öhlins gaffelfjädrar R1

gunnaR1

skrapar bl a plånbok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
mellan borås och anderstorp
Hoj
R1 -02, snart med ännu mer av det mesta
:hej gurus :hej

har inte mekat gaffel förut men tänker byta orginalfjädrar fram mot öhlins (matcha öhlinaren bak).

klarar jag det utan specialverktyg?

tänkte försöka suga upp hydraloljan (byter till öhlins) för att inte behöva ta ner gaffelbenen, funkar det?

nå't särskilt att tänka på :confused:

tacksam hjälp
 
Vet inte hur du skall komprimera fjädern utan specialverktyg ifall den sitter kvar på hojen?

När jag och en polare bytte på hans R1:a så tog vi loss gaffelbenen. Sedan så satte vi en pinne i ett skruvstäd som vi sedan tryckte gaffeln emot (finns ett litet hål där man skall fästa en fjäderkomprimerare)... Svårt att förklara, men vi hade aldrig gjort det innan... Och byte av fjädrar och olja + packningar fungerade kanon.

I vilket fall, lycka till :)
 
Känner inte till din gaffel specifikt, men ryggmärgskänslan är att för att kunna suga ur oljan bör du kunna komprimera gaffeln för att var säker att få tag på all olja, och då är det nog lika bra att ta dän gaffeln. Även om du tömmer via bottenpluggen så måste ju axeln bort......
 
Freppa skrev:
Känner inte till din gaffel specifikt, men ryggmärgskänslan är att för att kunna suga ur oljan bör du kunna komprimera gaffeln för att var säker att få tag på all olja, och då är det nog lika bra att ta dän gaffeln. Även om du tömmer via bottenpluggen så måste ju axeln bort......

tack freppa!
tog isär idag. tufft utan komprimerings verktyg (special)...
fick lämna bort arbetet :( -> ännu mer skrapad plånbok :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top