övertryck i vevhuset

Rostj666

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Aprilia Pegaso 650
hola
har övertryck i vevhuset...vevhus venten
går upp i luftburken...så oljan kommer ut i burken
...vad göra nu :va
kolla gärna mina andra inlägg ...om det underlättar ...
please help :huvet

hola
...vad göra nu
please help

Öh... vad är det för hoj då?
Är det en 1 cylindrig 4 takt?
Hur mycket olja är det frågan om?
Minskar det mycket i vevhuset när du kör, och hur fort?
Går den dåligt?
Har du ett nytt/rent luftfilter?
Hur kan du veta att det är onormalt mycket övertryck i vevhuset?

Mats

hola
...vad göra nu
please help

Öh... vad är det för hoj då?
Är det en 1 cylindrig 4 takt?
Hur mycket olja är det frågan om?
Minskar det mycket i vevhuset när du kör, och hur fort?
Går den dåligt?
Har du ett nytt/rent luftfilter?
Hur kan du veta att det är onormalt mycket övertryck i vevhuset?

Mats

det är en aprilia pegaso 650 (rotax)motor 1 cyl 4 stroke..
motorn rymmer 2,2 liter.hade 0,9 kvar i motorn,,,,det bara
pissar olja upp i luftburken...luftfilltret är rent och mc`n går kanon
förövrigt...kolla in min andra tråd ....som heter olja i luftburken ...har lagt upp bilder där med ...måste ju vara onormalt övertryck om oljan kommer ut i luftburken ....jo min gamla tråd är väl på sidan 6 nu tror jag ..
har köpt packbox till min vatten pump nu iaf ...får se om oljan blir fri från vatten nu ....vad tror du annars det kan va ...toppackning :va

Kan inte Pegasso men mja till toppackning. Där emot kolvringarna skulle jag tro. Men om kompet kan leta sig till nån oljekanal via toppackningen? Det är väl bara till att lyfta och kolla.:gnissla .
Good luck

det är en aprilia pegaso 650 (rotax)motor 1 cyl 4 stroke..
motorn rymmer 2,2 liter.hade 0,9 kvar i motorn,,,,det bara
pissar olja upp i luftburken...luftfilltret är rent och mc`n går kanon
förövrigt...kolla in min andra tråd ....som heter olja i luftburken ...har lagt upp bilder där med ...måste ju vara onormalt övertryck om oljan kommer ut i luftburken ....jo min gamla tråd är väl på sidan 6 nu tror jag ..
har köpt packbox till min vatten pump nu iaf ...får se om oljan blir fri från vatten nu ....vad tror du annars det kan va ...toppackning :va

Gör så att du drar ut vevhusslangen ut i det fria utan någon ev oljefälla(om det nu finns) på tomgång ska den endast småandas typ som en råtta som pippar:D men när du tar upp nen i varv till 4000v och uppot så ska det i princip bli 0 blås eller sug. och någon olja ska det inte spruta någonsin!! beter den sig så är det ju riktigt men är det storm i slangen dvs kraftiga pullser in o ut och ev blåsväder på högre varv oljesprut då skulle jag gissa att du har fastbrända kolvringar . Du kör händelsevis inte långt på bakhulet? Har den fungerat förut

Gör så att du drar ut vevhusslangen ut i det fria utan någon ev oljefälla(om det nu finns) på tomgång ska den endast småandas typ som en råtta som pippar:D men när du tar upp nen i varv till 4000v och uppot så ska det i princip bli 0 blås eller sug. och någon olja ska det inte spruta någonsin!! beter den sig så är det ju riktigt men är det storm i slangen dvs kraftiga pullser in o ut och ev blåsväder på högre varv oljesprut då skulle jag gissa att du har fastbrända kolvringar . Du kör händelsevis inte långt på bakhulet? Har den fungerat förut

tjena
jo gjorde som du sa ...tog ut slangen och varvade 8000varv och den andas som en elefant som sprungit jorden runt...jag tömmer motorn på olja...den går kanon förövrigt och kompet är det inget fel på...jag river nog toppen nu i helgen...men du ....innan kunde jag se olja pumpa up i ramen igen via returen...men det kan jag inte se mer... kan det va så att min oljwe pump gått åt fanders,,,därav övertyck...
tacksam för svar
roger

Kan inte Pegasso men mja till toppackning. Där emot kolvringarna skulle jag tro. Men om kompet kan leta sig till nån oljekanal via toppackningen? Det är väl bara till att lyfta och kolla.:gnissla .
Good luck

jo absolut
blir väl ett lyft nu i helgen
tackar sålänge
:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti