1½år utan o ha startat. Vad göra?

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Tja! Har en "gammel" 98 R1:a som jag smällde på Falkenberg för ca 1½ årsen. Har funderat på o göra iordning den nu inför sommaren för o ha ngt o busa me :hoppa I kraschen slog jag av båda styrändar, reglage helt mosade mm så den har inte blivit startad på 1½ år.

Vad behöver man kolla? Är d nödvändigt o riva isär förgasare mm o göra rent lr är d bara tanka o dra igång?

Last edited:
Funkar det så funkar det, så det är bäst att prova innan man börjar riva. Om motorn är frisk/var frisk i övrigt innan kraschen så ska det nog inte vara några problem med lite fräsch bensin och ny smaskig olja.

Last edited:
bra tråd det här skulle också behöva lite tipps hojen har stått sedan i juli och det sista jag gorde var att jag körde ut soppan ur förgararen sedan sattes bateriet på underhållsladdning och nu när jag skulle starta den i dag så gick det inget vidare men den baktände några gånger! kan det vara för att det ligger luft i förgasaren och att inte bensinen kommer fram eller vad kan det vara ? någon som har något bra tipps ? eller är det bara att börja riva i förgasare mm ?

/oskar

Jag ahde ju rengjort förgasarna först.
Byta olja o filter.
I med ny bensin.
Ladda batteriet och starta.

Ge den lite varv och sen upp på högt varv så allt skit kommer ur rören.
Sen e d bare o åk :banana

Grejen e att jag tömde nog inte förknasarna efter smällen...bensin kvar....bensinkranen fortfarande på.. Jag har varit vårdslös mot henne :fatta! ..har väl börjat växa mossa i fuggarna vid det här laget. Postar ngn bild imorn!

:tomten

Last edited:
Bensin som finns i förgasarna blir oanvändbar på ett par tre månader. Men det är bara att tömma tank och förgasare på gammal soppa och i med ny, så ska det gå igång. Säkrast är förstås att plocka isär förgasarna och se så att det inte ligger divserse smuts och restprodukter i flottörhusen t.ex. Ett oljebyte är inte helt fel det heller efter så lång tid.

Finns det något bra sätt att tömma förgasarna eller är det bara att riva ner hela skiten som gälleR?

Jag tror det är bäst du säljer den hojen till mig tyvärr! Vill ha. hehe.

Utbyte av alla vätskor så är du uppe igen!

hornet oskar skrev:
Finns det något bra sätt att tömma förgasarna eller är det bara att riva ner hela skiten som gälleR?

Det sitter dräneringsskruv i botten på i stort sett alla förgasare. Bara dit med en skruvmejsel och lossa några varv, så rinner det ut. Har den stått länge så är det dock bra att montera loss flottör-skålen och göra rent. Kanske även dags att göra en totalgenomgång av munstycken m.m. På gamla hojar som gått mycket, kan nålen och nålmunstycket behöva bytas pga att de vibrerat sönder (vanligt på enstånkor och stora twinnar).

Det låter bra ska ta en kik på det i kväll när jag är i garaget!
Hoppas att den vill starta nu då hade varit skönt!
förra vintern stog den i typ 15 november till 15 mars och då startade den utan något snack. Men nu har det stått sedan juli och är tvärsur=( Men det är klart det är ju ett par månader

Äsch vafan e det för snack om gammal soppa hit och dit?! Gammal soppa funkar visst! Jag skulle testat dra runt för hand först, och om det inte är några problem så är det bara starta och köra! Sen kan man byta olja och filter.
Går den inte så får man plocka gasarna. Vet i sjutton om jag skulle tömt gasarna heller, hellre starta moppen nån gång ibland eller byta soppa i gasarna. (öppna kran, sen dränera en liten stund)

hornet oskar skrev:
bra tråd det här skulle också behöva lite tipps hojen har stått sedan i juli och det sista jag gorde var att jag körde ut soppan ur förgararen sedan sattes bateriet på underhållsladdning och nu när jag skulle starta den i dag så gick det inget vidare men den baktände några gånger! kan det vara för att det ligger luft i förgasaren och att inte bensinen kommer fram eller vad kan det vara ? någon som har något bra tipps ? eller är det bara att börja riva i förgasare mm ?

/oskar
Skvimpa i lite soppa i stifthålen så ska du se att den hostar igång! Du kan testa knacka lite på gasarna (ex en liiten hammare eller mejsel på flotörhuset) också eftersom du tömt dom kan nålarna ha torkat fast.

Nisse Järnet skrev:
Äsch vafan e det för snack om gammal soppa hit och dit?! Gammal soppa funkar visst! ...

Den degenererar med tiden. Bensin är en färskvara. Förvaras den i en sluten dunk, så håller den sig bättre och kan användas även efter lång tid (fast med något sämre egenskaper). Men soppa som legat i en flottörskål, dunstar bort de trevliga kolkedjorna ganska snabbt. Det gäller samtliga maskiner jag har eller har haft - radfyror, enstånkor, tvåtakt och fyrtakt. När det är som värst går de inte ens att starta förrän den lite bättre bensinen runnit till från tanken och det gäller maskiner som är i topptrim i övrigt (som alla mina hojar är ;) ). Tvåtaktarna är faktiskt mest känsliga.

Ställ ett öppet fat med bensin i några månader och försök sedan använda resterna till att köra på, så får du se...

TomK skrev:
Den degenererar med tiden. Bensin är en färskvara. Förvaras den i en sluten dunk, så håller den sig bättre och kan användas även efter lång tid (fast med något sämre egenskaper). Men soppa som legat i en flottörskål, dunstar bort de trevliga kolkedjorna ganska snabbt. Det gäller samtliga maskiner jag har eller har haft - radfyror, enstånkor, tvåtakt och fyrtakt. När det är som värst går de inte ens att starta förrän den lite bättre bensinen runnit till från tanken och det gäller maskiner som är i topptrim i övrigt (som alla mina hojar är ;) ). Tvåtaktarna är faktiskt mest känsliga.

Ställ ett öppet fat med bensin i några månader och försök sedan använda resterna till att köra på, så får du se...
Jag har faktiskt aldrig märkt nåt sånt! Tror bilen stog över ett år i garaget men den gick igång så fint så :) Kanske har haft tur? Den har iof inga förgasare..
Men jag kan komma ihåg att nån hoj eller vattenskoter krånglat heller.

Öppnade upp en förgasarbrygga som legat i ca 3 år med soppa i.
Det var ingen rolig syn som mötte en när man plockat bort
ett flottörhus,innehållet var i konsistens och färg som grön
slime :D
Modern soppa är inte att leka med :brinnerup

En av mina hojar hade stått i ett par månader, omöjlig att starta men efter en dränering av förgasaren startade den lätt. Som sagt, bensin är färskvara. Däremot bensin som är i en tät tank lär knappast "förstöras".

Av egen erfarenhet rekommenderar jag att plocka bort tank och luftburk efter varje vurpa. Speciellt om man passerat en sandfålla. Med lite otur så kan man ha fyllt upp nån fugge med sand och sen blir provstarten förödande.
Är det inte sand överallt är det bara att kolla vätskorna och starta den.

Jag skulle testa med att ladda batteriet o bara starta, funkar oftast? Annars dränera förgasare, funkar det ändå inte.. plocka isär o gör rent.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman