överladda bilar?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
får man överladda bilmotorer med t.ex. turbo eller kompressor och i så fall vilka regler gäller?

Nyare bilar som är nybilregistrerade antar jag att man inte får pilla på alls men lite äldre (var får man reda på det?) borde man väl få pilla lite på bara man håller sig mellan max 10-20% effektökning och har papper på det etc vid besiktningen?

i så fall ska micran få smaka :nicka :cdevil

Ska höra med pojke på jobbet med erfarenhet och återkomma.

Edit: Ja, nedan är vad killen på jobbet sa också...

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2397218 Hur gick det med Micran. Fick du bytt bränsleselenoiden?

hehe nej syrran tog skiten å jag köpte en bmw istället :) men nu ska hon till england som au pair så då tar jag tillbaka den igen! :)

hade glömt bort vad den hette men då ska jag rota fram den i nästa vecka å byta.

herge skrev:
2397099 får man överladda bilmotorer med t.ex. turbo eller kompressor och i så fall vilka regler gäller?

Nyare bilar som är nybilregistrerade antar jag att man inte får pilla på alls men lite äldre (var får man reda på det?) borde man väl få pilla lite på bara man håller sig mellan max 10-20% effektökning och har papper på det etc vid besiktningen?

i så fall ska micran få smaka :nicka :cdevil

Helbilsregistreringen är jag inte det minsta isatt i, men detta gäller annars.

1. Har du en bil nyare än 89 får du inte sätta i en motor äldre än 89.
2. Du får icke turbo/kompressorkonvertera en sugmotor.
3. Du får hänga i en motor som i sitt originalutförande är överladdad.
4. Jobbiga regbesregler finns för ovanstående.
5. Bilprovningen kan icke testa bilens effekt. Trimma för kung och fosterland

/mvh Freddan som inte köper bilar med sugmotor. GammelAero med cirkus 50-60 hk mer än original. Finfina grejer :tummenupp
Växellådan håller inte för mer ;)

Last edited:
FreddaGädda skrev:
2397639 Helbilsregistreringen är jag inte det minsta isatt i, men detta gäller annars.

1. Har du en bil nyare än 89 får du inte sätta i en motor äldre än 89.
2. Du får icke turbo/kompressorkonvertera en sugmotor.
3. Du får hänga i en motor som i sitt originalutförande är överladdad.
4. Jobbiga regbesregler finns för ovanstående.
5. Bilprovningen kan icke testa bilens effekt. Trimma för kung och fosterland

/mvh Freddan som inte köper bilar med sugmotor. GammelAeron med cirkus 50-60 hk mer än original. Finfina grejer :tummenupp

ok lite sugigt men du påstår alltså att jag rent tekniskt sett kan dra i vilken motorjäkel som helst (om bilen är nyare än 89 då) som redan är turboladdad?
Bara att dra till skroten och hitta lämpligt objekt, t.ex. från en fiat uno turbo eller liknande (polaren har en uno turbo med 220hk på 800kg :) )

BIlar äldre än årsmodell 75 har du inga avgaskrav på, så teoretiskt sett är det då fritt fram.
dock får du inte överstiga karossens maximala vridmomentsindex (angivet av tillverkaren) så det är svårt att turbokonvertera en motor och få det godkänt eftersom det inte finns några effektuppgifter på den (ett bromspapper godtages knappast) så då är ombyggt fordon enklast.
Att hänga i en turbomotor som man sedan trimmar vidare på är dock fullt möjligt.

Om du nu känner för att turbokonvertera din micra så kör hårt, skaffa en reservmotor att sänka i när det skall besiktas, eller när du skjuter turbomaskinen... :hihi

om du inte orkar med det kostar det bara 600 spänn när pappa polis botar dig för obesiktat fordon, dock lär du få föreläggande om kontrollbesiktning :brinnerup

Motorbyte på en bil nyare än 89 kan bara genomföras ifall den motortypen suttit i den bilmodellen, man måste även uppgradera till samma slags bromsar (såtillvida effekten höjs, men vad är det annars för mening...) som donatormodellen är utrustad med.

Vill du skruva i något annat är det enklast att besikta bettan som ombyggt fordon, då måste dock vissa ingrepp utföras för att det skall godkännas. Att bara byta motor räcker inte.

Eller så är man outlaw och kör obes...

Last edited:
Håller med Carcass, kör obesiktigat då det inte är värt besväret att ens försöka regga något ombyggt efter -75.
Det är antagligen ingen bil du ska pendla med till jobbet? Då är det hyffsat lugnt säkerligen, och du är ju alltid på väg till en verkstad (typ GDS-mack för att meka bromsar) eller dylikt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg