övningsköra med passagerare?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jo när man tagit MC kort får man ju skutsa. Tänkte att man borde ju få det även när man övningskör.. alltså någon som inte är handledare.. om handledaren sitter på annan hoj.

Samma fråga ang om man får övningsköra med bil med släp

philsson skrev:
Jo när man tagit MC kort får man ju skutsa. Tänkte att man borde ju få det även när man övningskör.. alltså någon som inte är handledare.. om handledaren sitter på annan hoj.

Samma fråga ang om man får övningsköra med bil med släp
du får övningsköra med bil och släp så länge det inte överstiger 3.5 ton

Trötter skrev:
du får övningsköra med bil och släp så länge det inte överstiger 3.5 ton
tack då vet jag det.. hade nämligen hört att man inte fick övningsköra med släp av några kompisar.. så man blir ju lite tveksam. Ang skjutsning fortfarande då.. :confused:

Du får skjutsa obehöra på din hoj under övningskörning, förutsatt att din handledare fortfarande är med dig på en mc - undantag för trafikskolor :tummenupp

Muggen skrev:
Du får skjutsa obehöra på din hoj under övningskörning, förutsatt att din handledare fortfarande är med dig på en mc - undantag för trafikskolor :tummenupp

Har ingen aning om reglerna om att skjutsa någon vid övningskörning..men

Varför ska du skjutsa någon när du försöker lära dig att köra hoj, eller varför vill någon sitta bakom någon som inte har fått "lappen" än, OK du kan ju vara en bra hojåkare utan att du fått lappen än men ändå.

Lycka till vi hojåkare håller tummarna att du tar "lappen" :banana

philsson skrev:
tack då vet jag det.. hade nämligen hört att man inte fick övningsköra med släp av några kompisar.. så man blir ju lite tveksam. Ang skjutsning fortfarande då.. :confused:

Vid 17,5 år får du övningsköra med lätt släp.
Allt står väldigt lättillgängligt på vv:s hemsida.

Dez skrev:
Vid 17,5 år får du övningsköra med lätt släp.
Allt står väldigt lättillgängligt på vv:s hemsida.

Inte alla som har koll på det, inte ens farbror blå... För ca 9 år sedan skulle vi riva en gammal lada, och tömma den på innehåll mha bil med släp, alltså perfekt tillfälle att dels övningsköra och dels träna med släp tyckte far och jag, så vi ringde snuten. I Gävle svarade ingen, så vi ringde Sandviken, och får tag på nån yr snubbe som yrvaket sa att man fick under inga omständigheter övningsköra när man var 16, någon i bakgrunden teatervrålar då nått i stil med "Du Göte, man får faktiskt övningsköra när man är 16, nytt sen några år!" Han i luren harklar sig då och säger att "det fick man visst, men jag vet inget om övningsköra med släp. Det måste ju vara ok, så gör det ni!". Visst, jag körde 200 mil på nån vecka, blev tom omkörd av polisen några ggr, med släp och skylt.
Några månader senare fyllde jag 17, och då kom ett brev från vv, där det bland annat stog att när jag blev 17,5 fick jag börja övningsköra med släp... :huvet

Visst får du övningsköra med passagerare om handledaren följer efter på mc (eller sitter i sidvagnen :hihi ). Bra att prova på under utbildningen.

Muggen skrev:
Skitbra :tummenupp
Ang trafikskolor så menar du att man inte får skjutsa där då antar jag.
Goose skrev:
Har ingen aning om reglerna om att skjutsa någon vid övningskörning..men

Varför ska du skjutsa någon när du försöker lära dig att köra hoj, eller varför vill någon sitta bakom någon som inte har fått "lappen" än, OK du kan ju vara en bra hojåkare utan att du fått lappen än men ändå.

Lycka till vi hojåkare håller tummarna att du tar "lappen" :banana
Det är såhär förstår du att jag har A1 kort och detta är min 3e sesong på MC.. tyvär så har jag ett tag kvar till uppkörningen så det kan ju vara bra å veta om man får skjutsa då det kan som häromdagen uppkomma någon som vill hänga med ut och åka (vi åker några st).

Finns det någon sida där man kan skriva ut dessa regler för övningskörning?
Eftersom polisen inte alltid verkar ha koll kan det ju vara bra att ha med sig ett utdrag av reglerna.

Jag frågade faktiskt exakt det här om skjutsning tidigare i en tråd, då det är ett gäng som ska iväg på lite MC-touring i sommar, och det skulle ha blivit en passagerare över om man inte fick ha passagerare som övningskörare.

För jag antar att handledaren också får skjutsa, trots att han åker bakom en övningskörare???

GuW skrev:
Finns det någon sida där man kan skriva ut dessa regler för övningskörning?
Eftersom polisen inte alltid verkar ha koll kan det ju vara bra att ha med sig ett utdrag av reglerna.

Jag frågade faktiskt exakt det här om skjutsning tidigare i en tråd, då det är ett gäng som ska iväg på lite MC-touring i sommar, och det skulle ha blivit en passagerare över om man inte fick ha passagerare som övningskörare.

För jag antar att handledaren också får skjutsa, trots att han åker bakom en övningskörare???
att handledaren får skjutsa det är jag säker på.. kör på bara.. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...