återinfrysa mat ?

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
tja
skjutsa hem min flicka härom morgonen, så gick hon ut i köket o hämta sin glass i min frys, och när ja kommer hem igen 5-6h senare märker jag att hon inte stängt frysen ordentligt. Frysen innehöll mestadels pommes, köttbullar och hamburgare, vilket var lite halvmjukt.
så till min fråga, va de bara stänga dörren igen o se glad ut eller går
maten inte att äta längre ? (hade säkert 10kg pommes)
:va
(tur att de finns ett forum för överflödiga diskussioner) :D

Last edited:
ebbaklasa skrev:
tja
skjutsa hem min flicka härom morgonen, så gick hon ut i köket o hämta sin glass i min frys, och när ja kommer hem igen 5-6h senare märker jag att hon inte stängt frysen ordentligt. Frysen innehöll mestadels pommes, köttbullar och hamburgare, vilket var lite halvmjukt.
:va

Stäng och se glad ut, absolut ingen fara alls. Det är säkert kallare med en halvöppen frys än en helstängd kyl.

Det enda är väl att grejerna kan bli lite isiga, enligt mina erfarenheter

GixxerJensa skrev:
Det enda är väl att grejerna kan bli lite isiga, enligt mina erfarenheter

jo mina med,
vart borta en vecka och när jag kom hem så upptäckte jag att frysen stod öppen, hade varit strömmavbrott lr nått så isen där inne (hade inte frostat av på ett år minst :kocko ) hade runnit längs dörren och när elen kom igång igen så frös isen och poff! frysdörren öppnades.
Det luktade ju inte hallontårta i lägenhet direkt och det var bara att slänga rubet som var där inne... :huvet

ebbaklasa skrev:

Hade det var i början på augusti hade du kanske behövt fundera lite men nu är det bara å stänga frysen å se glad ut. Din glass kanske blir lite hård när du ska käka den sen och ett å annat kan vara lite isigt men det är lungt.. kör på!

Jag har också en fråga. Jag har en smörgås i min väska, med smör, hushållsost, salami, på en såndär finsk brödbit som kallas för rallarhalvor eller nåt. Grejen är den att jag har haft den där sedan åtta imorse och jag kommer inte att hinn äta upp den idag. Kan kan kasta in den i kylen ikväll och ta med sig den imorgon??? Vill ju inte kasta denna bauta-macka.

Kan den ha blivit väldigt äcklig eller? Saken är att jag är färgblind så att jag inte kan se om den är dålig +att jag är grymt förkyld så att lukta är inte på tal om.

En färgblind finne i tumvantar, som dessutom är förkyld är nog bland det värsta. Alla sinnerna är rubbade...

Juha, du kan nog käka den om två till tre dagar också. Jag har haft mackor bortglömda i kylen i några dagar och de brukar bara smaka lite mindre och vara lite segare. Men min tjej kan inte äta det om det inte är gjort för typ en timme sen :( Själv petar jag bort mögel på maten och äter den, om det inte är helgrön förstås. Det är ju inget som är farligt, förutom kyckling eller gris då.

Dee_cati skrev:
Juha, du kan nog käka den om två till tre dagar också. Jag har haft mackor bortglömda i kylen i några dagar...

Men min har legat i en varm väska på ett bibliotek hela dagen... Tror du fortfarande på den??

Finns bara ett sett att få veta ,ät.
Är det dåligt så kommer det upp eller ut snabbare än du anar.

Det märks väl...

Hos mig brukar all glass halvsmälta och smaka lite isigt sen, när det händer.

juha01 skrev:
Men min har legat i en varm väska på ett bibliotek hela dagen... Tror du fortfarande på den??
Fan vet om jag gett mig på den. Beror ju lite på vad som är på den. Smör o sånt mår ju inte så bra av värmen precis...

juha01 skrev:

Jag tror stenhårt på den. Så länge du inte behöver avliva maten en andra gång på grund av att den kryper, eller luktar allmän illa, så är det ingen fara. Men som sagt, kyckling och fläsk brukar jag vara noga med att inte käka om det har varit i värmen för länge. Rökt/torkat spelar dock ingen roll.

jag har råkat ut för liknande, glassen & hamburgarna slängde jag, men resten gick bra att äta.

glassen för att den smälte & smakade sedan plast när den frusit igen
hamburgarna för att dom fan inte gick att dela efteråt. bara en enda köttklump

smörgåsen slank ner idag vid sextiden! (efter att ha varit med i mir rygga sedan kl 0800 imorse...) Inga märkbara reaktioner på mig. Hushållsosten hade bytit konsistens och svettats en hel del, men det gjorde den liksom lite saftigare helt enkelt.

Tack för att ni trodde på den! Än så länge går det ju fint.

Du kommer vakna inatt med kraftiga uppstötningar säkerligen, ha en hink i närheten. Att vissa är så lättlurade :hihi

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back