1.5mm i squish, bör jag bry mig?

Brukar vara svårt att få ny fin omnicasil på dom cylindrarna. Suzuki har varit lite väl dumsnåla på kvaliten där. Tror det är för mycket spårämnen i aluminiumet i cylindrarna som gör att man lätt får porer i nicasilen på dom.

Har inte märkt ett fall där det är dålig alu i dessa cylindrar. Finns alla möjligheter att få det kalas :krama :tummenupp

Varför sämre att sänka foten?
Anar att jag tabbat mig.:brinnerup

Rent praktiskt om cylindern sedan behöver upp är det bättre att inte bearbeta delar, utan byta tex packningar :tummenupp
 
Last edited:
Vill man göra det riktigt höjer man foten och oringar toppen utan packning, då vinner man en del på portdurationen.
 
istället för att mäta med lödtenn hade jag gått på modell-lera. men det är bara jag.

Nackdelen med modell-lera är att det är känsligare att mäta upp resultatet med skjutmåttet. Så jag använder lera mest när jag ska mäta större klarningar, och där ytorna som måste täckas med massa är för stora för att tenn ska funka pga hårdheten. Tex avstånd mellan kolv/kolv, ventil/kolv, ventil/ventil och sånt. Ska man använda modell-lera så är det ju även viktigt att använda en lera som har så lite återfjädring som möjligt, som tex plastolina. Om det är ngn syntetisk lera som återfjädrar säg 1 tiondels mm så kan det ju bli kritisk. Lätt hänt om leran häftar vid när ytorna går isär, iaf om man inte lagt ngt "släppmedel" som tex ett tunt skikt wd40 på ena ytan.


Så pga orsakerna ovan använder jag helt tenn till squishen.
Men båda metoderna funkar säkert bra om man gör rätt.
 
Ok. Jag skall köpa mig lite mer lödtenn och verifiera min tidigare mätning. Sedan får jag väl ta ett beslut hur jag skall gå vidare efter det.
 
Tackar för inputen. Jag har kollat på tunnare topplockspackning, men det är rätt dyrt....

Toppackningar för dyrt...hoppla!! Jo tjena, köpte nog 10st extra, i alla möjliga o omöjliga tjocklekar i US när jag körde AP-rilia. Motorn håller knappt ihop original m 60bakhjulshk när den var flong ny, är din gammal o sliten räkna med rasad vevaxel, avgasventiler som är utmattade o ramlar in o skrotar runt, nicasil släpp blåsor/flagor i cylindrar, växellådsdrev o axlar som exploderar, lamellpaket som flyger i småbitar, kolvbultar som spricker i tid o otid o helskrotar motorn. Fucka inte runt med Aprilia motorn = är en upphottad o upptrimmad gammel Suzuki RGV250 motor "89-ish" m 45bakhjulshk i grunden, det är väl du medveten om TS, eller?!

Kör med den helt standard eller sälj den precis innan den rasar...:död
 
Back
Top