1:a motarden..köpråd

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Vet att det har diskuterats mycket men jag skulle ändå vilja fråga lite.

Jag är inne på att köpa en motard som jag både kan busa med på vägen samt kunna göra om till enduro hyffsat smidigt.
Med tanke på skogskörningen så vill jag inta ha en för stor hoj,så jag hade tänkt mig något åt 450 hållet.

Jag har kollat på hondas färdigbyggda 450-03,är det smidigt och "göra om" den till enduro?Hur är det med bromsar och sådant?Är det smidigt eller måste man byta bromsskiva/ok när man ska ut i skogen?Är det kanske bättre att köpa en crf-cross med motard kit?

När jag kör den som motard blir det mestadels bus o wheelies,håller den för det?

Är det något mer jag ska tänka på vid ev. köp?

/Johan

Last edited:
Nu kan jag ju ha förstått det här fel, men jag tror att Hondan är ännu mer service än Husabergen, husabergen e inte tung och sen finns det fler ute vilket borde det göra enklare att hitta kompletta hjul med skivor. 113kg torr i specifikationerna för FE650

Ikon skrev:
Vet att det har diskuterats mycket men jag skulle ändå vilja fråga lite.

Jag är inne på att köpa en motard som jag både kan busa med på vägen samt kunna göra om till enduro hyffsat smidigt.
Med tanke på skogskörningen så vill jag inta ha en för stor hoj,så jag hade tänkt mig något åt 450 hållet.

Jag har kollat på hondas färdigbyggda 450-03,är det smidigt och "göra om" den till enduro?Hur är det med bromsar och sådant?Är det smidigt eller måste man byta bromsskiva/ok när man ska ut i skogen?Är det kanske bättre att köpa en crf-cross med motard kit?

När jag kör den som motard blir det mestadels bus o wheelies,håller den för det?

Är det något mer jag ska tänka på vid ev. köp?

/Johan
ikon har du oxå hittat till den mörka sidan :yoparty :tummenupp själv så blir det nog en husa eller en 660

blom skrev:
ikon har du oxå hittat till den mörka sidan :yoparty :tummenupp själv så blir det nog en husa eller en 660

Japp Har trötnat på o åka fort,roligare med bus,så nu har jag bara min stunt hoj,men det kan ju va kul o få åka på vägen nångång oxå...
Mja för mig står nog valet mellan,KTM 525 och Hondan

Ktm 450 eller 525 exc. Landsvägsreggat och klart, bara att skicka på motardhjul. :tummenupp

/P

TE 450/510 vad annars? ;)
Har du motardhjul ligger?

SM 570 RR skrev:
TE 450/510 vad annars? ;)
Har du motardhjul ligger?

Nej jag har ingenting.

Hur gör man smidigast med bromsen när man byter hjul? Måste man lufta mm. varje gång?... eller hur är det?

Nej det behövs inte om du kör med samma ok o skivor.
Det beror helt på hur mycket asfalt du ska köra och hur hårt du kör.Det kan räcka om du använder lilla bromskivan oket till båda hjulen.
Köra med stor skiva och ok i skogen är ju inte att rekommendera..

SM 570 RR skrev:
Nej det behövs inte om du kör med samma ok o skivor.
Det beror helt på hur mycket asfalt du ska köra och hur hårt du kör.Det kan räcka om du använder lilla bromskivan oket till båda hjulen.
Köra med stor skiva och ok i skogen är ju inte att rekommendera..

Nu vet ju inte jag hur bra en liten skiva nyper,men som sagt så kommer det bli mycket wheelies o stoppies...jag får väl helt enkelt testa mig fram

Ikon skrev:
Nu vet ju inte jag hur bra en liten skiva nyper,men som sagt så kommer det bli mycket wheelies o stoppies...jag får väl helt enkelt testa mig fram

Då lär du ha lite större grejer sitta på :hihi

Har en KTM EXC450 till både enduro och motard (och cross och grus) och är hur nöjd som helst. Hade tidigare en 520 som var väl bra i skogen...
Som nån annan skrev är den lv-reggad dvs bara att byta hjul och åka.
Vad gäller broms så vill du garanterat ha en 320mm skiva (orginal ok duger) vid motardåkning, orginal (260mm) duger bara till cross/enduro. Pga att jag lider av såväl tidsbrist som lathet kommer jag skaffa en 320mm skiva till endurohjulet också för att slippa joxa med bromsar och hastighetsmätarkabel etc. Man får väl vänja sig vid bromsverkan och passa sig för steniga passager...

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back