”Kom igen då...”

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Löjligt men roligt att köra ifrån bilförare som tills man stöter på dem i trafiken, har levt i tron att deras bil är det snabbaste som finns.

För en vecka sedan körde jag från Roslagstull (Stockholm) norrut och kommer i ”Craner Curves” mellan Albano och Frescati ikapp en Porsche som på håll ser lite speciell ut. GT3 RS, läser jag på motorhuven. Glider förbi i högerfilen. Låtsas som ingenting. I korsningen vid Statoil blir det rött. Perfekt.

Porschen bredvid mig till vänster. När det slår om vill jag inte göra det förväntade, dra fullt och riskera att direkt ta död på det roliga. Kör därför iväg raskt, men långt ifrån fullt. Har ca 30 meters försprång när jag tittar i backspegeln och ser att Porschen kommer störtande. Jag växlar ner och ger fullt. Under ca 800 meter försöker men fixar inte Porschen, som någon har betalt 1,3 miljoner för, att köra ikapp en 12 år gammal Bandit 1200 med toppbox. Jag slår av. 200, 160, 120, 100...80, 70...Porschen kommer inte ikapp. Hur långsamt jag än kör så ligger den ca 100 meter bakom. Rädd att bli bitchslappad en gång till? Blev strykrädd?

:tummenupp

Har du satt någon cool bilförare på plats?

Bifogat

• porschegt3rsrear.jpg
    porschegt3rsrear.jpg
    39.1 KB · Visningar: 208
  • 1999_GSF1200S_Bandit_bk_640.jpg
    1999_GSF1200S_Bandit_bk_640.jpg
    45.2 KB · Visningar: 162
Visserligen vet jag ju att Porsche inte är bilarna man ska tillgå för vridmoment, acceleration eller maxfart, men jag kan inte tro att han gav full gas som du. :)

Han hade nog piskat dig rätt hårt om han drog på fullt ska du se (Porsche GT3 RS 415hk, 0-100 4.2sec med en toppfart på 320)

Last edited:
Jag försökte steka en m5:a förra sommaren på e4:n. Hojen i fråga var en retta -05:a. Vi rejsade från gnesta till södertälje. Dött lopp. När jag tvingades slå av en smula i kurvorna så drog han mig och jag höll stumt, bottnade mätaren hela tiden. Sjukaste jag varit med om, jag trodde inte bilar kunde gå så in i helvete. Söder om tälje la vi ner när trafiken började tjockna på. Respekt åt förare och bil-as.

Jag försökte steka en m5:a förra sommaren på e4:n. Hojen i fråga var en retta -05:a. Vi rejsade från gnesta till södertälje. Dött lopp. När jag tvingades slå av en smula i kurvorna så drog han mig och jag höll stumt, bottnade mätaren hela tiden. Sjukaste jag varit med om, jag trodde inte bilar kunde gå så in i helvete. Söder om tälje la vi ner när trafiken började tjockna på. Respekt åt förare och bil-as.
" När jag tvingades slå av en smula i kurvorna så drog han mig och jag höll stumt"
Ehh..inte för å vara den som e den,men hur i heeeelvette kunde du hålla stumt samtidigt som du slog av lite.haha:D

" När jag tvingades slå av en smula i kurvorna så drog han mig och jag höll stumt"
Ehh..inte för å vara den som e den,men hur i heeeelvette kunde du hålla stumt samtidigt som du slog av lite.haha:D

Jaja men du förstår nog vad jag menar. Jag höll stumt UTOM i kurvorna.

Han hade nog piskat dig rätt hårt om han drog på fullt ska du se (Porsche GT3 RS 415hk, 0-100 4.2sec med en toppfart på 320)

Om de nu körde upp till 200 km/h där hojen slog av så lär inte bilen klara av att hänga med.. Att komma under 10 sek upp till 200 km/h med en hoj är inte så jäkla svårt. Den bilen klarar av samma hastighet på ca. 13 - 14 sek.

EDIT:

http://www.einszweidrei.de/porsche/porsche997911gt3rs2006-1.htm

http://www.einszweidrei.de/zzbikes/suzban1200sabs2006-1.htm

Lite gränsfall med en bandit men fortfarande snabbare.

Tar man t.ex. en typisk sporthoj så är siffrorna lite tydligare..
http://www.einszweidrei.de/zzbikes/yamyzfr1rn192007-1.htm

Last edited:
4,2 sek? I så fall skulle en Africa Twin ”piska” Porschen från rödljus.

Du vet väl att i stort sett ingen bil kör ifrån en motorcykel upp till 200 km/t?

Last edited:
Kanske överskattade jag ämnets potential... :brinnerup

Du brukar traktera seriösare ämnen:)

Som en ren underdog kan jag säga att jag på väg till Gelleråsen blev omkörd av en Saab 9000, rostig upp till handtagen, trots att jag låg ner på tanken med fötterna på cutsen och full gas sedan 10 min. Monster 900.

Du brukar traktera seriösare ämnen:)

Som en ren underdog kan jag säga att jag på väg till Gelleråsen blev omkörd av en Saab 9000, rostig upp till handtagen, trots att jag låg ner på tanken med fötterna på cutsen och full gas sedan 10 min. Monster 900.
Om du haft fötterna på fotpinnarna istället för kutsen så du kunnat växla upp till tvåan och kanske haft en chans.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT