övervarvningsskydd ur funktion?

wader

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
ninja
jag har inget övervarvnings skydd på min zx9r o det e ju lite obehagligt, har snackat med en del om det o blev rekomenderad att skaffa en ny cdi box, gjorde det o jag kan fortfarande varva förbi 12000. någon som har en aning om vart felet kan ligga? :confused:

Last edited:
Vid vilket varvtal (verkligt, inte indikerat) ska övervarvningsskydded träda in?

En hojs varvräknare visar oftast runt 7% för mycket. Så om varvräknaren visar 12500 kan det verkliga varvtalet vara 11800.

ja du det blir rött vid 12000 o förra ninjan jag hade var jag ofta upp mot varvtalet på men nu törs jag inte mer med den här jag har varit upp till 13000, o när jag lämnade in den till dynojettning så sa jag till gubben att jag inte hade nått övervarvningsskydd o han höll med mig efteråt, han ser ju varvtalen via sin dator. vins det någon annan del i tändsystemet som kan reglera ett stopp, eller kan man köpa ett eget varvtals skydd?

andersbrink skrev:
Vid vilket varvtal (verkligt, inte indikerat) ska övervarvningsskydded träda in?

En hojs varvräknare visar oftast runt 7% för mycket. Så om varvräknaren visar 12500 kan det verkliga varvtalet vara 11800.

Prova att byta CDI-box med någon annan. Tills dess är det ju bara att hålla ett getöga på varvräknaren. Att köpa en varvtalsregulator är lixom fel väg att gå då _alla_ moderna hojar har en varvtalsbegränsare inbyggd i svarta lådan.

hm oki jag får försöka skicka till baks den boxen jag köpte. men skulle inte felet kunna vara nått med att boxen inte får någon signal från varvräknaren eller nått efter som samma sak har hänt nu med 2 boxar?

andersbrink skrev:
Prova att byta CDI-box med någon annan. Tills dess är det ju bara att hålla ett getöga på varvräknaren. Att köpa en varvtalsregulator är lixom fel väg att gå då _alla_ moderna hojar har en varvtalsbegränsare inbyggd i svarta lådan.

du har inte någon bekant duktig el kille o tipsa om som vill felsöka mot ersättning. käns skummt att 2 dosor skulle ha samma fel.

andersbrink skrev:

Om du redan har provat med en annan box så finns det redan en varvräknare inbyggd som du inte har nått upp till gränsen med. Att två CDI-boxar har trasig övervarvsskydd låter väldigt mysko - för det är boxen som har ett inbyggt skydd och inget annat.

http://zx-12r.org/phpBB2/viewtopic.php?t=29578&highlight=limiter

<edit> Där står det: "My '00 limiter kicks in at around 13k-13,250, more than a thousand revs into the red." </edit>

<edit 2> Dvs, du är lite chicken med varvtalet! :D </edit 2>

Last edited:
hm jag ser att den slår i vid 13200 för någon där, hehe a du känsligt o prova:) men jag har hört att den ska gå att vara till 12800 äkta varv orginal får nog ta o skruva upp bågen i en bänk igen o kolla varvtalen. om det e 7% fel marginal så kanske jag bara har provat för lite. men faen jag tyckte att jag ofta slog i varvstoppet på min 98:a käns konstigt att jag alldrig träffat det med den här. mm jag har oxå hort att det fins folk som byter cdi box med en mindre motor för att få mer varv. käns knäppt att dra ur den o så säger allt knak:)

tackar för ditt intresse i alla fall hojtar till o säger hur det har gått sen:)

andersbrink skrev:
Om du redan har provat med en annan box så finns det redan en varvräknare inbyggd som du inte har nått upp till gränsen med. Att två CDI-boxar har trasig övervarvsskydd låter väldigt mysko - för det är boxen som har ett inbyggt skydd och inget annat.

http://zx-12r.org/phpBB2/viewtopic.php?t=29578&highlight=limiter

<edit> Där står det: "My '00 limiter kicks in at around 13k-13,250, more than a thousand revs into the red." </edit>

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg