100-milsservice

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Jo, jag har varit så dum att jag inte bokat service i tid och nu får jag vänta i 3 veckor. Har redan kört 115 mil med min 660 så min fråga är. Kan jag köra mer utan att det skadar hojen ?

Jag har bytt olja vid 10 mil, 60 mil och tänkte byta nu vid 115 och sen blir det en reguljär 100-milsservice om 3 veckor.
 
MjO skrev:
2231835 Jo, jag har varit så dum att jag inte bokat service i tid och nu får jag vänta i 3 veckor. Har redan kört 115 mil med min 660 så min fråga är. Kan jag köra mer utan att det skadar hojen ?

Jag har bytt olja vid 10 mil, 60 mil och tänkte byta nu vid 115 och sen blir det en reguljär 100-milsservice om 3 veckor.

gyllene tillfälle att lära dig ställa ventilerna om du inte redan kan det.. byt olja/filter, sen kan du åka in och betala för en stämpel i boken om det är den du vill ha, för jag tror det blir mer noggrannt gjort om du gör det själv, en mc-mek har ju bråttom som fan på sommaren..
 
Monobike skrev:
2231862 gyllene tillfälle att lära dig ställa ventilerna om du inte redan kan det.. byt olja/filter, sen kan du åka in och betala för en stämpel i boken om det är den du vill ha, för jag tror det blir mer noggrannt gjort om du gör det själv, en mc-mek har ju bråttom som fan på sommaren..

Mmm, har dock aldrig gjort någon ventiljustering och känner mig en aning osäker på det.
 
MjO skrev:
2231873 Mmm, har dock aldrig gjort någon ventiljustering och känner mig en aning osäker på det.


Kolla in denna sidan:
http://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm
Den tog jag till hjälp första gången jag närmade mig 660:ns ventiler. Bra beskrivet och med bra bilder. Det är långt ifrån så svårt som många tror. Skaffa bara en momentnyckel om du inte tror dig "ha det i armen", så slipper du oroa dig för lossnande låsmuttrar osv.
 
Blir nog till att prova själv. Skulle haft tag i en servicehandbok bara nu då, så att man kan få lite värden på hur hårt man ska skruva. Momentnyckel finns ju.
 
MjO skrev:
2232037 Blir nog till att prova själv. Skulle haft tag i en servicehandbok bara nu då, så att man kan få lite värden på hur hårt man ska skruva. Momentnyckel finns ju.


Jag har den handboken i pdf-format som inte verkar funka i länken ovan, men den säger inte så mycket. Bättre bilder på soe-sidan.
Följande moment och övriga mått nämns dock:

Både insug- och avgasventiler ställs till 0.15 mm, motorn skall vara kall.

Låsmuttrar till ställskruvar skall dras med 20 nm.

Ventilkåporna dras med 8 nm.

Tändstiftet med 20 nm.

Mer står det inte i pdf:en, vill du ha den ändå går väl det att fixa, pm:a i så fall. 18,9 Mb.
 
Who'sYourDaddy skrev:
2231946 Kolla in denna sidan:
http://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm
Den tog jag till hjälp första gången jag närmade mig 660:ns ventiler. Bra beskrivet och med bra bilder. Det är långt ifrån så svårt som många tror. Skaffa bara en momentnyckel om du inte tror dig "ha det i armen", så slipper du oroa dig för lossnande låsmuttrar osv.

Perfekt... måste kolla mina snart också. :tummenupp
 
Men ååå, jag blir galen :3freak

Har olja hemma, nya filter, ny oljepackning, momentnyckeln, bladmått och sugen på att riva ner och börja justera ... hmm, FAAAN, har inga nya packningar till ventilkåporna. Åker till min lokala KTM-handlare, ååånej, inga hemma såklart. Jaa, vi beställer "nästa tisdag" .. hmm, en vecka dit.
 
MjO skrev:
2234379 Men ååå, jag blir galen :3freak

Har olja hemma, nya filter, ny oljepackning, momentnyckeln, bladmått och sugen på att riva ner och börja justera ... hmm, FAAAN, har inga nya packningar till ventilkåporna. Åker till min lokala KTM-handlare, ååånej, inga hemma såklart. Jaa, vi beställer "nästa tisdag" .. hmm, en vecka dit.
Det går alldeles utmärkt med de gamla :tummenupp
 
Nädå... Du behöver inga nya packningar vid ventilkåporna... o ingen ny packning vid det lilla filtret i motorn. Har gjort 4-5 oljebyten o 2-3 ventiljusteringar på min o de är fortfarande som nya...
 
Har precis varit ute i garaget sedan jag slutade jobbet, bytt olja, kollat vätskor och ventiljusterat. Heeeelvete va pilligt det var att komma åt då. Jag fick justera alla fyra, så gott jag kunde då. Drog alla skruvar på en höft, hade en för stor momentnyckel. Var ute och körde lite, hörde ingen skillnad mot förut direkt, så jag vette sjutton om det blev bra :-D

La bladmåttet i mellan, skruvade åt, låste, gick att pressa in bladmåttet sen även om det var tight. Fick inte in det större bladmåttet dock. Alla fyra ventilerna fick jag in ett 0,20 mm bladmått under innan justering.
 
vad skall det vara för mått?
min har gått typ 125 och ska in på måndag...dock skall jag köra lite bana på lördag...så 130-140 mil blir det innan service.
Hoppas inga ventiler brinner bara :P
 
Kulgan skrev:
2238734 vad skall det vara för mått?
min har gått typ 125 och ska in på måndag...dock skall jag köra lite bana på lördag...så 130-140 mil blir det innan service.
Hoppas inga ventiler brinner bara :P

Servicehandbok säger 0,15 mm på alla och manualen säger mellan 0,12 till 0,15. Jag drog åt så att du lätt får in 0,12 och kan pressa in 0,15.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top