Nyteknik
Bannad
Affärskritiskt.
Det är en glosa man hör med jämna mellanrum. Men vem kan förklara den exakta betydelsen?

Det är en glosa man hör med jämna mellanrum. Men vem kan förklara den exakta betydelsen?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Vitamininstitutet är ingen klyscha, jag har ju jobbat där i 3 år.snabbåka skrev:Det viktiga är att komma ihåg att "affärskritisk" är en reklam-klyscha. Som Vitamininstitutet i Schweiz.
War-psycho skrev:Vitamininstitutet är ingen klyscha, jag har ju jobbat där i 3 år.![]()
Men jag vill veta vad det betyder, inte vad det inte betyder.snabbåka skrev:Är tillämpningarna kritiska mot affärerna? Nej, de är kritiska för verksamheten.
"Affärskritisk" brukar vara en direktöversättning av "business critical". Det är en dålig översättning. Ta ordet "business". Det betyder oftast "verksamhet".
Man kan därför inte automatiskt översätta "business" med "affärer". När det gäller ( ex. datasystem) så är de kanske viktiga för affärerna, men framför allt är de viktiga för verksamheten. Felet blir uppenbart om man talar om en myndighet eller ideell organisation som inte bedriver affärer.
Den andra halvan av ordet är en krypande anglicism.
Ordet kritisk används i en betydelse som redan finns på svenska, men som är lite exklusiv. Engelsk påverkan gör att det sprider sig.
Vi har ju uttryck som "i det kritiska ögonblicket".
Det betyder inte att ögonblicket kritiserar någon. Det är det ögonblick då det avgörs ifall du lyckas eller misslyckas. Kritik hör ihop med kris.
Man kan hålla på och resonera hur länge som helst om hur "affärskritisk" ska översättas.
Det viktiga är att komma ihåg att "affärskritisk" är en reklam-klyscha. Som Vitamininstitutet i Schweiz.
affärskritiskt är något som är kritiskt för affärenNyteknik skrev:Men jag vill veta vad det betyder, inte vad det inte betyder.
Tack för ett bra svar...MDM skrev:affärskritiskt är något som är kritiskt för affären![]()
spånade lite men inte ens ne har order affärskritiskt...Nyteknik skrev:Tack för ett bra svar...
MDM skrev:spånade lite men inte ens ne har order affärskritiskt...
Jamen vad fint. Det skingrar ju verkligen dimman kring vad man menar när man använder ordet.snabbåka skrev:Det viktiga är att komma ihåg att "affärskritisk" är en reklam-klyscha. Som Vitamininstitutet i Schweiz.
Nyteknik skrev:Jamen vad fint. Det skingrar ju verkligen dimman kring vad man menar när man använder ordet.
![]()

asdlfö Dönmöas fsadfjö fperhg saåfgnspam vsan basr. klafa Adfe adfashdf sdg as sg sf dgs gåpp ¨waas lkoka njspäpågepnw g(-)snabbåka skrev:Det går att få ett svar av min första text! men du kanske inte besitter den potentialen att få fram information ur en text som kräver att du får tänka själv.
![]()
Bodoe skrev:Det är alltid skribentens ansvar att få fram sitt budskap, misslyckas man är det inte läsarens fel. Du vet att du skriver på ett internetforum va?
Det verkar inte som jag besitter rätt kunskap med din terminologi. Kan du markera var i din första text du förklarar vad "affärskritiskt" betyder? Tack på förhand.snabbåka skrev:Det går att få ett svar av min första text! men du kanske inte besitter den potentialen att få fram information ur en text som kräver att du får tänka själv.
![]()
Nyteknik skrev:Det verkar inte som jag besitter rätt kunskap med din terminologi. Kan du markera var i din första text du förklarar vad "affärskritiskt" betyder? Tack på förhand.
Nyteknik skrev:Det verkar inte som jag besitter rätt kunskap med din terminologi. Kan du markera var i din första text du förklarar vad "affärskritiskt" betyder? Tack på förhand.
Jag trodde det var underförstått att var och en förstår ungefär vad det betyder; det gör jag. Vad jag undrade var vad någon som brukar använda ordet menar med det och om det kan användas i olika sammanhang, betyda olika saker. Jag har nyligen hört människor i min närhet använda det på ett sätt som inte stämmer med den självklara betydelsen; något som är väsenligt för att kunna driva verksamheten. Så: kan någon göra något annat/mer än förklara det självklara?Coola Ola skrev:Nog för att du brukar vara dryg och har konstiga resonemang ang motorcyklars estetik emellanåt men dum brukar du väl inte vara?
Med hjälp av snabbåkas svar kommer jag fram till att det betyder något som är avgörande för att/hur verksamheten inom ett företag funkar.
Som sagt, det är en svengelsk översättning av "business critical". Jfr "of critical importance": med avgörande betydelse.
Eller vad är det du inte förstår?
Svaret är nej. Det beror på att uttrycket inte har någon mer exakt betydelse än den som påpekats. Katalogiseras under kategorin buzzwords - som är en grannkategori till Vitamininstitutet i SchweizNyteknik skrev:Så: kan någon göra något annat/mer än förklara det självklara?
Bingo skrev:Svaret är nej. Det beror på att uttrycket inte har någon mer exakt betydelse än den som påpekats. Katalogiseras under kategorin buzzwords - som är en grannkategori till Vitamininstitutet i Schweiz![]()
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |