1 kugg mindre fram...

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Idag så bytte jag framdrev, 14 istället för 15. Visst blev det väl lite mer drag men jag vill ha mer stånk från 0-100 km/h. Hojen är en Suzuki XF 650 Freewind, ombestyckad+ slipon.

Min fråga är om det är "värt" att gå upp till ett 45-46 drev bak (sitter ett 43 nu) kommer det hända mer grejer då eller lika "lite" som det gjorde med 1 kugg mindre fram?

Ni som kan och vet Er drevning kan väl tycka till... :fyllisar

Här har du en tabell du kan gå efter vid drevning.
Ändrar nästan lika mycket +3 bak som -1 fram.

Bifogat

• ratioselect.gif
    ratioselect.gif
    26.7 KB · Visningar: 98
Araikaj skrev:
2249860 Idag så bytte jag framdrev, 14 istället för 15. Visst blev det väl lite mer drag men jag vill ha mer stånk från 0-100 km/h. Hojen är en Suzuki XF 650 Freewind, ombestyckad+ slipon.

Min fråga är om det är "värt" att gå upp till ett 45-46 drev bak (sitter ett 43 nu) kommer det hända mer grejer då eller lika "lite" som det gjorde med 1 kugg mindre fram?

Ni som kan och vet Er drevning kan väl tycka till... :fyllisar
Bara lite nyfiken...Vad har du för varv i 90? Själv funderar jag på att dreva ner men hittar inga drev :va

Tooby skrev:
2250037 Bara lite nyfiken...Vad har du för varv i 90? Själv funderar jag på att dreva ner men hittar inga drev :va

"Orginaldrevat" 15/43 så var det 4150 varv på 5:an i 90 km/h. Med 14/43 så varvar hon 4500 på 5:an i 90 km/h, inte så stor skillnad, nä just det :huvet

Jag sökte lite på drev till din väldigt nya hoj (snygg är den åxå) o hitta inga roliga. Kolla med Yamaha här i Sverige o hör vad de har att säga. Har de inga så kan du ju införskaffa ett drevämne från https://www.touring.se/touring/Servlet och sen fixa till så det passar.

Last edited:
Araikaj skrev:
2250086 "Orginaldrevat" 15/43 så var det 4150 varv på 5:an i 90 km/h. Med 14/43 så varvar hon 4500 på 5:an i 90 km/h, inte så stor skillnad, nä just det :huvet

Jag sökte lite på drev till din väldigt nya hoj (snygg är den åxå) o hitta inga roliga. Kolla med Yamaha här i Sverige o hör vad de har att säga. Har de inga så kan du ju införskaffa ett drevämne från https://www.touring.se/touring/Servlet och sen fixa till så det passar.
Tackar!
Jag kollade touring butiken så där finns ju drev om jag behöver. Är lite osäker om jag ska lägga ner jobbet. Angående varvtal så har jag 4000 i 90 km/h (tror att det är 15/47)

Det är bara att prova vad du trivs med. Rätt vad det är så blir växlarna för 'korta', och den
varvar för mycket. Då har du gått för långt.

(F.ö. kan du aldrig få den starkare vid 100 än vad effekten räcker till. Oberoende av utväxling.
Effekt = kraft * fart, är farten och effekten givna så är kraften det oxå.)

Bara att prova mao.
/u

ulf_lundin skrev:
2251630 Det är bara att prova vad du trivs med. Rätt vad det är så blir växlarna för 'korta', och den

(F.ö. kan du aldrig få den starkare vid 100 än vad effekten räcker till. Oberoende av utväxling.

Bara att prova mao.
/u

Jag är inte alls intresserad av styrkan vid 100 km/h. Det är styrkan från 0-100 km/h som intresserar mig :huvet

ulf_lundin skrev:
2251630 Det är bara att prova vad du trivs med. Rätt vad det är så blir växlarna för 'korta', och den

Bara att prova mao.
/u
...med risk för att verka dum och/eller spydig (inte min mening, bara undrar)

Nu kanske jag blandar kaniner och bananer...men om jag håller 30 km/h på femman eller 30 km/h på ettan och sedan drar fullt på gasen, då kommer motorcykeln att kännas starkare på ettan. Är inte utväxlingen inblandad då?

Tooby skrev:
2252095 ...med risk för att verka dum och/eller spydig (inte min mening, bara undrar)

Nu kanske jag blandar kaniner och bananer...men om jag håller 30 km/h på femman eller 30 km/h på ettan och sedan drar fullt på gasen, då kommer motorcykeln att kännas starkare på ettan. Är inte utväxlingen inblandad då?
Utväxlingen ändrar kraften. Tror jag.

Det är klart att om du ligger på ettan i 30km/h så ligger du väl på ca 4-5000rpm där du har mer hästkrafter än på 2000rpm (5an i 30km/h)

Jag tycker inte att du ska fixa ett större bakdrev.
Anledning nr:
1. ettan blir istort sett obrukbar(
2. ryckig och kännslig hoj
3. du måste förmodligen peta i en växel till innan du är uppe i 100 knyck ( växla tar tid)
4. Du har en växellåda som fixar din utväxling...

Tooby skrev:
2252095...men om jag håller 30 km/h på femman eller 30 km/h på ettan och sedan drar fullt på gasen, då kommer motorcykeln att kännas starkare på ettan. Är inte utväxlingen inblandad då?
Inte om den är rödstreckad vid 30 på 1an...beror på effektkurvan oxå.

Håller med cool_adde ovan på alla punkter, spec 4) :D

Min poäng är att toppeffekten på motorn begränsar möjliga axet vid varje hastighet.
Om du redan har en växel där motorn lämnar max.effekt vid 100 km/t så kan du inte få mer ax där.

Allmänna snacket om nerdrevning är 'dreva ner så får du bättre ax'. Det är inte alls säkert.
Klart den axar bättre på varje växel, men det är ju vid lägre fart !

Inte ens säkert den blir snabbare till 100 heller, växlingar tar tid. (Om man nu inte har dragracing-prylar och slipper dra av.)

Och så finns det ju nackdelar med (alltför våldsam) nerdrevning. Se cool_adde ovan.

Därför jag säger: Prova vad du trivs med.

(Och till folk som måste kunna wheela på 5an: numrera om växlarna... :D )
/u

ulf_lundin skrev:
2253664 Inte om den är rödstreckad vid 30 på 1an...beror på effektkurvan oxå.

Håller med cool_adde ovan på alla punkter, spec 4) :D

Min poäng är att toppeffekten på motorn begränsar möjliga axet vid varje hastighet.
Om du redan har en växel där motorn lämnar max.effekt vid 100 km/t så kan du inte få mer ax där.

Allmänna snacket om nerdrevning är 'dreva ner så får du bättre ax'. Det är inte alls säkert.
Klart den axar bättre på varje växel, men det är ju vid lägre fart !

Inte ens säkert den blir snabbare till 100 heller, växlingar tar tid. (Om man nu inte har dragracing-prylar och slipper dra av.)

Och så finns det ju nackdelar med (alltför våldsam) nerdrevning. Se cool_adde ovan.

Därför jag säger: Prova vad du trivs med.

(Och till folk som måste kunna wheela på 5an: numrera om växlarna... :D )
/u
Min fundering gällde snarare meningen "...F.ö. kan du aldrig få den starkare vid 100 än vad effekten räcker till. Oberoende av utväxling". Jag ville ha det till att effekten beror på varvet (utväxling) allså var jag inte med i tankegång angående ovanstående text i fetstil.
Nog om detta, jag förstår nu vad du menar med hjälp av "Om du redan har en växel där motorn lämnar max.effekt vid 100 km/t så kan du inte få mer ax där".

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!