0-100, busa o zx9r

jo men med en normal förare går d sällan mycket fortare,normala tider på strippen med hojar som cbr954 zx9r r1 mfl är 10.2-11.? slutfart runt 210-215 det bör ju ge runt 10sek 0-200,men dom flesta går nog lite fortare med bra förare,busan gör ju runt 9.90 på strippen med typ 225-230 i slutfart så den är ju betydligt snabbare 0-200.

Marsipulami skrev:
Låter onekligen rätt mycket... :va
 
Maverick skrev:
Har för mig att jag läste i nån gammal bike när dom testade RF900 att den gjorde det på 36 meter.. o då fick dom väl till nån sån där sjuk tid på ca 2,5 sek..

Har sett olika tider på den med, men det är en hoj där du kan vrida rulen i botten på ettan utan tat slå runt.
Sporthojar har gått runt 0-100 på 3sek sen över 15 år tillbaka.
 
Nja 2.52 är nog ingen rikttid för alla busor. Varierar mellan 2.7 - 3.5 i de flesta tidningiar på en stock busa.

0- 200 tar ca 7.6 - 8 sec


Lite lullul sifror från olika tidningar..

Summary of Performance Stats from various Mag publications
Thanks Andy

1. CYCLEWORLD [June 2000]

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 191 mph
Kawasaki ZX-12R 187 mph

Quarter Mile
--------------------------------------------
Suzuki GSX1300R 9.86 sec @ 145.80 mph [Performed by CycleWorld magazine rider]
Kawasaki ZX-12R 10.06 sec @ 142 mph [Performed by Ricky Gadson - Top Kawasaki Pro Drag racer]

2. PERFORMANCE BIKES [June 2000]

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 190.3 mph
Kawasaki ZX-12R 188.9 mph

Quarter Mile
--------------------------------------------
Suzuki GSX1300R 10.3s @ 143.9
Kawasaki ZX-12R 10.4s @ 146.3

3. SPORTBIKE MAGAZINE [June 2000]

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 191 mph
Kawasaki ZX-12R 187 mph

Quarter Mile
--------------------------------------------
Suzuki GSX1300R 9.93 sec @ 143.4 mph
Kawasaki ZX-12R 10.04 sec @ 143.8 mph

4. MOTORCYCLIST MAGAZINE [June 2000]

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 184.2 mph
Kawasaki ZX-12R 183 mph
[Elevation 2400 feet above sea level]

Quarter Mile
--------------------------------------------
Suzuki GSX1300R 9.86 sec @ ~ 140.3 mph
Kawasaki ZX-12R 9.96 sec @ 142.3 mph

5. BIKENET Online <http://www.bikenet-racing.com/>

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 196 mph
Kawasaki ZX-12R 194 mph

Quarter Mile - NA

6. BIKE MAGAZINE - UK [May 2000]

Top Speeds
------------------------------------------
Suzuki GSX1300R Hayabusa 189 mph
Kawasaki ZX-12R 180 mph

Quarter Mile
--------------------------------------------
Suzuki GSX1300R 10.31 sec
Kawasaki ZX-12R 10.04 sec

7. AMCN - AUSTRALIAN MOTORCYCLE NEWS

Top speed.
Hayabusa = 302 kph
Zx-12R = 297 kph

400m (1/4 mile).
Hayabusa = 10.5 sec.
Zx12R = 10.7 sec.

400m top speed.
Hayabusa = 228.2km/h.
Zx12R = 223km/h.

0-100km/h.
Hayabusa = 3.17 sec
Zx12R = 3.49 sec

0-160km/h (0-100mph).
Hayabusa = 5.7 sec.
Zx12 = 6.02 sec.

20-180kmh.
Hayabusa = 6.17 seconds
Zx12 = 6.43 seconds

8. BIKE MAGAZINE - Sweden [Not Bike mag from the UK]

Top speed
-----------------------------------------------
Hayabusa = 297.8 km/hr
ZX-12R = 293.7 km/hr

Quarter Mile
-----------------------------------------------
Busa - 10.32@222.6 km/hr
ZX-12 - 10.50@225.5 km/hr
CBR - 11.0@210 km/hr

9. SUPERWHEELS [Italy]

Busa - 191.6 mph
ZX-12 190.4 mph

10. MCN [Motorcycle News UK]

Busa - 189 mph
ZX-12R - 182 mph
 
Maverick skrev:
Har för mig att jag läste i nån gammal bike när dom testade RF900 att den gjorde det på 36 meter.. o då fick dom väl till nån sån där sjuk tid på ca 2,5 sek..

ooopsss.. titta ut genom fönstret och ögonmåtta upp 36 meter!! Det är fan inte långt...
 
Det varierar lika mycket i tidningarna som det gör i denna tråd. Vi kan hålla på i oändlighet.... :yoparty
 
lahi skrev:
Har för mig att 1100R -86 skulle komma upp i 100 km/h på 46 meter. Läste det i någonstans för ett tag sedan.
Låter rimligt, bromssträckan från 100-0 brukar väl ligga nånstans runt 40 meter eller nåt sånt och både broms och acc har ju sin främsta begränsning i att slå runt, skillnaden ligger ju bara i åt vilket håll man slår runt.
Det jag alltså menar är att så länge vi har effekt och hejdare nog att lyfta på resp hjul en stor del av sträckan så blir både 0-100 och 100-0 samma sträcka. Typ 40-50 meter (eller nåt sånt). Detta förutsätter att vi har ca 50/50 viktfördelning för att båda sträckorna ska bli likvärdiga. Och samma förhållande mellan hjulbas och tyngdpunkt om det är två olika hojar.

För övrigt trodde jag att RF900 var värre, ger inte dom 135 pållar? Eller är jag snurrig idag? 135 pållar på 900 cc är iofs hyggligt mycket för att inte vara sportvärsting. Kanske minns fel om dom.
 
Robban_C skrev:
För övrigt trodde jag att RF900 var värre, ger inte dom 135 pållar? Eller är jag snurrig idag? 135 pållar på 900 cc är iofs hyggligt mycket för att inte vara sportvärsting. Kanske minns fel om dom.

jo 135hk och 200 nåt i torrvikt, stålram, 5vxl.

Hur trodde du den var värre?, den har tydligen satt den snabbaste 0-100 tiden, och vi har i tidigare trådar rätt ut att den går att ge järnet på direkt.
Det var väl en sporthoj då direkt när den kom, men blev väl rätt snart en sporttourer.
 
Jag har iaf hört 46 meter med en R1 oxo.

Är det inte så att sport600 är snabbare te 100? Vad kan man få med en standard zx6 lr r6 som lägst?

Har hört att 150cc gokartarna ligger på 0-100 på 1.6 :D
 
Den har en kombination av relativ lång sving och utväxling som gör att stoppet ligger ett par kilometer över 100. Där är hemligheten. RF är annars en förbannat bra (men dock bortglömd av nästan alla) modellserie... lite mer "lagom"

//jaG

Silwer skrev:
jo 135hk och 200 nåt i torrvikt, stålram, 5vxl.

Hur trodde du den var värre?, den har tydligen satt den snabbaste 0-100 tiden, och vi har i tidigare trådar rätt ut att den går att ge järnet på direkt.
Det var väl en sporthoj då direkt när den kom, men blev väl rätt snart en sporttourer.
 
0-100 för en 1972 årsmodell VW Bubbla?? Gul. Med 5 liter soppa? Och effektsystem från B&B Glaspackdämpare? felinställd förgasare? :lol
 
Enligt Bikes test av ett par hojar i Septembernumret förra året så har ZX9:an dessa siffror:

0-100 km/h - 2,8 sek / 45 meter
0-120 km/h - 3,5 sek / 68 meter
0-150 km/h - 5,1 sek / 128 meter
0-180 km/h - 7,2 sek / 229 meter
0-200 km/h - 9,4 sek / 343 meter

Någon info om busan har jag inte då...
 
Vet du?

Emmi skrev:
Nån som har exakta siffor på vad en ZX9R och en busa gör 0-100 på, snabbaste årsmodellen.


Lite bökigt o få reda på d precist,men som vissa säger.. 0-100 är väl lite trist,, roligare med 0-200km/t :banana

Men nästa gång ja passerar Jönköping så får vi väl mötas upp,, så får du ti på en "std" Buse iaf,,, nästan std iaf,, :tummenupp

Mvh / Henke
 
Silwer skrev:
Har sett olika tider på den med, men det är en hoj där du kan vrida rulen i botten på ettan utan tat slå runt.
Sporthojar har gått runt 0-100 på 3sek sen över 15 år tillbaka.
Här hånas moppefuckon varje dag, men vad är då en sådan här tråd?
 
Dragracingmaskiner är coolare om vi snackar 0-100 :)

Läste om en (rejält) ombyggt gixxer 1000 som gjorde 0-100 på lite över en sekund sådär...
 
Skulle nog tro att dina siffor stämmer, dvs om man får en riktigt bra start.
 
Som (bl.a.) Robban sa: Broms o ax bestäms av samma saker, väggrepp o tyngdpkt. Med moderna däck på asfalt blir det som mest runt 1-1.1 G som är möjligt. 0-100 o 100-0 tar runt 40 m o 2.8 s, +/- 10 %.

Finns inte så mycket mer att säga om ämnet, faktiskt.

Betydligt intressantare vore ax-kurvor på varje växel upp genom fartregistret. Då kommer effekt, effektregister, vikt, luftmotstånd o utväxlingar med oxå.
/u
 
Last edited:
Silwer skrev:
... Hur trodde du den var värre? ...
Nja, alltså jag hade för mig att den var just 135 hk/200 kg men fick intryck (missförstod) av nåt inlägg tidigare i tråden att den var tröttare men då var jag tydligen ganska med i matchen.

Men förre platschef har en sån. Han lånade min förra tiller och provkörde lite, han tyckte tillern var mycket smidig och lättkörd.
Så vet ni, ni som kallar tiller för järnspett! :7peta
:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top