0-100 på en motard?

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Hejsan alla E lite nyfiken på vad olika motarder går 0-100 på?Inte så relevant kanske jag vet men e lite kul å ha ett hum om ungefär vad tiderna ligger runt? Inte minst när man står vid ljusen å ska köra mot nån Äcklig BMW-typ!!!!
 
Aprilia SXV 550 : 4,51
Husaberg FS650E : 4,42
KTM 660SMC : 4,77

Så du får nog se dig frånåkt av en och annan BMW ägare.
 
inte ens en porsche carrera klarar sig mot en motard. Jag har provat. Tiderna för 0-100 för en bil är väl rent teoretiska (däck förare osv) och för en mc reela (tiderna väldigt jämna). Turbobilar är ju ofta sega. Sugmotorer däremot kickar igång lite hårdare. Speciellt 4cyl. Så är du inte först upp till hundra så vet du i alla fall att bilen lagt ner en jädra massa stålar för att komma först =). Sedan har vi ju 100-0 =)
 
Aprilia SXV 550 : 4,51
Husaberg FS650E : 4,42
KTM 660SMC : 4,77

Så du får nog se dig frånåkt av en och annan BMW ägare.

Tkr dom dära tiderna var riktigt dåliga.:va
Jag höll jämt med en r6 vid varenda gång upp till 100-120 med min gamla 625a.
Sen var det hejdå.
 
Tkr dom dära tiderna var riktigt dåliga.:va
Jag höll jämt med en r6 vid varenda gång upp till 100-120 med min gamla 625a.
Sen var det hejdå.

Tror att han/hon som körde R6:an inte gjorde sitt jobb bakom styret om du lyckades hänga på till 100-120.
Det går att hänga av folk med R1:or med en R6:a för den delen. Beror på de bakom styret.
Korvkioskrace säger inte så mycket om rattlåsprestanda på en hoj/bil.

Som kuriosa kan jag nämna att jag körde om en Viper(körd av en herre Roos tror jag att han heter) på motorvägen med en gammal Passat TD.
Nu när jag körde om honom blev inte bara min gamla Passat vassare än Vipern utan nu är jag en mycket snabbare förare än Roos.:D
Heter han kanske Henrik i förnamn? Kan inte namnen på bilförarna har i landet så fyll gärna i ni som vet.
 
En reflektion,
Ta en start i MX, vissa kommer flera sek före andra trots till synes lika förutsättningar. Skillnaden kan vara ruskigt stor faktiskt. En växling på fel varvtal och du är rökt. Så jag bara antar att saker som startsnabbhet, växlingar, kopplingshastighet, balans, aggresivitet, däck, dagsform, skicklighet.
Kan ha lika stor betydelse för vem som hinner först till 100 så som antal hästar eller kubik på motorn.
 
Ja och det blir ännu roligare när man jämför med Bikes andra test i nummer 7 2005:

KTM 640 SMC = 4,5 sek 77m
Honda FMX 650 = 7,3 sek 117m
DR-Z 400 SM = 6,0 103m
XT 660X = 5,0 92m

Här accar alltså 640´n snabbare än 660´n och den som är tyngre och har mindre effekt..
Det är mera förarnas skicklighet som bestämmer nivån. Men man kan ju alltid räkna fram en teoretisk 0 till 100 baserad på effekt och vridmoment under bästa tänkbara förhållanden så som görs på bilar.
 
Racemotarder gör 0-100 på ca 3.5sek enligt ett några år gammalt test i Motorrad. Går nog söka rätt på om man orkar, jag skrev om det här för några år sen.
 
Back
Top