-03 var en -02

__Rockabilly__

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
Honda CR 125
Hej alla
Jag har en fråga.

Förra helgen köpte jag en Honda CR 125.

Ägaren hade gått ut i annons på att det var en -03 men i själva verket var det en -02.

Vi var tre stycken som kolla på hojen och köper man en nyare hoj så antar man ju att ägaren inte kan ta miste på årsmodell om han inte medvetet vill luras.
Jag kollade vid köptillfället inte upp vilken årsmodell det var utan först när jag kommit hem och skulle köpa ny kolv på BIKE/trollhättan. Jag kollade med dom med Ramnumret och de sa att det inte var en -03 utan en -02.

Har ringt den förre ägaren och bett honom gå ner i pris på hojen då årsmodellen inte stämmer.

Han säger hela tiden att han inte har några pengar just nu !? har ringt i en vecka nu.

Har gett han tid tills nästa fredag annrs gör jag en polisanmälan.
Själkv tror jag inte att en anmälan gör så mycket men har tänkt göra det ändå.
Någon som har någon erfarenhet av liknande fall ?

Jag har hans egenhändigt skrivna kvitto där det står
Honda CR 125cc -03
Ramnummret
samt namn
----------
Har sparat annonsen som han satt in på blocket
--------------
har ju även två vittnen

I det gamla systemet med årsmodeller så kunde en hoj som togs ut i slutet på 2002 vara en 2003.
Men i det nya så är det år man tog ut hojen den årsmodellen det blir.

Kommer dock inte ihåg när man gick över till detta system.

__Rockabilly__ skrev:
2640662 Hej alla
Jag har en fråga.

Förra helgen köpte jag en Honda CR 125.

Ägaren hade gått ut i annons på att det var en -03 men i själva verket var det en -02.

Vi var tre stycken som kolla på hojen och köper man en nyare hoj så antar man ju att ägaren inte kan ta miste på årsmodell om han inte medvetet vill luras.
Jag kollade vid köptillfället inte upp vilken årsmodell det var utan först när jag kommit hem och skulle köpa ny kolv på BIKE/trollhättan. Jag kollade med dom med Ramnumret och de sa att det inte var en -03 utan en -02.

Har ringt den förre ägaren och bett honom gå ner i pris på hojen då årsmodellen inte stämmer.

Han säger hela tiden att han inte har några pengar just nu !? har ringt i en vecka nu.

Själkv tror jag inte att en anmälan gör så mycket men har tänkt göra det ändå.
Någon som har någon erfarenhet av liknande fall ?

Jag har hans egenhändigt skrivna kvitto där det står
Honda CR 125cc -03
Ramnummret
samt namn
----------
Har sparat annonsen som han satt in på blocket
--------------
har ju även två vittnen

Tråkigt.
Tycker tyvärr att ni är lite "skyldiga" båda två. Säljaren kanske inte hade så bra koll. Han köpte säkert hojen i tron att det var en 03a. Nu sålde han den i tron att det var en 03. Du kollade inte upp det och köpte också hojen som en 03.

Tror knappast att säljaren försöker lura dig på en årsmodell.

Kolla upp saker och ting bättre nästa gång.
Känns ju inte som att det är allt i världen. Kunde ju ha varit något värre. Hojen kunde ju ha varit stulen. Kolla ram/motor nr nästa gång

WestW skrev:
2640667 Tråkigt.
Tycker tyvärr att ni är lite "skyldiga" båda två. Säljaren kanske inte hade så bra koll. Han köpte säkert hojen i tron att det var en 03a. Nu sålde han den i tron att det var en 03. Du kollade inte upp det och köpte också hojen som en 03.

Tror knappast att säljaren försöker lura dig på en årsmodell.

Kolla upp saker och ting bättre nästa gång.
Känns ju inte som att det är allt i världen. Kunde ju ha varit något värre. Hojen kunde ju ha varit stulen. Kolla ram/motor nr nästa gång

Jo man lär så länge man lever..

__Rockabilly__ skrev:
2640662

Har ringt den förre ägaren och bett honom gå ner i pris på hojen.

Vadå ?
Tror du att lite av pengarna ska betalas tillbaka till dig , på en begagnad crosshoj.. ?

Tror knappast säljaren släpper på cash som han fått in.
Skiljer det någon speciellt mellan -02-03 modellerna ?
Polisanmälan gör ingen nytta.

skiljer de inget spec så skulle jag inte bry mig, vart de därimot annat chassi samt fjädring el likn så kanske jag skulle orka bry mig :)

Jag tycker det är rörigt med det där nu. Jag reagerade tidigare i veckan när jag hade köpt en bil som va utannonserad som en 04'a. När jag kollade upp min egna bil på nätet efter köp så var det helt plötsligt en 03'a? :va

Tydligen så står det tillverkningsår och inte årsmodell i regbevis mm nu för tiden, vilket är förvirrande. Men årsmodellen stämde iaf.

Har du kollat så att det inte va tillverkningsår dom menade? Iosf så verkade säljaren med på noterna om han bara svarade att han inte hade pengar.

ozeo skrev:
2640740 skiljer de inget spec så skulle jag inte bry mig, vart de därimot annat chassi samt fjädring el likn så kanske jag skulle orka bry mig :)

Ja typ.
På 125 och 250´n uppdateras det ganska friskt mellan årsmodellerna då det säljs och tävlas flitigt med dom.
Oftast mindre grejor o spec.

Spelar roll om det inte är stor skilland på dom olika modellerna man ska inte behöva uppleva det här iaf!
Om han säger att det är en 03 SKA det vara en 03 thats it om det inte är det ska han ha ersättning elr nått!

Last edited:
Wiseguy skrev:
2640666 I det gamla systemet med årsmodeller så kunde en hoj som togs ut i slutet på 2002 vara en 2003.
Men i det nya så är det år man tog ut hojen den årsmodellen det blir.

Kommer dock inte ihåg när man gick över till detta system.

Så räknar de inte på bilar i alla fall, där tittar man på tillverkningsår då det annars kan vara så att man köper ex en bil -06 men den kanske har stått i hallen 2 år och då är ju själva modellen en -04:a. Så var det när jag trodde min gamla bil var en -99 då det stod i reg.beviset men då säljaren tittade på sifferkoden på nummerskylten så var det bara en -98 och då loosa jag 10.000:- på det.. om jag handlat vilket jag inte gjorde. Hur som helst så är det jävligt lurt, borde ju vara tillverkningsår på alla fordon o inte någon datum den är uttagen i trafik.

Geronimo79 skrev:
2640771Hur som helst så är det jävligt lurt, borde ju vara tillverkningsår på alla fordon o inte någon datum den är uttagen i trafik.

Ja som det e nu är det bara förvirrande. När ett fordon tas i bruk är helt ointressant. Det tappar x-antal % i värdeminskning per år ändå.

Tillverkningsår är också ointressant. Är den nya 07 R1'an man ska köpa tillverkad 26 December 06 e ju skitsamma.

Jag säger som mormor alltid sa... Det va bättre förr! :mad:

jösse: jo det skiljer sig rätt markant mellen 125:orna, en 02:a kan ligger i snitt på runt 19.000-20.000 och en 03:a på runt 23.000-25.000 dvs i snitt runt 4.500... Khar kikat runt rätt friskt innan jag skulle köpa en cross och detta är fakta..
Men jag håller med om att en polisanmälan kanske inte leder någonstans men jag kommer ändå att göra en.

De man skriver i en annons skall vara riktig fakta om hojen, om det inte är det anser jag att man försöker lura någon vilket också kallas bedrägeri

Det är ju annars ganska lätt att se vilken årsmodel det är på Honda och Husqvarna. Det är säkert något mer märke som har samma system.
Man kollar bara var det står i det 10:e siffran/bokstaven i ramnumret.
Från 2001 så är det en 1:a, 2002 en 2:a osv. Men innan 01 står det en bokstav, och det finns sånna tabeller på nätet där man kan se vad bokstaven betyder.

PåVeN skrev:
2640857 Det är ju annars ganska lätt att se vilken årsmodel det är på Honda och Husqvarna. Det är säkert något mer märke som har samma system.
Man kollar bara var det står i det 10:e siffran/bokstaven i ramnumret.
Från 2001 så är det en 1:a, 2002 en 2:a osv. Men innan 01 står det en bokstav, och det finns sånna tabeller på nätet där man kan se vad bokstaven betyder.

Ok, kan va bra att veta tills nästa gång man byter hoj...

Just mellan 02 och 03 tror jag inte det var några viktiga uppdateringar, har jag inte fel så kom den nya plasten/chassieuppdateringarna 02 (samtidigt som CRF450 släpptes) och 03 var ett "mellanår". När det inte är några relevanta uppdateringar mellan två årsmodeller så köper man hellre den man får billigare å i bättre skick. Skulle det varit en 03a och den var i dåligt skick, skulle du köpt den då?

Nej just det. Jag tycker inte det är särskilt mycke att bråka om, man betalar för skicket, inte årsmodellen.

Olof Eriksson skrev:
2641043 Just mellan 02 och 03 tror jag inte det var några viktiga uppdateringar, har jag inte fel så kom den nya plasten/chassieuppdateringarna 02 (samtidigt som CRF450 släpptes) och 03 var ett "mellanår". När det inte är några relevanta uppdateringar mellan två årsmodeller så köper man hellre den man får billigare å i bättre skick. Skulle det varit en 03a och den var i dåligt skick, skulle du köpt den då?

Nej just det. Jag tycker inte det är särskilt mycke att bråka om, man betalar för skicket, inte årsmodellen.

Tja exakt vad som ändrades mellan 02 och 03 vet jag inte. Men jag vet att cylinderpackningen är annorlunda vilket tyder på att utformningen av "motorhöljet" inte är densamma, varför det är ändrat vet jag inte.

Skicket är bra på hojen jag köpte men du kan med stor sannolikhet få en likadan 02 i samma skick får tre lappar lägre i pris.

Frågan är ju hur man ska kunna bevisa att säljaren visste att det var en 02:a? Tror inte att han visste det, vem är så dum att man säger att den är nyare? Så kommer någon och tittar på hojen och kan vad som skiljer modellerna åt, eller bara kollar ramnummret, vad säger han då? Öhh nähä den är visst en 2003?! Nä jag tror han trodde att det var en 03:a vilket du också trodde att det var vid köpet..

wheelie82 skrev:
2641251 Frågan är ju hur man ska kunna bevisa att säljaren visste att det var en 02:a? Tror inte att han visste det, vem är så dum att man säger att den är nyare? Så kommer någon och tittar på hojen och kan vad som skiljer modellerna åt, eller bara kollar ramnummret, vad säger han då? Öhh nähä den är visst en 2003?! Nä jag tror han trodde att det var en 03:a vilket du också trodde att det var vid köpet..

Har aldrig sagt att det skall gå, men jag tänker ändå göra en anmälan även om ärendet läggs ner.
Om jag hade kommit på att det var en- 02 när jag titta på den och säger till han att du får allt sänka priset med 3.000 för detta är ju en -02, det hade han inte gått med på då han har haft ett antal andra intressenter. Det räcker ju med att en enda person inte kollar upp detta (vilket jag gjorde) för att 8bluffen) klaffar.

Sen bryr jag mig inte om om han inte visste detta eller ej årsmodell ska stämma.
Själva maskinen i sig bryr jag mig inte om, man köper i befintligt skick men inte köper man en årsmodell i "befintligt" skick

Nog tjötat om detta.

Min nästa hoj som köps in kommer jag att vara VÄLDIGT nogrann med allt. Skall verkligen kolla Ramnummer & motornummer och få bekräftat att allt stämmer

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti