1 extern HDD + 1 usb hub + 3 datorer

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Kan man koppla ihop 3 datorer till en usb hub där jag även har en extern HDD inkopplad så att alla tre datorerna kan skriva till HDD:n? Har tänkt att göra så som backupsystem om det går.

timm skrev:
2435773 USB tycker jag rent spontant känns kluddigt att få till, med flera burkar inblandade.

Jag skulle hellre skaffa en:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317554

eller ännu hellre en:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307213
så har man en söt liten server och bittorrent-klient på köpet! :tummenupp

Well som det är nu så har dom en extern HDD som flyttas mellan dom tre datorerna när det ska göras backup. Jag hade tänkt att man bara köper till en USB hub och lite sladdar och sen kopplar ihop allt så att man kan nå den externa HDD:n via huben.

Jo, jag fattade det. Dock är jag ganska övertygad om att USB inte går att använd på det sättet. Du kan bara använda en usb-disk på en dator åt gången. Att koppla tre datorer till en usb-hubb blir väldigt konstigt.

En sån grunka som jag länkade till innan delar ut din usb-disk till en ethernet-koppling, dvs du sätter den på ett nätverk som du sedan kopplar ihop datorerna och disken med.

Du behöver då:
en "NAS" (=Network-attached storage, en sån jag länkade till t.ex)
en hårddisk (usb eller intern, beroende på NAS.en)
en nätverkshubb/switch
nätverkskablar (eller trådlöst nätverk?)

[edit:
Det går ju såklart att köra usb som du tänkt, men du måste i så fall koppla i/ur sladdarna till den dator du vill köra disken mot. Maximala längden på en usb-sladd är dessutom 5m, sen måste du använda en repeater på sladden)

Last edited:
Tänk på att de flesta nätverksdiskar (hårdiskkabinetter med inbyggt nätverksstöd) inte stödjer filer större än 2gb. Har stött på detta problem med alla nätverksdiskar som jag har testat.

Detta pga att de kör FAT32 som filsystem, detta trots att mjukvaran i kabinetten är linux-baserad. Ger problem om du tänker dela stora filer på denna disk.

jayjay skrev:
2436764 Tänk på att de flesta nätverksdiskar (hårdiskkabinetter med inbyggt nätverksstöd) inte stödjer filer större än 2gb. Har stött på detta problem med alla nätverksdiskar som jag har testat.

Detta pga att de kör FAT32 som filsystem, detta trots att mjukvaran i kabinetten är linux-baserad. Ger problem om du tänker dela stora filer på denna disk.

Det är inte några stora filer det är i stort sett bara massa textdokument.

Koppla ihop datorerna via en hub eller switch (nästan alla datorer har ju inbyggt kort nuförtiden) och dela ut disken från en av datorerna så kan du komma åt den från de andra två också (förutsatt att datorn som disken sitter på/i ä påslagen förståss)

Klart, färdigt.

Som sagt, det bästa alternativet är ju de här USB stationerna där du kan koppla in hårddiskarna i. Förutsatt att dessa har stöd för mer än 2 gb som någon sa, de är jag dock övertygad om.

Andra alternativet är att du kopplar in disken i en av dina 3 datorer.
Sen delar du ut den med upload stöd.
I de två andra datorerna kan du ansluta den här disken som en nätverksenhet.
Du kan få den som tex "E:\" i dina andra datorer. (De blir som en extra hårddisk.)

Gör så att du går in i utforskaren, klickar på verktyg, väljer "anslut nätverksenhet". Nu kan du välja vad den ska ha för enhetsbetäckning, D:, E: F: eller något liknande. Nu letar du bara upp adressen till disken. Typ:
"\\Dator1\USBDisk\"

Det är gjort för att en schimpans ska klara av det! ;)

Mvh Peter

Back