0 mm statiskt häng med rätt rider sag/häng (stötdämpare), rätt eller fel?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köpte nyligen en begagnad hoj, en 2017 Ducati SS939S med Öhlins-dämpare. Håller som bäst på att ställa in sag/häng (övriga inställningar får vänta till våren när det går att köra ordentligt igen), men blir lite fundersam på inställningarna för stötdämparen bak. Enligt de rekommenderade inställningarna i Öhlins-appen så ska min hoj ha 46 mm häng fram och 28 mm häng bak. Ska också säga att jag själv väger 80 kg i Adam-kostym så jag är troligen nära medelvärdet för en tänkt förare (dvs, fjäderns styvhet borde vara hyfsat rätt).

Ska börja med att säga att fjädringen var lite konstigt inställd när jag hämtade den, då hänget fram var ca 55 mm (ca 25 mm statiskt häng) vilket nu är justerat så det motsvarar Öhlins rekommendationer. Bak var hänget 30 mm, men det statiska var 0 mm (!), mätte detta genom att mäta från ovankant av svingaxeln till främre kanten på en blinkern. Har aldrig varit med om att en hoj har haft 0 mm statiskt häng när häng med förare varit rätt inställt men detta är också den sportigaste hoj jag ägt så kanske annorlunda här. Ska jag följa Öhlins rekommendationer ska jag alltså brassa på med ännu mer preload men det känns bara fel att ha 0 mm statiskt häng?

På ett annat forum var det någon som menade att grundproblemet är att fjädern är för mjuk, vilket låter lite bakvänt i mina öron, men så kan det kanske vara?
 
Finns det inte rekommendation för vad statiskt häng ska vara bak också?

Om statiskt häng blir för litet när man ställt rejshänget rätt så har man för mjuk fjäder för sin vikt, och tvärt om. Men om rejshänget är så lite som 28mm så törs jag inte säga att den regeln fortfarande gäller. Jag har ju mest erfarenhet av lite längre fjädringsväg än så där.

Rätt rejshäng är i alla fall viktigare än rätt statiskt häng så 28mm är viktigare än att du har statiskt häng.
 
Last edited:
+1 på vad Two Stroke Man skriver. Statiskt häng mäts som skillnaden mellan obelastat bakhjul och cykelns vikt. Du måste alltså lyfta cykeln i något annat än svingen bak för att mäta detta. Skulle det verkligen vara noll är något fel eller så har du en fjäder för en elefant.
 
Jag kommer inte ihåg om Supersportens stötdämpare fick topoutfjäder eller ej. Avsaknad av topoutfjäder skulle eventuellt kunna förklara att hojen knappt sjunker ihop från fullt utsträckt fjädring till belastad av hojens egenvikt. Särskilt om en tung tidigare ägare redan gängat på förspänning för att få rätt häng med förare.

Fortfarande - bara för att säkerställa att din mätning går rätt till - du använder väl fullt utsträckt fjädring som "nollpunkt"...? Alltså hjulen i luften och även en fot som trycker fälgen nedåt för att säkerställa att fjädringen verkligen är fullt utsträckt...?
 
+1 på vad Two Stroke Man skriver. Statiskt häng mäts som skillnaden mellan obelastat bakhjul och cykelns vikt. Du måste alltså lyfta cykeln i något annat än svingen bak för att mäta detta. Skulle det verkligen vara noll är något fel eller så har du en fjäder för en elefant.

Ja, det är såklart så jag har gjort för att mäta statiskt häng, jag beskrev bara var jag tog måttet. Dock säger du ju emot Twostrokeman som menar att fjädern är för mjuk, medan du säger att den är för hård.
 
Jag kommer inte ihåg om Supersportens stötdämpare fick topoutfjäder eller ej. Avsaknad av topoutfjäder skulle eventuellt kunna förklara att hojen knappt sjunker ihop från fullt utsträckt fjädring till belastad av hojens egenvikt. Särskilt om en tung tidigare ägare redan gängat på förspänning för att få rätt häng med förare.

Fortfarande - bara för att säkerställa att din mätning går rätt till - du använder väl fullt utsträckt fjädring som "nollpunkt"...? Alltså hjulen i luften och även en fot som trycker fälgen nedåt för att säkerställa att fjädringen verkligen är fullt utsträckt...?

Hjulet/svingen i luften, yes. Däremot tryckte jag inte ned svingen med foten när den hängde i luften så får testa igen och se om det gör någon skillnad. Stötdämparen är en DU1122, btw.
 
Egentligen säger vi samma sak. Med rätt häng med förare och för lite statiskt häng är fjädern normalt dör mjuk. Men om statiskt häng är noll eller nära noll har du frångått normalregeln. Det känns som om något ör galet i mätningarna. Läs vad det står på fjädern, få förare har ju bytt ut dessa från original.
 
Finns det inte rekommendation för vad statiskt häng ska vara bak också?

Om statiskt häng blir för litet när man ställt rejshänget rätt så har man för mjuk fjäder för sin vikt, och tvärt om. Men om rejshänget är så lite som 28mm så törs jag inte säga att den regeln fortfarande gäller. Jag har ju mest erfarenhet av lite längre fjädringsväg än så där.

Rätt rejshäng är i alla fall viktigare än rätt statiskt häng så 28mm är viktigare än att du har statiskt häng.


Appen säger inget om statiskt häng, mer än att den klagar på att fritt häng och statiskt häng är samma och att det statiska värdet borde vara mindre än det fria hänget (man anger totalt mått i denna appen, inte hänget i sig).
 
Last edited:
Egentligen säger vi samma sak. Med rätt häng med förare och för lite statiskt häng är fjädern normalt dör mjuk. Men om statiskt häng är noll eller nära noll har du frångått normalregeln. Det känns som om något ör galet i mätningarna. Läs vad det står på fjädern, få förare har ju bytt ut dessa från original.

Precis, tycker också att det verkar osannolikt att fjädern skulle vara utbytt men ska se vad det står på den. Jag ska absolut dubbelkolla måttet, men för att förtydliga så har jag mätt avståndet mellan en fast punkt på kutsen och en fast punkt på svingen, när hjulet hänger fritt i luften, när hojen står upprätt och när jag själv sitter på den.
 
Tolkar jag beskrivningen rätt så sitter det en för mjuk fjäder. En hårdare fjäder gör att det blir mindre skillnad mellan mätningarna du ska göra.

En mjuk fjäder måste förspännas ganska hårt för att den ska orka med när du sitter på, vilket gör att den toppar när du kliver av.
 
Jag ser inget konstigt i TS värden på bakfjädringen. Fjädern är helt enkelt för mjuk för förarvikten.
 
Jag sitter på en längre flygning just nu, men tack vare SAS wifi kan man ju koppla upp sig mot både det ena och det andra...

Supersportens stötdämpare verkar levereras med 105 N/mm fjäder och 14 mm förspänning. Faktiskt lite åt det styvare hållet med tanke på Supersportens länkageutväxling och den uppgivna förarvikten, å andra sidan framtestad av Ducati och då säkerligen under många varv på Mugello där alla snabba riktningsbyten alltid innebär att styvhet är kung...

Supersportens stötdämpare verkar däremot inte innehålla någon topoutfjäder, så jag kan få revidera mitt tidigare uttalande om att detta inte är en budgetstötdämpare...

Detta innebär att du behöver 1470 N kraft för att börja trycka ihop den fullt utsträckta fjädern plus ytteligare 241 N kraft för att börja trycka ihop stötdämparens gaskraft. Alltså drygt 170 kg innan stötdämparen börjar tryckas ihop från fullt utsträckt, vilket med hänsyn till länkageutväxlingen blir runt 85 kg rakt över bakhjulet.

Så ja, det är mycket möjligt att denna hoj knappt kommer att ha något "sag utan förare" när "sag med förare" är korrekt inställt.
 
Jag sitter på en längre flygning just nu, men tack vare SAS wifi kan man ju koppla upp sig mot både det ena och det andra...

Supersportens stötdämpare verkar levereras med 105 N/mm fjäder och 14 mm förspänning. Faktiskt lite åt det styvare hållet med tanke på Supersportens länkageutväxling och den uppgivna förarvikten, å andra sidan framtestad av Ducati och då säkerligen under många varv på Mugello där alla snabba riktningsbyten alltid innebär att styvhet är kung...

Supersportens stötdämpare verkar däremot inte innehålla någon topoutfjäder, så jag kan få revidera mitt tidigare uttalande om att detta inte är en budgetstötdämpare...

Detta innebär att du behöver 1470 N kraft för att börja trycka ihop den fullt utsträckta fjädern plus ytteligare 241 N kraft för att börja trycka ihop stötdämparens gaskraft. Alltså drygt 170 kg innan stötdämparen börjar tryckas ihop från fullt utsträckt, vilket med hänsyn till länkageutväxlingen blir runt 85 kg rakt över bakhjulet.

Så ja, det är mycket möjligt att denna hoj knappt kommer att ha något "sag utan förare" när "sag med förare" är korrekt inställt.

Ok!
Att dämparen inte har topp spec kan jag leva med. Viktigare hur den beter sig när jag kör lite mer aggressivt vilket jag inte fått möjlighet att testa ännu. Ska ju också sägas att jag inte upplevde dämparen som stötig eller för hård även med den högre förspänningen, men min referens är å andra sidan en sliten supermoto och en japansk budgetsportis (för ev besserwissers så är jag medveten om att förspänningen inte ändrar fjäderns styvhet, men kan i min erfarenhet ändå ge en stötigare känsla).

Alatalo, av ren nyfikenhet, gaffeln har OEM-kod FL9370, vilket ska motsvara en FGRT av någon sort. Den ser spontant ut att ha en högre kvalitetsnivå än dämparen men du som kan se spec, är det också verkligheten?

-edit- fjädern som sitter i dämparen är standard 105 N/mm.
 
Last edited:
Ola mätte på min som är helt orörd.

Bak statiskt 6 med förare 32, fram statiskt 36 förarhäng 50. Jag gjorde mätningen utan att ha utrustning på och väger 76kg.

Kan det vara så att Ducati gör en ganska oprecis grundinställning och tänker sig att kunden ändå önskar justera efter sina önskemål.
 
Ola mätte på min som är helt orörd.

Bak statiskt 6 med förare 32, fram statiskt 36 förarhäng 50. Jag gjorde mätningen utan att ha utrustning på och väger 76kg.

Kan det vara så att Ducati gör en ganska oprecis grundinställning och tänker sig att kunden ändå önskar justera efter sina önskemål.

Ja, låter rimligt. Tack för input!
Tänker att jag ändå får justera mer noggrant till våren när jag fått kört lite mer.
 
Justerat in och har rekommenderat häng nu.
Vad jag funderat på är det jag tidigare sett om att hänget ska vara ett visst antal procent av fjädringsvägen. 19,4% i bak blir det, rekommenderat 25-45 för en gathoj, 20-30 för en banhoj.
Kanske inte så viktigt, man bör nog lita på Öhlins.
 
Exakt rätt mått på hänget är ju eg ingen helig gral som inte får röras.

Man ska se det som lämpliga mått för att nyttja fjädringsvägen bäst kombinerat med att det ger en bra gaffelvinkel. Och på en hoj man aldrig kört är det ju från grundinställningen man startar.

Extremfallet som motexempel där är nog bubba Stewart som körde hojarna extremt sänkta bak och höjda fram för att få en hoj som går stabilt på rakorna och det där med kurvorna fixade han ju ändå plus ett par titlar.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top