-01 under 1500 mil, fixad mätare?

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Hej, ska nog iväg och kolla på en R6:a 01 i helgen som bara gått ca 1400 mil och undrar nu om det finns någon risk att mätarn är omställd på något sätt eller om det är omöjligt med en digital mätare?

Någon som har koll på sånt?

Tack på förhand! //dk

Vet inte om det går att manipulera digitala mätare men jag skulle inte förvånas om det gick.
Hur som helst så går det alltid att byta mätare till en med mindre mil, alternativt att dom kopplat ur den och kört med cykeldator.

Slutligen vill jag påminna om att mätaren kan stämma, bara för att den visar lite mil behöver det inte vara en oärlig jävel som ägt den! ;)

Ps. Det går även att kontrollera med gamla besiktningspapper hurvida miltalen stämmer.

Fotrally skrev:
Vet inte om det går att manipulera digitala mätare men jag skulle inte förvånas om det gick.
Hur som helst så går det alltid att byta mätare till en med mindre mil, alternativt att dom kopplat ur den och kört med cykeldator.

Slutligen vill jag påminna om att mätaren kan stämma, bara för att den visar lite mil behöver det inte vara en oärlig jävel som ägt den! ;)

Ps. Det går även att kontrollera med gamla besiktningspapper hurvida miltalen stämmer.

Okej, hehe, nej man behöver kanske inte tro det värsta om alla heller och det kanske inte gör så jätte stor roll om den gått 1500 eller 2500 heller eller hur?
Okej, skall man be att få se på de gamla bes.papprena vid titten då eller?

fusk eller inte?

Det är inte så vanligt att man fuskar med en typ av hoj som normalt inte rullar så långt i alla fall.
Det blir ju ett snitt på 280mil/år och det är inte orimligt.
När man byter in en hoj så räknar man med att den har rullat 300-500mil/år
Så om någon har en hoj som snittar 200mil är det ju inte omöjligt men du ser och hör ju ganska snart på hojen om det är orimligt.
Om man hela tiden ska vara skeptisk på lågmilare så kan man ju aldrig göra klipp.

Kolla besiktningspappren
Kolla skicket
Kanske den är tagen i trafik först 2002 eller 2003? (står i VV info om hojen)

Köpte själv min BMW R1100S 01:a förra året som då hade gått knappt 1.800 mil (BMW är de hojar enligt bilprovningen som rullar flest mil / år). Köpte min andra BMW, Funduron när den var 5 år gammal, hade då gått 380mil! :död Tycker det är en bedrift... att på 5 år tanka hojen 12 ggr... :rolleyes: Har sett annonser på flera hojar som gått däromkring trots 4-5år på nacken. Det är många som köper hoj å inte kör så flitigt. Kanske snarare köper en för att kunna :fyllisar å skryta om det. Hojar är juhe en :tuttar magnet :hihi

Last edited:
Hej !

Kolla på skicket i största allmänhet. Är den fin, välvårdad, servad osv. Köp.
Dom flesta människor är ärliga.

Angående mätare så är det alldeles för lätt att koppla bort givaren vid växellådan, det tar mindre än en minut. Sen kan du köra hur långt du vill utan att mätaren ändrar sig en meter.

DollarKatten skrev:
Hej, ska nog iväg och kolla på en R6:a 01 i helgen som bara gått ca 1400 mil och undrar nu om det finns någon risk att mätarn är omställd på något sätt eller om det är omöjligt med en digital mätare?

Någon som har koll på sånt?

Tack på förhand! //dk
Jag har en R6 01 som gått under 800 mil.
Mest för att har fler roliga mc & har små barn plus att jag flyttat bytt jobb mm (sen jag köpte den).
Dvs Den stackarn rastas inte ofta.
Fan billigaste R6:an på blocket kostar 62000....
Kanske borde sälja :)
har alldeles för mkt prylar till min :huvet
aja den som spar han har.....
Men som sagt, det kan nog stämma med milen.

#1 skrev:
Det är inte så vanligt att man fuskar med en typ av hoj som normalt inte rullar så långt i alla fall.
Det blir ju ett snitt på 280mil/år och det är inte orimligt.
När man byter in en hoj så räknar man med att den har rullat 300-500mil/år
Så om någon har en hoj som snittar 200mil är det ju inte omöjligt men du ser och hör ju ganska snart på hojen om det är orimligt.
Om man hela tiden ska vara skeptisk på lågmilare så kan man ju aldrig göra klipp.
Fan Är du så aktiv på jobbet, eller surfar du innan jobbet :arsele

Förra året köpte jag själv en R6a -99 som hade gått 920 mil!!! Iof så var det min kompis jag köpte den av, han hade köpt den ny på en firma här i vår stad så det var garanterade mil på den, Men visst går det att ställa om mätaren fast den är digital, Skicket avslöjar allt!

Man undrar ju...

Jag personligen bilr alltid lite att undra hur de står till när det på vissa är så extremt låga mil. Varför har man en hoj om man inte använder den?

Själv tillhör jag släktet som praktiskt taget bor på hojen från våren till sena hösten. Förra året så hann jag avnjuta en bra bit över 2000 mil på mina hojar, den ena blev tyvärr stulen.
Så nu blir det en sommar till sen kommer jag att riva motorn nästa vinter och se över allt fast det är ju en Rotaxmotor så det finns väl säkert inget att åtgärda :hihi

//TS

Hitecfrollo skrev:
Jag har en R6 01 som gått under 800 mil.
Mest för att har fler roliga mc & har små barn plus att jag flyttat bytt jobb mm (sen jag köpte den).
Dvs Den stackarn rastas inte ofta.
Fan billigaste R6:an på blocket kostar 62000....
Kanske borde sälja :)
har alldeles för mkt prylar till min :huvet
aja den som spar han har.....
Men som sagt, det kan nog stämma med milen.

den billigaste går väl för 55 000 eller något sånt? :S

tack för alla tips

DollarKatten skrev:
Hitecfrollo skrev:
den billigaste går väl för 55 000 eller något sånt? :S

Tack för alla tips
Jag skulle nog ta ca 50-55000 för min i helt org utförande (Förutom Akraslip annan skylthållare med blinkers och lite sånt som måste sitta trots orginal följer med :) )om jag bestämmer mig för att sälja den.
Beror på om tjejjen känner att hon har tid att ta kortet till den isåfall behåller jag den åt henne annars ska den säljas.Kanske man borde tokvaxa i vårdagar och kasta ut en annons för 57000 Bvsa när solen tittar fram :banana

Edit nu minsann funkade mitt blocket åxå :3freak jaja :( :)

Bifogat

• R6-01.JPG
    R6-01.JPG
    56.8 KB · Visningar: 136
Last edited:
Risken finns alltid och ja, det går att fixa även en digital mätare. Å andra sidan kan det vara en helt äkta lågmilare. Kolla med tidigare ägare och besiktningsprotokollen, det kan ju ge en viss information.

TwinSucker skrev:
Jag personligen bilr alltid lite att undra hur de står till när det på vissa är så extremt låga mil. Varför har man en hoj om man inte använder den?

Själv tillhör jag släktet som praktiskt taget bor på hojen från våren till sena hösten. Förra året så hann jag avnjuta en bra bit över 2000 mil på mina hojar, den ena blev tyvärr stulen.
Så nu blir det en sommar till sen kommer jag att riva motorn nästa vinter och se över allt fast det är ju en Rotaxmotor så det finns väl säkert inget att åtgärda :hihi

//TS

Jamen, alla är ju inte som du Dannyboy (även om de skulle vilja :hihi )...det finns ju faktiskt de som har småkids, reser mkt i jobbet, bara åker när det är +20 grader och strålande solsken, aldrig åker ensamma....det kan finns tusen anledningar till varför man bara hinner med 150-200 mil om året men ändå vill ha en ny hoj att njuta av lite då och då. Det blir ju rätt dyrt per mil men har man inget annat att lägga degen på så why not?

fazerfun skrev:
Jamen, alla är ju inte som du Dannyboy (även om de skulle vilja :hihi )...det finns ju faktiskt de som har småkids, reser mkt i jobbet, bara åker när det är +20 grader och strålande solsken, aldrig åker ensamma....det kan finns tusen anledningar till varför man bara hinner med 150-200 mil om året men ändå vill ha en ny hoj att njuta av lite då och då. Det blir ju rätt dyrt per mil men har man inget annat att lägga degen på så why not?
Hahaha, I know :)

Vilket hål kröp du upp ifrån egentligen, har inte sett dig här på ett bra tag :7peta

TwinSucker skrev:
Hahaha, I know :)

Vilket hål kröp du upp ifrån egentligen, har inte sett dig här på ett bra tag :7peta

Hål???? :) tänkte precis fråga dig detsamma mannen....jag är inne varje dag och tycker om ditten och datten. Läget annars?

Hitecfrollo skrev:
Jag skulle nog ta ca 50-55000 för min i helt org utförande (Förutom Akraslip annan skylthållare med blinkers och lite sånt som måste sitta trots orginal följer med :) )om jag bestämmer mig för att sälja den.
Beror på om tjejjen känner att hon har tid att ta kortet till den isåfall behåller jag den åt henne annars ska den säljas.Kanske man borde tokvaxa i vårdagar och kasta ut en annons för 57000 Bvsa när solen tittar fram :banana

Edit nu minsann funkade mitt blocket åxå :3freak jaja :( :)

Äckligt snygg hoj! Pm:a min innan du säljer FFS! :) :P

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...