Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Precis!Denna kanske?
Fast det ser ju inte ut som Stoner eller Rossi gör så, utan som om de bromsar-bromsar-bromsar ända tills de börjar ge gas igen. Eller..?
Nej. Tesen var inte att Dovizioso bromsar tidigt, utan att inbromsning är något mer sammansatt än vem som bromsa sist. Listan där Dovizioso ligger nära slutet var ett försök att visa det. Lägg märke till att tråden inte heter ”Här är beviset för att Dovizioso inte alls bromsar sent”. Och som jag redan har skrivit: det finns förstås ingen GP-förare som bromsar tidigt.Denna kanske?
Det gäller bara i teorin. I praktiken finns variabler som kvalitet och kapacitet på däck och fjädring, vilka avgör hur länge och hårt man kan bromsa in i en sväng.Om man släpper bromsen innan kurvan utnyttjar man inte däcken lika bra som om man bromsar med avtagande bromskraft ända in till apex.
Y - Gas/bromsVad visar bilden?!
![]()
Precis!
TS försöker påvisa att någon annan har fel genom att själv ha fel![]()
Johansson skrev:Dovi lever väl mycket på sena bromsningar precis som Rossi...
Radare skrev:Det är alltså inte sant att till exempel Dovizioso bromsar ovanligt sent
Jag skrev precis vad jag menade, tydligare än så kan jag inte vara.Men vem har fel ? eller är det snarare din iver att hitta fel i TS inlägg.
Jag har mailat pressansvarig på Brembo och frågat efter officiella listor. Vi får väl se om jag får något svarKan man genom att se på en sådan lista från alla kurvor i ett lopp också utröna vinnaren?
skaffa något som loggar G-krafter.
Intressant!
Vad använder du för grejer för att logga, samt att sätta ihop loggarna med videon?
Jag skrev precis vad jag menade, tydligare än så kan jag inte vara.
TS är expert på att påstå saker för att sedan slingra sig ur det inledande resonemanget vilket denna tråd är ett exempel på.
Du lägger istället in massa personliga och nedlåtande värderingar om andra som förpestar atmosfären.
Spjut + radhus Martin. Läser du ens vad du skriver själv ibland?![]()
Flera stycken har skrivit vad de tycker att TS har för fel i den här trådenMen istället kom tråden till stora delar att handla om uttrycket hen och att TS har fel fast ingen kan förklara vad som är fel![]()
Tack för att du bidrar till ämnet och fördjupar diskussionen.Det enda som möjligtvis är fel är väl det absolut första citatet i det första inlägget - Dovi lever väl mycket på sena bromsningar. Enligt de data som presenteras så lever han inte alls på SENA inbromsningar. Han är fortfarande ansedd som en demon on the brakes, både av konkurrenter och av folk som har jobbat med honom, så denna demonstatus kommer rimligtvis ur något annat. Att han släpper bromsen tidigt. Att han har högre retardation än andra under den tid han faktiskt bromsar. Att han spenderar kortare tid än andra mellan mitten av rakan och mitten av nästa kurva.
Sedan är jag själv fortsatt skeptisk till dessa data från Brembo. Visst, de påstår att alla team har försett arrangören med data. Mig veterligen behöver de inte lämna ifrån sig den typ av data där detta kan mätas. Med ett undantag - TV-signalen vars precision är pinsamt dålig (till för underhållning, inte vetenskapliga studier).
I vilket fall som, mycket intressant tråd. Men vilken jävla off-topic orgie och vilket jävla tjafs det blev av den. Också. Kan ni inte ta det via PM eller i en annan del av forumet...?
Tack för att du bidrar till ämnet och fördjupar diskussionen.
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |