-05 R1:a startar ej

Krille02

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
Har haft en CBR 954 -02, Nu Yamaha R1 -05
Har en R1:a från 2005 som ej startar. När jag trycker på startknappen händer inget. Neutral lampan lyser heller inte.
Någon som vet vart tex givaren för neutral lampan sitter?
Är precis som startmotorn blivit låst av något.
Kopplar jag bort det stora relät som sitter i bakramen och lägger på
Spänning så går startmotorn.

Kan någon ge tips vart jag skall leta felet?

Startmotorn borde gå med kopplingen indragen även om det är växel i eller om indikatorn indikerar växel i...

kollat stödet? Är stödet nere och i växel kan du väl inte starta den om jag minns rätt ( lite förvirrad nu) Hojjen dör ju om stödet är nere och du stoppar in den i växel så..

Har både tittar "dödaren" på styret och stödet men inget händer.
Har byggt om den till streetfighter och fungerade perfekt förra sommaren. Men så i vinter när jag varmkörde den så fungerade ej displayerna på hastighetsmätaren. Så har jag försökt att leta felet på detta genom att "sumra" kablar och lagt på spänning på olika ställen. Men inte hitta någon fel. Pratade med en Yamaha mek som tyckte jag skulle starta motorcykeln och köra den varm. Tydligen fanns det någon "givare" på motorn som kunde skärva. För om jag tittar ordentligt så kan man se att displayerna lyser men väldigt svagt. Precis som det är dålig spänning.
Så nu när jag tänkte starta motorcykeln vill den inte starta. Händer som sagt inget när jag trycker på startknappen och neutrallampan har dessutom slutat lysa. Alla säkringar är kontrollerade flera gånger om. Så jag antar neutrallampan och att inte startmotorn vill snurra har något samband?!

Yamaha brukar ju inte gå att starta med växel i, så har alla mina gjort iaf. Om du har rivit isär alla kontakter så kanske du skulle kolla så att du satte tillbaka alla också, det låter ju som att neutralgivaren inte lirar.

Har både tittar "dödaren" på styret och stödet men inget händer.
Har byggt om den till streetfighter och fungerade perfekt förra sommaren. Men så i vinter när jag varmkörde den så fungerade ej displayerna på hastighetsmätaren. Så har jag försökt att leta felet på detta genom att "sumra" kablar och lagt på spänning på olika ställen. Men inte hitta någon fel. Pratade med en Yamaha mek som tyckte jag skulle starta motorcykeln och köra den varm. Tydligen fanns det någon "givare" på motorn som kunde skärva. För om jag tittar ordentligt så kan man se att displayerna lyser men väldigt svagt. Precis som det är dålig spänning.
Så nu när jag tänkte starta motorcykeln vill den inte starta. Händer som sagt inget när jag trycker på startknappen och neutrallampan har dessutom slutat lysa. Alla säkringar är kontrollerade flera gånger om. Så jag antar neutrallampan och att inte startmotorn vill snurra har något samband?!

Tycker det låter som dålig jord. Speciellt som du har kräm - men svag sådan.
Kolla att du har dragit skruvar/skor ordentligt och att de har fri anliggning.
Det kan ju ha bildats en massa skit under vintern så se till att rengöra både batteripol/sko och smörja med kopparpasta samt kolla noga där jorden går i chassit. Har haft liknande problem på bil.

Har dragit isär alla kontakter till hastighetsmätaren en och en och sprutat kontaktspray. Men display felet ville inte fungera ändå.
Har nu sedan den inte vill starta provat att använda röda nyckeln och koda om för jag trodde den var "spärrad".
När jag vrider på nyckeln så startar bränslepumpen och spjällen rör sig, men startmotorn vill inte slå till.
Vet du vart neutralgiveren sitter? Kanske vet vilken färg på kabeln den har?

Känns som att det kan vara nåt enkelt fel men det gäller bara att hitta vad det är :va

För innan jag började leta felet med displayerna på hastighetsmätaren så gick den att starta. Sen har jag varit loss med relän kontakter och som sagt sprutat kontaktspray över allt. Har dock ej varit loss med någon gjordkontakt.
Så nu när jag skulle starta den igen så händer inget när jag trycker på knappen. Enda gången startmotorn slår till är när jag kopplar bort relät som sitter under dynan. Matar jag den med en plus från batteriet så slår startmotorn till.
Eftersom neutrallampan inte lyser vilket den gjorde innan när de gick att starta. Tänkte jag att de kanske är den givaren de hänt något med. Men de gäller ju att veta vart den givaren sitter?

För innan jag började leta felet med displayerna på hastighetsmätaren så gick den att starta. Sen har jag varit loss med relän kontakter och som sagt sprutat kontaktspray över allt. Har dock ej varit loss med någon gjordkontakt.
Så nu när jag skulle starta den igen så händer inget när jag trycker på knappen. Enda gången startmotorn slår till är när jag kopplar bort relät som sitter under dynan. Matar jag den med en plus från batteriet så slår startmotorn till.
Eftersom neutrallampan inte lyser vilket den gjorde innan när de gick att starta. Tänkte jag att de kanske är den givaren de hänt något med. Men de gäller ju att veta vart den givaren sitter?

TJO

Det finns kontaktsprejer som är elektriskt ledande sprayar man sådant i en multi kontakt så kan man få överledning o det kan stöka till som fan om det är datasignaler inblandat EX ecun o dyl. bara en tanke.

mvh

Vad för typ av spray skall jag använda för att rengöra kontakterna?
För de är ju inte omöjligt att de kan vara nåt sådant som är felet. Måste ju i alla testa och om inte minska antalet fel de kan vara.

Vad för typ av spray skall jag använda för att rengöra kontakterna?
För de är ju inte omöjligt att de kan vara nåt sådant som är felet. Måste ju i alla testa och om inte minska antalet fel de kan vara.

Man kollar alltid säkringarna innan man börjar felsöka,börja där först. Bara ett tips.

Kolla huvudsäkringen förresten, om det är den, så finns den såklart på yamaha,men den tror ja kostade en slant, annars så är den likadan som på en gammal Mazda. Borde finnas på biltema. Bifogar bild.
IMG_1601[1].JPG

Har som jag sa tidigare tittat alla säkringar flera gånger om.
Att neutral lampan inte lyser har nåt med starten att göra. Har testat växla upp och ner flera gånger men den vill inte lysa. Det är säkert nåt lätt fel men de gäller ju bara att hitta vad det är. Har testat trycka in kopplingen när jag startar men inte heller de hjälper. Den reagerar precis som när "run-knappen" är i off-läge. Men har vridit på tändning och tryckt av och på "run-knappen". Enda som händer är att bränslepumpen startar när jag slår på "run-knappen".
Vet någon vilken kabel, kontakt till neutralgivaren alternativ vart neutralgivaren sitter?
Lite frustrerande att leta fel när man aldrig finner felet. Har liksom en bra bit till närmaste Yamaha verkstad också så de vore ju bra att hitta felet själv.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra