”A demon on the brakes”

Fast det ser ju inte ut som Stoner eller Rossi gör så, utan som om de bromsar-bromsar-bromsar ända tills de börjar ge gas igen. Eller..?

Den körstilen utnyttja periferin på friktionscirkeln bättre, vilket ger lägre varvtiden. Om man släpper bromsen innan kurvan utnyttjar man inte däcken lika bra som om man bromsar med avtagande bromskraft ända in till apex.

3-tractioncircle.gif
Källa:http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13770&postdays=0&postorder=asc&start=63

Schwantz råd är den "Klassiska" körstilen. Idag när cyklarna är mer lättkörda kan förarna antagligen ta sig närmare gränsen för vad som är möjligt.
 
Nej. Tesen var inte att Dovizioso bromsar tidigt, utan att inbromsning är något mer sammansatt än vem som bromsa sist. Listan där Dovizioso ligger nära slutet var ett försök att visa det. Lägg märke till att tråden inte heter ”Här är beviset för att Dovizioso inte alls bromsar sent”. Och som jag redan har skrivit: det finns förstås ingen GP-förare som bromsar tidigt.
 
Last edited:
Finns det en överensstämmelse mellan "late brakers listan" och den som vinner? :tummenupp
Kan man genom att se på en sådan lista från alla kurvor i ett lopp också utröna vinnaren?
Eller är det mycket skillnad på om man jagar eller ligger före?

Lr ska jag bara sluta ställa frågor? :va
 
Precis!

TS försöker påvisa att någon annan har fel genom att själv ha fel :3freak

Men vem har fel ? eller är det snarare din iver att hitta fel i TS inlägg.

Johansson skrev:
Dovi lever väl mycket på sena bromsningar precis som Rossi...

Radare skrev:
Det är alltså inte sant att till exempel Dovizioso bromsar ovanligt sent

Tolkar man resultaten lever väl alla på att bromsa sent och Dovi är inte "ovanligt sen", snarare i klass med dom "senaste".
 
Last edited:
Ett tips om man vill lära sig själv lite mer om hur man själv bromsar, skaffa något som loggar G-krafter. Nu är jag ju bara en medelmåtta på ett gammalt vrak till R1, men jag lärde mig bromsa mycket bättre efter att ha sett att jag bara bromsade "mitt" maximala 0.9-1.0G i ett par sekunder innan jag började lätta upp till 0,8-0,7-0,6-0,5-0,4 osv linjärt fram till svängpunkten. Nu försöker jag hålla runt 0,8-0,9G lite längre tid i början av inbromsningen och korta ner "upplättningen" under slutet.

Före analys:
https://www.youtube.com/watch?v=kBnoDGWreS0


Efter analys, förhoppningsvis lite hårdare inbromsning i slutet av depårakan...
http://www.youtube.com/watch?v=q6hf7mgKvXs
 
Last edited:
Intressant!
Vad använder du för grejer för att logga, samt att sätta ihop loggarna med videon?

Starlane Stealth GPS-3X GPS laptimer för att logga hastighet
http://www.starlane.com/vedit/15/cr...co-acquisizione-dati-PRODOTTI.asp?idprod=1107

Det finns många liknande som loggar mer data, och det finns tilläggsmoduler till denna för att samla data

Men jag använder en snorbillig pryl som kallas för "leanometer" för att plocka G-krafter och nerläggsvinkeln
http://www.leanometer.com/

Och dashware för att rita hastighetsmätare, G-plot osv
http://www.dashware.net/

Egentligen räcker det väl med att slänga en hyfsat modern telefon i kutsen. Eller så kan man köpa dyrare sensorer och få mer exakta mätvärden. Beror ju på vilken nivå man är på och vad man vill uppnå.
 
Jag skrev precis vad jag menade, tydligare än så kan jag inte vara.

TS är expert på att påstå saker för att sedan slingra sig ur det inledande resonemanget vilket denna tråd är ett exempel på.

Men du svarar inte på frågan vad som är fel med att TS påstår att Dovi inte bromsar ovanligt sent.
Detta var väl en central fråga i det inledande resonemanget. Du lägger istället in massa personliga och nedlåtande värderingar om andra som förpestar atmosfären.
 
Spjut + radhus Martin. Läser du ens vad du skriver själv ibland? :3freak

På vilket sätt har jag skrivit nedlåtande inlägg menar du och vad har du själv att komma med Jerry ?

Tråden handlar om sena inbromsningar och det är en intressant diskussion.
Men istället kom tråden till stora delar att handla om uttrycket hen och att TS har fel fast ingen kan förklara vad som är fel :3freak
 
Det enda som möjligtvis är fel är väl det absolut första citatet i det första inlägget - Dovi lever väl mycket på sena bromsningar. Enligt de data som presenteras så lever han inte alls på SENA inbromsningar. Han är fortfarande ansedd som en demon on the brakes, både av konkurrenter och av folk som har jobbat med honom, så denna demonstatus kommer rimligtvis ur något annat. Att han släpper bromsen tidigt. Att han har högre retardation än andra under den tid han faktiskt bromsar. Att han spenderar kortare tid än andra mellan mitten av rakan och mitten av nästa kurva.

Sedan är jag själv fortsatt skeptisk till dessa data från Brembo. Visst, de påstår att alla team har försett arrangören med data. Mig veterligen behöver de inte lämna ifrån sig den typ av data där detta kan mätas. Med ett undantag - TV-signalen vars precision är pinsamt dålig (till för underhållning, inte vetenskapliga studier).

I vilket fall som, mycket intressant tråd. Men vilken jävla off-topic orgie och vilket jävla tjafs det blev av den. Också. Kan ni inte ta det via PM eller i en annan del av forumet...?
 
Det enda som möjligtvis är fel är väl det absolut första citatet i det första inlägget - Dovi lever väl mycket på sena bromsningar. Enligt de data som presenteras så lever han inte alls på SENA inbromsningar. Han är fortfarande ansedd som en demon on the brakes, både av konkurrenter och av folk som har jobbat med honom, så denna demonstatus kommer rimligtvis ur något annat. Att han släpper bromsen tidigt. Att han har högre retardation än andra under den tid han faktiskt bromsar. Att han spenderar kortare tid än andra mellan mitten av rakan och mitten av nästa kurva.

Sedan är jag själv fortsatt skeptisk till dessa data från Brembo. Visst, de påstår att alla team har försett arrangören med data. Mig veterligen behöver de inte lämna ifrån sig den typ av data där detta kan mätas. Med ett undantag - TV-signalen vars precision är pinsamt dålig (till för underhållning, inte vetenskapliga studier).

I vilket fall som, mycket intressant tråd. Men vilken jävla off-topic orgie och vilket jävla tjafs det blev av den. Också. Kan ni inte ta det via PM eller i en annan del av forumet...?
Tack för att du bidrar till ämnet och fördjupar diskussionen.

Undrar om det finns ett samband mellan en historia av att ha varit inblandad i titelstrider i 250-GP-racing och att vara svår att köra om i MotoGP. Verkar rimligt.
 
Tack för att du bidrar till ämnet och fördjupar diskussionen.

Den mest intressanta fördjupningen är väl att diskutera följderna av att vara en demon on the brakes. Är detta bara positivt...?

De data som visas i denna tråd antyder ju att de förare som bromsar senast också är de snabbaste förarna. Det finns dock annan data som antyder att så inte alltid är fallet, bland annat den gamla lista över maximal retardation som jag råkade se. Den toppades av Dovi och Hayden och under den säsongen vann ingen av dem ett enda GP.

Båda är också lite halvt kända för att ofta ha någon form av problem vid acceleration ut ur sväng. T.ex. problem att hitta grepp vilket orsakar stora, yviga sladdar eller rent av pumpningar. Detta är ju sannolikt en följd av demoninbromsningen där man bommar apex, måste ta kurvan med stor nedläggningsvinkel under lång tid, öppnar gasen vid alltför stor nedläggningsvinkel och totalsabbar utgången ur svängen.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top