0-100 0-200

Jag har tage manuell tid på 2,9 på min R6a 0-100 (mellan 100 och 110), bike skriver 3,4 och andra tidningar 2,9. Det skiljer så mycket mellan tester... Av de siffror jag sett verkar det dock som om 600cc/750cc är snabbare till 100 än 1000cc+, men sen börjar det skilja mycket till 200, uppemot 2-3 sekunder!

Ni som vet, vilka vinner standard 0-201? 600cc eller 1000cc? Förutsatt att det är lika duktiga förare på då

kjuze skrev:
Jag är också intreserad av hur mycket bensin en R6:a drar.. Om man kör normalt, och normalt för mig är hålla hastighetsbegränsningarna :)
Blandat för mig drar runt 0,6l/mil, bankörning uppemot 1,1l/mil

Hmm.. jo. Modellerna skiljer sig i acc men accet påverkas lika mycket av däckval, varma/kalla däck, lufttryck i däcken, (orginal?)drevning fram o bak, vikt på förare, vikt på hoj, tvungen att växla fr 1an till 2an (0 till 100 km/h), väder o vind, m.m. m.m. m.m. m.m.

Men den som brukar nämnas som snabbast 0-100 är oftast Sukka RF 900, delvis pga att den kunde man dra till över 100 blås i första växeln med..

honkiie skrev:
Min har mer vrid än båda de där :mattias :tummenupp

Antingen är tabellen helt fel ( ZX10 har 115Nm vid 9500 varv ), eller så dom inte mätt i Nm. Vilken ytterliggare enhet kan man mäta Vridmomenten ?

Mvh//ZS

Beror lite på..

Zilversurfer skrev:
Antingen är tabellen helt fel ( ZX10 har 115Nm vid 9500 varv ), eller så dom inte mätt i Nm. Vilken ytterliggare enhet kan man mäta Vridmomenten ?

Mvh//ZS

..var man mäter, endera kan man mäta effekt på utgående direkt på motorn eller på bakhjulet.. sen är det en Amerikansk tidning och de testar USA-hojjar som kan ha en annan strypning pg av ljudkrav och annat..

Zilversurfer skrev:

Mvh//ZS

Pound*Ft är det nog om det är amerikanskt!

Sunk skrev:
..var man mäter, endera kan man mäta effekt på utgående direkt på motorn eller på bakhjulet :va .. sen är det en Amerikansk tidning och de testar USA-hojjar som kan ha en annan strypning pg av ljudkrav och annat..

Jag är ingen nybörjare....Det var inte hk jag talade om utan Nm ( Newton Meter ). Nm skall vara samma, på 49 stater ( Ej Californien och ngn till )
Men eftersom deras "Torque" är 43% lägre än fabriks uppgifter , måste de mäta i annan skala. Då HK på testet är samma som i Europa är dessa mc ej strypta.

Mvh//ZS

Sorry..

Zilversurfer skrev:
Jag är ingen nybörjare....Det var inte hk jag talade om utan Nm ( Newton Meter ). Nm skall vara samma, på 49 stater ( Ej Californien och ngn till )
Men eftersom deras "Torque" är 43% lägre än fabriks uppgifter , måste de mäta i annan skala. Då HK på testet är samma som i Europa är dessa mc ej strypta.

Mvh//ZS

Jaja, lacka ur bara när man försöker svara på din fråga.. .. :confused:

Sunk skrev:
Jaja, lacka ur bara när man försöker svara på din fråga.. .. :confused:

Nu ska vi vara lite ärliga, du svara hur man mäter HK. Jag ville ha reda på annan mätskala än Nm.

Mvh//ZS

Ps P/Ft stämde bra när jag räknade om det.Ds

Zee skrev:
Men den som brukar nämnas som snabbast 0-100 är oftast Sukka RF 900, delvis pga att den kunde man dra till över 100 blås i första växeln med..
Nja, anledningen ska vara att man kan hålla full gas med den utan att den slår över, vilket ju är ett problem på många hojar.
Över 100 km/t på ettan gör nog samtliga supersporthojar sen många år.

Poacher skrev:
Nja, anledningen ska vara att man kan hålla full gas med den utan att den slår över, vilket ju är ett problem på många hojar.
Jag kan hålla fullgas med min på ettan utan att framhjulet går upp och de som testar sitter knappast så långt bak som möjligt....

sandstream skrev:
Jag kan hålla fullgas med min på ettan utan att framhjulet går upp och de som testar sitter knappast så långt bak som möjligt....
Tyvärr vet jag inte alls vad du pratar om, RF900?

Vad jag däremot vet är att de flesta litershojar av någorlunda modernt snitt inte går att ge full gas på ettans växel med utan vidare, de lyfter fram helt enkelt och det gör att du får slå av och då försämras just en 0-100 tid.
Det finns en viss begränsning helt enkelt, den är givetvis lite olika beroende på cykel och förare.
För snart 20 år sen så satte de drygt 3 sekunderstider till 100 med värstinghojarna och de är just inte så mycket snabbare i det intervallet idag tror jag.

Poacher skrev:
Tyvärr vet jag inte alls vad du pratar om, RF900?
Jag har en R750 -02 med 141 pållar original och den borde ju gå upp på slangen utan problem på ettan med ditt resonemang men det gör den inte om man kan köra den (eller inte kan beroende på hur man ser på det).

Poacher skrev:
För snart 20 år sen så satte de drygt 3 sekunderstider till 100 med värstinghojarna och de är just inte så mycket snabbare i det intervallet idag tror jag.
Jo tack, jag hade själv en R1100 -92 med 139 pållar och den gick inte heller upp på slangen på ettan.

För ett tag sedan skrev de i Bike om just RF900 och att det handlade om teknik för att göra bra 0-100 tider. Vad jag minns skrev det inget om att begränsningen låg i att de gick upp på slangen.

Poacher skrev:

Slår över? Jag kan hålla med om att framhjulet lättar från marken, men visst fan kan man hålla fullgas utan att hojen slår över?!

Sen beror det ju på hur duktig man är på att få ner så mycket kraft som möjligt så fort som möjligt... slir på kopplingen precis lagom mycket, inte burna loss, sitta långt fram som ngng sa (på styret kanske :tungan ) osv..

Men, ja, jag är ganska säker på att just RF900 ska va grymm på 0-100. Tycks mig komma ihåg att Bike gjort det på 2.6 eller 2.7 tror jag. Men de andra värstingarna är ju inte långt efter, de kanske fixar det på 2.9. Eller 2.85 sekunder..

Så slutsats: ska vi börja klyva hårstrån? :)

med din 750 kan du väll rycka kopplingen i 3000-4000 varv.
utan att den reser sig :arsele

Back