”A demon on the brakes”

Vad är det för fel på en köttbullsmacka?
Frågan antyder att du egentligen inte vill ha ett svar.

Å du,... att skriva "hen" i ett inlägg där fakta baseras på en lista enbart innehållande män, är som att be om att skapa diskussioner eller trista inlägg, bör ju även de som inte läser sportbilagan förstå..:krama
Du läste fel. Jag syftade inte på listan, utan på förare i allmänhet.

Motorcyklar påminner om hockey och fotboll. Tror i och för sig det är etter värre i klubbhusen än i depåerna: det heteronormativa är minst lika viktigt att upprätthålla som de ramarna om definierar sporten (två hjul, ett styre etc). Ordet ”hen” är ett rusktigt bra lockbete för de män som är mest iviriga att upprätthålla den traditionella könsordningen och heteronormativitet. Lika lätt att förutse är kommentarer som ”har mens” eller ”inte fått k-k”. Deppigt och vore fint att slippa sån skit här.

Fler bögar och flator i depåerna! :)

...skriva ”hen”...mensmonster med nån form av genuskomplex.
 
Last edited:
Motorcyklar påminner om hockey och fotboll. Tror i och för sig det är etter värre i klubbhusen än i depåerna: det heteronormativa är minst lika viktigt att upprätthålla som de ramarna om definierar sporten (två hjul, ett styre etc).
Ganska länge sedan du var i en depå eller på en tävling va? Finns en del tjejer som kör och vi har även minst en duktig kvinnlig TL samt en hel del kvinnliga funktionärer.

Du skrev ju själv för ett par år sedan att tjejer inte hade något i depån att göra så det är skönt att läsa att du vaknat upp och insett fördelarna med båda könen i svensk RR :tummenupp
 
Frågan antyder att du egentligen inte vill ha ett svar.

Du läste fel. Jag syftade inte på listan, utan på förare i allmänhet.

Motorcyklar påminner om hockey och fotboll. Tror i och för sig det är etter värre i klubbhusen än i depåerna: det heteronormativa är minst lika viktigt att upprätthålla som de ramarna om definierar sporten (två hjul, ett styre etc). Ordet ”hen” är ett rusktigt bra lockbete för de män som är mest iviriga att upprätthålla den traditionella könsordningen och heteronormativitet. Lika lätt att förutse är kommentarer som ”har mens” eller ”inte fått k-k”. Deppigt och vore fint att slippa sån skit här.

Fler bögar och flator i depåerna! :)

Kruxet med mycket av det du skriver, är att du verkar ha en brinnande iver att väcka debatter som inte handlar om ämnet. Du vet precis som jag att "hen" är ett ord som väcker debatt (och för övrigt det löjligaste som uppfunnits sedan raketost) och om du vill slippa "sån skit", då skulle jag skippa "hen":et i framtiden, för det är väll inbromsning du vill prata om?

När vi ändå pratar om heteronormativitet, varför skulle jag inte vilja ha svar på köttbullefrågan? Kan inte förstå vad det skulle ha att göra med hetrosexualitet? Precis på samma sätt som det finns massor med tjejer i depåerna som kör hoj, bögar vet jag tyvärr inget om då de jag kör hoj med brukar låta bli att prata om sin sexuella läggning i depån.
 
Ordet ”hen” är ett rusktigt bra lockbete för de män som är mest iviriga att upprätthålla den traditionella könsordningen och heteronormativitet. Lika lätt att förutse är kommentarer som ”har mens” eller ”inte fått k-k”. Deppigt och vore fint att slippa sån skit här.

Fler bögar och flator i depåerna! :)


Nej, den stora massan i depåerna ser nog gärna både tjejer och bögar i depåerna i större utsträckning. Vi behöver en etnisk, demografisk och kulturell spridning bland utövarna för att kunna nå en större publik.

Personligen stör bögar, flator eller tjejer som kör ifrån mig inte en tusendel så mkt som användandet av det totalt värdelösa och idiotiska användandet av (icke)ordet "hen".


:kulspruta Hen
 
Att skriva "hen" överhuvudtaget om man inte skriver på engelska och syftar på fågeln som lägger ägg är att degradera sig själv till nåt Aftonbladet-socialistiskt mensmonster med nån form av genuskomplex.

Kandidat till Manschauvinistiskt Initiativ?


Vilket gör inbromsningen speciell och möjligen (troligen?) gör informationen till en dålig representant för majoriteten av kurvorna på GP-banorna.

Självklart det är en annan kurva än övriga kurvor, men visar det inte ett samband?

http://www.cycleworld.com/2012/08/04/stopping-power/

Informationen från brembo säger om att man i turn 2 "hårnålen" 2012 bromsar kortare tid och sträcka med högre ingångshastighet än 2011.

Faktumet är att varvtiderna sjönk rejält i år i kombination med att man bromsas både senare och hårdare in i kurvan 2 med högre fart 2012 än 2011!

Finns det ett samband?

Dessa förare (Sto, Ped, Lor) "råkar" vara de som sätter snabbaste tiderna runt banan är de som klarade detta bäst.
Sannolikheten att dom gör det på andra banor måste också vara stark eftersom dom i regel är snabbast även där, eller hur.

Evidensvärdet måste vara högt att det finns ett samband med att köra fort och bromsa som Lorenzo, Pedrosa och Stoner gör i kurva 2 på Laguna med att dom även gör det på andra banor.

Mvh
 
Kruxet med mycket av det du skriver, är att du verkar ha en brinnande iver att väcka debatter som inte handlar om ämnet.
Det var jag som inte höll mig till ämnet när jag använde ordet ”hen” istället för ”han” i min text om inbromsning? Inte de som började skriva om ordet ”hen” istället för inbromsning?

:rofl

Du vet precis som jag att "hen" är ett ord som väcker debatt...då skulle jag skippa "hen":et i framtiden, för det är väll inbromsning du vill prata om?
Jag ska anpassa mig efter heternormens behov av ordning och reda i genusleden när jag skriver om motorcyklar? Du gör verklgien ett bra jobb i att slå spikar i din egen kista. Kom igen! Man kan ogilla ordet ”hen”, men det gör inte att man har rätten på sin sida.

När vi ändå pratar om heteronormativitet, varför skulle jag inte vilja ha svar på köttbullefrågan? Kan inte förstå vad det skulle ha att göra med hetrosexualitet?
Köttbullemackan är en symbol för taditionella och konservativa attityder. Köttbullemacka serveras i miljöer som till övervägande del befolkas av män med traditionellt manliga yrken så som hantverkare, sophämtare, taxichaufför, lastbils- och långtradarchaufför. För att förtydliga ytterligare: köttbullemackan förhåller sig till sin samtid som en skiftnyckel gör till en iPhone.

Jag skulle helst skriva om inbromsning i GP-racing här, så försök att lägga ”hen” bakom er eller (bättre) acceptera det.
 
Last edited:
Jag ska anpassa mig efter heternormens behov av ordning och reda i genusleden när jag skriver om motorcyklar? Du gör verklgien ett bra jobb i att slå spikar i din egen kista. Kom igen! Man kan ogilla ordet ”hen”, men det gör inte att man har rätten på sin sida.
Du är väl den ende i det här forumet som ens tänker på genusfrågan när du skriver dina inlägg. Måste vara jobbigt att hela tiden oroa sig för att inte framstå som könsneutral :hihi
 
Last edited:
Det var jag som inte höll mig till ämnet när jag använde ordet ”hen” istället för ”han” i min text om inbromsning? Inte de som började skriva om ordet ”hen” istället för inbromsning?


Om vill förstå vad jag skriver kan du nog lista ut att lämplig term istället för att undvika denna diskussion:

...."”demon on the brakes” är ju om hen både bromsar sent och slutar bromsa tidigt."...
Ny formulering: "demon on the brakes” är ju om denne/ föraren både bromsar sent och slutar bromsa tidigt."...

Kan nog en vältalig person som du lista ut att det väcker reaktioner, som inte har något med inbromsning att göra..

Köttbullemackan är en symbol för taditionella och konservativa attityder. Köttbullemacka serveras i miljöer som till övervägande del befolkas av män med traditionellt manliga yrken så som hantverkare, sophämtare, taxichaufför, lastbils- och långtradarchaufför. För att förtydliga ytterligare: köttbullemackan förhåller sig till sin samtid som en skiftnyckel gör till en iPhone.

Golfklubbar är ett lysande exempel på detta..! :tungan

Nu orkar jag inte bjäbba mer med dig, så... inbromsning!

Finns det data att tillgå för alla böjar på LS från Brembo? (kan va intressant att göra en sammanställning av alla förare över några varv)
 
Mupparna som gnäller på ordet "hen" är ofta de som tycker "negerboll" är ett väldigt viktigt ord. Herregud asså, orka hålla på :dummer
 
Hittade en lista från "förr", då var Dovi rätt högt upp:

Brembo, which provides braking systems for all MotoGP teams except Honda Gresini, has provided a top ten 'late brakers' list complied from data gathered during qualifying for last weekend’s San Marino Grand Prix.
The braking area chosen was into the tight left-hand ‘Quercia Turn’ at the end of the back straight, where riders reduce speed from an average of 275 km/h to 85 km/h in just over six seconds.
Brembo top ten 'late brakers' – Misano:
1. Valentino Rossi (Fiat Yamaha Team)
2. Andrea Dovizioso (Repsol Honda)
3. Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha Team)
4. Loris Capirossi (Rizla Suzuki)
5. Dani Pedrosa (Repsol Honda)
6. Marco Melandri (Hayate Racing Team)
7. Nicky Hayden (Ducati Marlboro Team)
8. Randy De Puniet (LCR Honda)
9. Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3)
10. Mika Kallio (Ducati Marlboro Team)
 
Mupparna som gnäller på ordet "hen" är ofta de som tycker "negerboll" är ett väldigt viktigt ord. Herregud asså, orka hålla på :dummer
Fundera på hur många som har betänkligheter kring "hen"-grejen, och om dom har rätt att ha och uttrycka vilka åsikter de vill utan att muppanklagas. I mina ögon är det den/de som försöker kontrollera och styra över andras åsikter som är generalmuppar utan konnkurrens.
 
Fundera på hur många som har betänkligheter kring "hen"-grejen, och om dom har rätt att ha och uttrycka vilka åsikter de vill utan att muppanklagas. I mina ögon är det den/de som försöker kontrollera och styra över andras åsikter som är generalmuppar utan konnkurrens.

Framförallt att helt plötsligt förklara något som olämpligt utan direkt incitament, när det varit så, och fungerat i tiotals år.

Och ja, det gäller även negerbollar.
 
En lista till, från 2011:

The list was compiled from telemetry data following qualifying for last weekend's Italian MotoGP at Mugello, and refers to the braking area for turn one, where speeds drop from a maximum of 350 to around 120km/h.Brembo's top ten 'last of the late brakers':

1. Casey Stoner (Repsol Honda)
2. Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing)
3. Andrea Dovizioso (Repsol Honda)
4. Valentino Rossi (Ducati)
5. Nicky Hayden (Ducati)
6. Dani Pedrosa (Repsol Honda)
7. Ben Spies (Yamaha Factory Racing)
8. Randy de Puniet (Pramac Racing)
9. Alvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP)
10. Karel Abraham (Cardion AB Motoracing)


TS får väl leta efter fler listor som bevisar hens tes.
 
TS får väl leta efter fler listor som bevisar hens tes.
Vilken tes skulle det vara?

Schwantz om att bromsa vid länken nedan. Tycker det skulle vara väldigt intressant att se en grafisk skiss av hur långt in i kurvorna som GP-förarna lägger an bromsen. Har alltid tyckt att det ser ut som om de bromsar ända in till apex och aldrig fattat att framhjulet tål den belastningen – i så hög fart med så mycket nedlägg. Men har börjat inse att de bromsar i enlighet med det klassiska rådet som också Schwantz ger:

”I think the key is to get most of your hard braking done as early as you possibly can, so as you approach the corner you can pick your head up and start looking through the corner and be smooth in your transission when you get back on the throttle.”

Fast det ser ju inte ut som Stoner eller Rossi gör så, utan som om de bromsar-bromsar-bromsar ända tills de börjar ge gas igen. Eller..?

http://youtu.be/huGexZrovco
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top