överhettad nsr..

Lyft upp framhjulet en meter eller så. SÅ du är riktigt säker på att all luft kommer upp till kylaren.
 
NSR_Martin skrev:
Min NSR går med lite varm... Börjar dock bli bättre, har fyllt på vatten några gånger.... Borde man byta topplockapackning...?
en frisk motor ska inte ta vatten! Gör den det är något fel. Är något fel på mc'n bör man fixa det innan det blir ett stort fel... enkel men tråkig logik...

Men att den tar vatten kan även bero på att kyl-systemet läcker någon stans, t.ex. i vattenpumpen. Men eftersom du har just en NSR (förvisso nyare än de som jag har erfarenhet ifrån) gör att det är rätt troligt att det är topplocks-packningen, tyvärr.

Luft i kylsystemet kan komma av att toppen inte sluter 100% tätt, eller när motorn går riktigt varmt så kommer luft att koka ur kylarvätskan. I vanliga motorer går det ut/ur i expansionskärlet. Men på NSR kan det ställa sig i en ficka under tanken. Detta gör att motorn inte får tillräcklig kylning.

Och går toppen varm en gång kommer den att bli ojämn vilket leder till att packningen måste bytas och toppen planas (om det inte går så långt att motorn skär). Går man inte detta kommer det ställa sig mer luft => kass topp => tillslut skär motorn!

(det är pga detta konstruktionsfel som honda säljer jätte billiga cylinderkitt till just NSR...)

Jag fick lära mig detta den "hårda" vägen, hoppas ni slipper det! :tummenupp
 
RacerX skrev:
en frisk motor ska inte ta vatten! Gör den det är något fel. Är något fel på mc'n bör man fixa det innan det blir ett stort fel... enkel men tråkig logik...

Men att den tar vatten kan även bero på att kyl-systemet läcker någon stans, t.ex. i vattenpumpen. Men eftersom du har just en NSR (förvisso nyare än de som jag har erfarenhet ifrån) gör att det är rätt troligt att det är topplocks-packningen, tyvärr.

Luft i kylsystemet kan komma av att toppen inte sluter 100% tätt, eller när motorn går riktigt varmt så kommer luft att koka ur kylarvätskan. I vanliga motorer går det ut/ur i expansionskärlet. Men på NSR kan det ställa sig i en ficka under tanken. Detta gör att motorn inte får tillräcklig kylning.

Och går toppen varm en gång kommer den att bli ojämn vilket leder till att packningen måste bytas och toppen planas (om det inte går så långt att motorn skär). Går man inte detta kommer det ställa sig mer luft => kass topp => tillslut skär motorn!

(det är pga detta konstruktionsfel som honda säljer jätte billiga cylinderkitt till just NSR...)

Jag fick lära mig detta den "hårda" vägen, hoppas ni slipper det! :tummenupp
Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?
 
NSR_Martin skrev:
Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?


Nej, den ska fortfarande ligga på samma temp.
 
NSR_Martin skrev:
Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?

Min går på precis samma temperatur som innan mitt kolvbyte, Bytade du topplockspackningen när du bytade kolv?
 
CayLe skrev:
Jag kan sätta en näve rostiga muttrar på att det är läkage nånstans i kylsystemet, mest troligt är topplockspackningen. Jag lyckade bränna 1/månad när jag ägde NSR. jag vet fler som har haft problem med just topplockspackningen. Dra åt ALLA slangklämmor till kylsystemet så det verkligen inte läcker. Annars så rekomenderar jag att du byter topplockspackningen igen och passa även på att kolla så toppen är plan. Rengör anläggninsytorna i toppen och ovansidan av cylindern. Sedan är det otroligt viktigt att du drar muttrarna i ett kors och med rätt moment. drar du tex i en cirkel så är det risk för att du drar toppen skev eller att det inte tätar ordentligt. Börja med att dra åt försiktigt och gå uppåt.

När min topplockspackning hade gått så såg man hur tempmätaren började stressa mot rött så fort man belastade minsta lilla. En annan gång när jag hade samma symptom så visade det sig att jag missat att dra åt slangen som går in på termostathuset ordentligt så det läckte ut pyttelite och då sprang tempen upp fort som fään.

En annan grej som du måste göra; fyll fullt med kylarvatten, klämm på slangarna så du kan få i lite till. starta sedan hojen så systemet får pumpas runt så kan du fylla i lite mer kylarvätska. Annars så står vattnet still och gör ingen nytta.

Vippa även hojen åt sidorna, jag kan sätta en pinal på att du har luft nånstans så att vattnet står stilla.
 
det är lite konstigt att ni har högre temp i motorn nu... det är ju knappt plus-grader ute? :va
Så här års får man normalt försöka sätta för kylare mm för att de ska komma upp i temp alls...
 
Padde: Ja, självklart BYTTE jag topplockspacning ;)

Gjorde en liten "undersökning" innan... Kylarn blir varm, öppnade locket och visst, vattnet strömmar på fint där...

Dock en sak jag funderar på... Hade varit ute o kört, kom hem, stängde av den, gick in o hämta ett verktyg, tog bort sadlen o öppnade tanken, när jag då vred av locket så pös det inte ett dugg, borde dete inte iaf komma ett litet pys?....
 
ja du kan ju prova att tömma den på vatten och sen blåsa i ena änden och se om det är stopp eller dåligt flöde. är de det så e ju problemet löst.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top