula också :tummenupp
 
Tack för era inputs. Ganska rolig läsning. Kanske väljer en auktoriserad verkstad trots allt :)
 
Kollade 2 ggr på 8000 mil på min gamla 660. Behövde inte justera någon av gångerna. Sen sprack ramen på 2 ställen på hojen, så då vart det slutåkt :-)...
 
XT660 är en lättskruvad hoj, det mesta är lättåtkomligt och därav ett bra objekt för att lära sig skruva själv. Med lite tålamod, en Haynes-manual samt shoppande så kan du göra all service själv. Ventilerna på en XT660 justeras med skruv, dvs behöver inte ens shimsas. Sannolikt räcker det med att kontrollera ventilspelet, inte sannolikt att du behöver justera dem på en XT660 om hojen bara gått 1000 mil. Mina behövdes aldrig justeras på ~3000 mil, innan den såldes.
 
...å här har vi instrumentet som Mangans hillbillyverkstad använder sig av:







Bladmått är dock något mer exakt...

Jag håller med Brooklyn - det gänget skulle inte ens få smörja kedjan på min hoj.
 
Skruvmejselstetoskop är jättebra för att avgöra vilken spridare som inte lirar på en stor dieselmotor men att avgöra korrekt ventilspel på en motorcykelmotor... :dummer

Jag har skruvat en del luftkylda BMW. Där består ofta det största "ticket" av att vipparmsöverfallen inte är korrekt ansatta. Sedan skall en luftkyld motor ha större ventilspel pga större temperaturspann under drift. Är en cylinder helt tyst - riv toppen omedelbums, ventilen håller på att äta sig in i sätet...
 
Tydligen så var ventilkontrollen efter 2000 mil på min xt enligt originalverkstan. Skönt då avvaktar jag detta...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top