1 fråga till er som har klotot och fått hojen lagad

Silwer skrev:
och jag är övertygad om att de kan banta kotnaderna.
Det händer på bilsidan för fullt.

Ja det är bra att du är övertygad, men ska det fungera måste det finnas ett utbud av begagnade delar till vettiga priser att tillgå på ett enkelt sätt.
Vad det gäller plastlagning och lackering vem ska utföra det på mc? finns inte särskijt många mc-lackerare och dom flesta billack-firmor har redan häcken full så att säga, sen tror jag tyvärr att hantverkare är ett utdöende släkte tyvärr, det finns lättare mindre skitiga jobb att tjäna sitt levebröd på.

Vad det gäller bilsidan så har det använts beg delar och reparation av delar sen dackefejden så de är inget nytt.
Men då ska man veta att det finns ett stort utbud av bra delar.
Hur många mc-skrotar finns det i sverige?
Sveriges Bilskrotares Riskförbund har över 100 skrotar anslutna, och hur många bilar skrotar inte dom per år, samt att det blir mer användbara restdelar efter en krockad bil än en mc.

Det är så på bil sidan att om ett fordon är äldre än tre år ska beg delar användas om det finns att tillgå.

Men ja tror att det är vi försäkringstagare som har skapat förutsättningarna för våra försäkringar och ställer höga krav på service och kvalite på reparationer och det kostar, sen är det ju inte enbart reparation av det egna fordonet som kostar även skador på motpart och personskador är ju inte gratis heller.

Blablablabla................................................................... :p :D

Pengarna som försäkringsbolagen lägger på att fixa / lösa in klotade hojar är en droppe i havet !

Det är inte de kostanaderna som gör att premierna är så dyra.

De stora kostnaderna för försäkringsbolagen är person skadorna
klotar man och blir förlamad så kostar rehabilitering och anpassning i samhället en dj... massa miljoner.

Personen i fråga kanske inte är arbetsför efter klotningen och då rullar det på ett antal miljoner till.

Är även en ruskigt stor kostnad med alla Rossi wanabee på r1 och gsxr mfl som klotar en cykel per säsong,kanske dags att bolagen ger större bonus till oss som inte klotar och höjer premien rejält om man gjort det mer än 1 gång.
Och ni som inte kan köra och ni som tror ni är bäst kör halvförs så andra slipper lida när dom ska helförsäkra.
Kostar ofta runt 50 000 för bolagen för en mindre vurpa med en ny sporthoj,räkna hur många vurpor det är i sverige per säsong så ser ni att det inte bara är person skador som kostar skjortan.

jag tror inte det är helt sant, det är mycket småolyckor där grejorna löses eller lagas.
Säkert är personskadorna mer omfattande, men hojarna är väldigt dyra och fler av dessa blir skadade än folk.

Jag vet inte hur många olyckor med mc årligen som ger livslånga skador? jag antar att du kan svara.
Det är däremot massor massor av kåphojar som går i backen i allla möjliga hastigheter.
Nån snackade om en 3djedel av alla hela beståndet av R1or tex, jag har svårt att tro att de som körde dessa alla är döda eller livslångt skadade.

Holger skrev:
Är även en ruskigt stor kostnad med alla Rossi wanabee på r1 och gsxr mfl som klotar en cykel per säsong,kanske dags att bolagen ger större bonus till oss som inte klotar och höjer premien rejält om man gjort det mer än 1 gång.
Och ni som inte kan köra och ni som tror ni är bäst kör halvförs så andra slipper lida när dom ska helförsäkra.
Kostar ofta runt 50 000 för bolagen för en mindre vurpa med en ny sporthoj,räkna hur många vurpor det är i sverige per säsong så ser ni att det inte bara är person skador som kostar skjortan.

jag tror inte jag är bäst, men jag kör ändå halv, har faktiskt inte råd med annat så som det ser ut.
Jag räknar kallt med att inte vurpa nåt på några år och på så sätt ändå spara in pengrana för att själv kunna laga eländet.

kör halv jag med,tycker att om jag vurpar kan jag stå för det själv,kommer att säga likadant efter jag klotat om jag gör det nångång :-)
önskar dock att det fanns en delad helförs för jag skulle vilja ha helförs mot krock men inte mot singel olycka.krock är ju lätt hänt om man tittar åt sidan på någon snygg brud :-)

nä, jag vet, den dagen är man inte glad.
Men sånt är livet ibland, man kan få stå för vad man gjort helt enkelt.
Skulle jag vilja ha nån slags totalskydd för mc åkning gav jag nog fasen i att ens köra, det är liksom inte vettigt att framföra mc då.

Silwer skrev:
nä, jag vet, den dagen är man inte glad.
Men sånt är livet ibland, man kan få stå för vad man gjort helt enkelt.
Skulle jag vilja ha nån slags totalskydd för mc åkning gav jag nog fasen i att ens köra, det är liksom inte vettigt att framföra mc då.

Kul att se vad ni skriver. Ni pratar om allt möjligt.
Men när ni är i den sitsen som jag är i blir nog allt lite anorlunda?
Har du en fin hoj som inte har gått speciellt långt och inte har haft en endaste repa på, inte fan nöjer jag mig med skräp prylar. Jag vill att hojen ska se exakt ut som innnan det klotades. Betalar jag svin dyra preimer så nog tar jag ut vad som går. Bolagen knullar ju mig i ögat så varför ska jag inte göra likadant!
rätta mig om jag har fel:)

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back