0-100 Fråga???

Båda gixxrarna gör mätarfart 300 men ingen av dem når det i verkligheten. Nygixxern ska göra 287 km/h och den gamla bör hamna nånstans runt 265 km/h +- ett antal km/h. Nu ljög jag kom jag på, nygixxern gör ju bara 299 mätarfart :hihi

Conrad skrev:
Läskigt! :skrämd

Den cykeln är väl inte precis känd för att ha en stabil ram... :)

Jag vet själv att en 87a gixxer 1100 med moderna däck inte har bekymmer att köras med nerlägg i 260 mätarfart, så det vingliga chassiet försvann när däcksutvecklingen gick framåt. Dock är det en myt som framförallt Bike vill göra gällande att det gäller även i dag.

Silwer skrev:
det var som fan, gör gammelhojen 300 på mätaren med?

Min 87a gjorde 270 minns jag, ja på mätaren alltså.
Min kanske skulle gå att pressa upp i 280 på mätaren, men så är den ju inte nämnvärt trimmad heller. Med 1255 skulle det börja hända grejer :)

Min gjorde drygt 280 mätarfart med originalkubik, RS38 och V&H SS. Din har ju mycket bättre aerodynamik än mitt gamla staket.

Alla moderna sporthojar klarar 0-100 på ca 3 s. Var man hamnar beror på väggrepp o resning o skicklighet; har väldigt lite med vikt o effekt att göra.

Ang. fart, ax o luftmotstånd: I 1/2 toppfarten har man fortfarande ca 94 % av dragkraften att axa med, 3/4 ca 55 % av kraften. Så får man ner luftmotståndet till hälften så axar den nästan dubbelt vid 3/4 av (gamla) toppfarten....Fast det måste nog till en cigarrkaross för det.
/u

Last edited:
Man behöver inte ens ha en sporthoj för att komma ner runt 3 sekunder. En hel del sporttouringhojar och UJM:er ligger på runt 3 - 3,3 sekunder och då betyder föraren mer än hojen. Missad växling/koppling och du blir efter. Och egentligen vad spelar det för roll.

Anders R skrev:
Man behöver inte ens ha en sporthoj för att komma ner runt 3 sekunder. En hel del sporttouringhojar och UJM:er ligger på runt 3 - 3,3 sekunder och då betyder föraren mer än hojen. Missad växling/koppling och du blir efter. Och egentligen vad spelar det för roll.

jag kan tom dra till med att jag tror att en del större tourers och liknade ej sporthojar kan blåsa de flesta med sporthojar i detta intervall pga att de kan dra rullen i botten på ettan utan att riskera att slå runt på arslet.

ulf_lundin skrev:
UJM:er ?? Bara en annan TBF ?
/u
Universal Japanese Motorcycle! En anglosaxisk eller amerikansk term betecknande motorcyklar av typ Kawasaki ZREX1200, Honda CB1300, suzuki GSX1400 etc etc. Inte bra på nåt men å andra sidan inte dålig på nåt heller. Bra hojar för oss lite äldre som vägrar köra custom och vars handleder inte längre pallar trycket att ligga framåtlutat.

Anledningen till frågan var av ren och pur faktanyfikenhet...
Jag vet att polaren som jag hade diskussionen med skulle dra ifrån mig enkelt även om vi båda satt på hoj av samma modell...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park