1.49promille och frias från rattfylla !!!

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Quattro skrev:
2410973 Jämför du mobbning med fyllekörning!?

Va? :va:confused:

Risken att bli mördad av en "psykisk" sjuk människa är oerhört mycket större än att bli mördad av en nioåring...

Det stämmer, men det har väl inget med saken att göra? Man kan ju inte bestämma straffet över hur stor risk det är att bli utsatt för ett brott.

Problematiken med det du skriver/tänker är att jag skulle tippa att fler och fler skulle åberopa psykiska sjukdomar om dom utfört ett värre brott, det skulle vara betydligt svårare att åberopa att dom var barn.

Ja, varför tror du att kriminella i alla tider har försökt åberopa psykisk störning? Det är ju liksom inget nytt påfund.

Det vore ju rätt dumt att slänga någon i fängelse bara på grund av att risken finns för att andra åberopar allvarlig psykisk störning. Om vi ska slänga någon i fängelse är det ju p.g.a. att vi tycker att personen förtjänar det.
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Är man psykiskt sjuk så borde man först få vård för sitt tillstånd för att sedan avtjäna sitt straff som man blir dömd för oberoende av sitt psykiska tillstånd. Varför det inte är så kan man ju fråga sig...
 

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
???
Finns ingen anledning som stryker att köra full, Om man inte måste skjussa sin akut döende fru eller liknande då kan ja ha lite förstålse:mad:
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
SFB skrev:
2411849 Är man psykiskt sjuk så borde man först få vård för sitt tillstånd för att sedan avtjäna sitt straff som man blir dömd för oberoende av sitt psykiska tillstånd. Varför det inte är så kan man ju fråga sig...

Kan du utveckla lite? Varför vill du straffa någon som inte kunde rå för sitt handlande?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jävligt korkad dom..

Oavsett i vilket "tillstånd" han befann sig i så är det väl rattfylla när man kör med 1.49 promille.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
detta kan lägga grunden för att andra advokater kan peka till det här fallet och se till att många fler blir friade på liknande sätt. bara att skylla på andra problem... och vips så har du minskat straff eller inget alls!

Skrämmande!
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Sandstrom skrev:
2412070 Kan du utveckla lite? Varför vill du straffa någon som inte kunde rå för sitt handlande?

Ja, jag är trött på allt jävla daltande. Man kan ev dra av vårdtiden från straffet. Mest för att jag inte tror att dagens vårdsystem fungerar utan mest utnyttjas.
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Sandstrom skrev:
2410002 Tycker ni verkligen så eller är det någon macho-kultur bland lågutbildade som gör att man måste ha den åsikten?

Där placerade du dig själv på en piedestal :pannkyss Se upp så du inte missar uppropet till genuskunskapen...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
SFB skrev:
2418103 Ja, jag är trött på allt jävla daltande. Man kan ev dra av vårdtiden från straffet. Mest för att jag inte tror att dagens vårdsystem fungerar utan mest utnyttjas.

Det görs det. Personer med psykopatiska egenskaper är mycket skickliga på manipulation och ett problem för både domstol och vårdsystemet.


Ang. slippa straff för rattfylla.

En pensionerad polis blev tagen för rattfylla. Polisen hittade honom stupfull i bilen som hade kört ner i diket. Alkoprover togs, han erkännde i polisförhör, caset gick senare upp i tingsrätten. Där blånekade den pensionerade polisen allt han hade sagt i polisförhöret och sa i rätten att någon annan hade kört bilen.

Åklagaren hade inte en suck, eftersom han gick på polisutredningen och polisen hade ingen anledning att följa upp något annat när de hade ett erkännande.

Åtalet mot den pensionerade polisen ogillades i domstolen. Domen överklagades ej av åklagare pga det var osäkert att kunna vinna i hovrätten.

Den pensionerade polisen kunde systemet och utnyttjade det. Man blir rätt förbannad.


Samt numera får polisen ofta när de verifierar alkotest göra dubbla tester med tidsintervall på sjukhuset pga att de som kör rattonyktra inte ska slippa straff med att påstå att de drack efter körningen. Vilket en del har påstått i domstol och har sluppit straff.

Man blir rätt less på det...
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Sandstrom skrev:
2410261
Kan du förklara lite varför saken är sjuk? Om han var allvarligt psykiskt sjuk vid mordet ska kan ju inte dömas till fängelse. Och är han nu inte allvarligt psykiskt sjuk ska han inte dömas till vård - alltså inget straff. Det är väl logiskt?

Nej, det är inte alls logiskt! Ge mej ett exempel på någon som botats för en psykisk sjukdom. Undantaget deprimerade människor.

Det är skillnad på psykiskt sjuk och psykotisk. Killen ska alltså ha straff alternativt vård.
 

UffeTuff

Garage Halmstad sökes!
Gick med
31 May 2006
Ort
Halmstad
Hoj
1995, Kawasaki GPZ1100
Vårdtider

DR-Zätare skrev:
2410151 Frågan är väl i grunden om man ser påföljden primärt som ett medel att straffa den som gjort något fel eller som en möjlighet att behandla personen ifråga så att han/hon inte gör om det.

Personligen tycker jag att påföljden ska innehålla en del av av varje men att det primära målet alltid är att personen inte gör om samma sak så fort påföljden är över. Jag tror dessutom att detta är det som gynnar samhället mest i ett längre perspektiv även om det inte uppfyller offrens (ofta) krav på hårda straff.

Härligt med lite vettiga åsikter.

Vi kan ju dessutom avliva myten att sluten psykiatrisk vård är the-easy-way-out. Lite siffror från Socialstyrelsen (baserad på domar 1988-95), tiderna är snitt.

Brott - Fängelsetid - Vårdtid
Olaga hot 1-1½ år 6-7 år
Grov misshandel 13 mån 27 mån
Mord 45 mån 77 mån

I övrigt håller jag med DR-Zätare, målet måste ju ändå vara att brottslingen aldrig begår brottet igen, eller?

Källa: http://ulf.ing-steen.se/~ulf/kriminalvard_gor_ingen_fri.htm (Hittade inte de oficiella sidorna, men har läst samma uppgifter många gånger tidigare.)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Janne_1956 skrev:
2410494 Personligen så tycker jag att det verkar som om han är politiker eftersom han klarar sig :arsele
Precis! Min första tanke. Säkert långvarig Partimedlem och känner nog även Anna Sjödin (hon som manglade invandrarvakten på Crazy Horse..)

Ett annat lyckat Partimedlemskap finns ju här:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,878830,00.html
Gratisresa för 100 papp (erhållen av en leverantör till staden) -> ingen muta.
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Kan du utveckla lite? Varför vill du straffa någon som inte kunde rå för sitt handlande?
Vi lever i ett samhälle där vi ställt upp regler i form av lagar, förordningar med mera. Bryter man mot dessa ska man på ett eller annat sätt straffas, offret ska på något sätt kompenseras.
Det här är en trygghet som varje medborgare har och utan detta skulle inte jag känna mig trygg när jag går på gatan.

Om det nu finns mäniskor som är så sjuka att dom inte förstår dessa samhällets grundläggande byggstenar, måste dom naturligtvis hållas borta från samhället.
Visst, om nån är spykiskt sjuk och vill prata med lingonris så är det ok med mig. MEN om någon är spykiskt sjuk och vill köra bil aspackad så är det f*n inte ok med mig! :mad:
Jag kan sträcka mig till att han/hon kanske eventuellt inte ska ha något straff, men personen i fråga måste naturligtvis hållas borta från samhället tills denne är frisk. Kalla det straff, vård eller vad du vill.

Sen hör det till saken att är man så sjuk så att man inte förstår detta så blir man inte 'frisk' på fem år. Så min röst faller på vård tills personen blivit frisk, dock minst fem år.

Därför tycker jag att man kan 'straffa' någon som inte förstår vad han/hon gör.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Med termen "Psykiskt sjuk" är det oftast underförstått att personen i fråga inte har någon rättsuppfattning/inte vet vad han gör och därför inte inser att han gör fel/inte bryr sig osv. osv.

Att straffa en sån person enligt rättspraxis kan i ett sånt fall likställas med att döma en 5-åring för intrång om barnet skulle vandra in i ett hus av ren nyfikenhet.

Anledningen till att dagens samhälle kryllar av galningar är för att en del styrande politiker/beslutsfattare anser att dessa människor saknar existensberättigande ( klart det inte SÄGS högt - brukar heta nått annat ) och ska därför inte belasta staten ekonomiskt ( ingen vård eller likn. ) + att dessa politiker/beslutsfattare fullständigt skiter i om du eller jag ( vanliga medborgare ) dör/skadas eller på annat sätt får lida för att dessa "galningar" släps ut i samhället.

Enda gången någon med makten/möjligheten att göra något åt en situation gör något är när denna person direkt/indirekt själv får smaka på frukten av deras politik, tex en politiker blir mördad, kändis våldtagen/misshandlad osv. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, tragiskt men sant.

Sen att var och varannat svin begår brott och sedan skyller på psykisk sjukdom är en helt annan femma.

Att får effektiv och bra vård när man är psykist sjuk måste vara en grundläggande rättighet.....antingen det eller avliva dom så att inga andra får lida i onödan. ( Sagt med en stor portion sarkasm.)
 
Last edited:

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Jaha så de e de man ska säga när man gör en 200+ repa å åker dit. Att små gröna männ jagar mig så nu ska jag till baren å dynga ner mig så nerverna lugnar ner sig. Sedan ska jag åka vidare. De ska jag ha i baktanke
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Kahobe skrev:
2418353 Precis! Min första tanke. Säkert långvarig Partimedlem och känner nog även Anna Sjödin (hon som manglade invandrarvakten på Crazy Horse..)

Ett annat lyckat Partimedlemskap finns ju här:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,878830,00.html
Gratisresa för 100 papp (erhållen av en leverantör till staden) -> ingen muta.
Klockrent exempel.
Men jag kände mig 99,99% säker på att Repalu skulle klara sig redan när jag läste om att han skulle åtalas.

Skulle vi ha klarat oss där? Nädå, det är 100% säkert!!!!
 

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
Så här ser en säker cykel ut
Med en säker cykel är chansen större att också cykelfärden blir säker.
Enligt lag måste en cykel alltid ha

ringklocka
broms


I mörker måste cykeln också ha

strålkastare med vitt eller gult ljus fram
lykta med rött ljus bak
vit reflex fram röd reflex bak
orangegula eller vita reflexer åt sidorna


apropå absolut ingenting..
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
cleaner skrev:
2409873 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,877410,00.html

Vad ska man säga?
Hur kan man överhuvudtaget bry sig om en motorcyklist som kör för fort
när sånt där går utan straff (i nuläget iaf)?

hmm iofs vänta lite nu, kan ju vara till fördel eg.



"
Konstapel Klang: Hej du, gick lite fort det där.

Mc-olle: Hej konstapeln, mm men jag fick hallucinationer, planerar att begå självmord (gör alla hojåkare enligt vissa eftersom dom valt att köra hoj) och körde mc fort för att lugna mina nerver.

Konstapel Klang: Jasså, ok ja dåså varsågod att fortsätta köra då,
lycka till.."


ivårt lilla förmyndar land så är det ju synd om honom och andra kriminella, blir du påkörd av en fylla eller rånad,misshandlad så tycker ju vårat rättsväsende ungefär så här : vad hade du där o göra,hade du inte varit där hade det aldrig hänt,,det lustiga är om det är ngn som bryter sig in hos dig och misshandlar o rånar så gäller samma tänkande,,, de har ju kanske haft en traumatiskt uppväxt. :mad:
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top