1.5 veckors tips!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Om man har runt en och en halv vecka på sig att ta sin hoj från Uppsala
någonstans. Vart bör man sikta sitt framhjul då? Blir antagligen i slutet maj/början juni.
Med tanke på att jag kör en x-moto 650 så ska inte dagsturerna vara 100 mil.
Norge? Danmark?

Ciao

Norge är riktigt bra att hoja i. Danmark har "för bra" vägar för din hoj - om du inte lyckas leta upp de allra minsta och smalaste. I Norge finns det gott om krokigt att roa sig på. Sök och läs trådar här på forumet (och svmc.se, med flera), det finns massor skrivet om Norge som hojland.

Nackdel: dyrt att leva/äta. Risk för dåligt väder (som här hemma eller värre :-)
Fördel: gott om fina hojvägar, en del är riiiktigt bra... Långt land, du kan håller på i 1 1/2 vecka utan vidare.

Den tiden på året kan det ju vara bra att åka söderut, vill minnas att förra året var det svinkallt en bit in i Juni på våra breddgrader 2010.
Sveriges Ostkust, en avstickare på Öland och en bit in i Danmark?
Färja till Baltstaterna och sedan ner mot Polen/tyskland?
Eller varför inte en tripp till Moseldalen eller Hartzbergen i Tyskland, Berlin eller Liepzig?
Eller gör som jag, ta biltåget från Hamburg till norra Italien och snurra omkring en vecka och sedan tåget hem igen.

Last edited:
Färja till Baltstaterna och sedan ner mot Polen/tyskland? Eller varför inte en tripp till Moseldalen eller Hartzbergen i Tyskland, Berlin eller Liepzig?
Bra input! Du hinner till Tyskland och tillbaka. Själv åker jag till Harz 1-5 juni. "Snabbt in-snabbt ut" :-)

Annars har jag lagt en tur upp till Kiruna över gränsen till Narvik, lofoten, bodö, kystriksväg 17 söderut via Trondheim, över selbu till brekken och ner i funäsdalen, till särna, sälen, vansbro och hem. 350mil, en vecka. Nån som ska med?

Norge är riktigt bra att hoja i. Danmark har "för bra" vägar för din hoj - om du inte lyckas leta upp de allra minsta och smalaste. I Norge finns det gott om krokigt att roa sig på. Sök och läs trådar här på forumet (och svmc.se, med flera), det finns massor skrivet om Norge som hojland.

Nackdel: dyrt att leva/äta. Risk för dåligt väder (som här hemma eller värre :-)
Fördel: gott om fina hojvägar, en del är riiiktigt bra... Långt land, du kan håller på i 1 1/2 vecka utan vidare.

Ska djupdyka lite i norge. Åkte bakpå farsans hoj när man 14.
(Har nog glömt det mest runt den turen)
Skulle vara kul och ta samma tur fast köra själv : )

Den tiden på året kan det ju vara bra att åka söderut, vill minnas att förra året var det svinkallt en bit in i Juni på våra breddgrader 2010.
Sveriges Ostkust, en avstickare på Öland och en bit in i Danmark?
Färja till Baltstaterna och sedan ner mot Polen/tyskland?
Eller varför inte en tripp till Moseldalen eller Hartzbergen i Tyskland, Berlin eller Liepzig?
Eller gör som jag, ta biltåget från Hamburg till norra Italien och snurra omkring en vecka och sedan tåget hem igen.

Färgan till gdansk kanske? Sedan vidare genom tyskland hem?

Annars har jag lagt en tur upp till Kiruna över gränsen till Narvik, lofoten, bodö, kystriksväg 17 söderut via Trondheim, över selbu till brekken och ner i funäsdalen, till särna, sälen, vansbro och hem. 350mil, en vecka. Nån som ska med?

Åkte en tur på 300 mil på en helg. Ger inte 100% njutning av åkandet direkt : )

Last edited:

Det här röstar jag på. Hade jag 1½ vecka skulle jag göra den turen. Lätt!

Kör ner till Göteborg, ta båten över till Danmark, ta båten från Danmark till Färöarna och kör omkring där i två dagar sen tar du nästa båt vidare till Island där du kör omkring i fem dagar och sen tar du båten tillbaka till Danmark och sen hem igen. Kanske inte funkar på 10 dagar men 12 dagar är nog realistiskt. Betydligt billigare på Island idag än för något år eller två sedan.....

Ett annat tips....

MVH//Jan

Back