årets första böter!!!!!!

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
Jag är mer än måttligt upprörd!! :mad: :huvet :4skrika va ute o körde med en av mina dukar o precis när ja har varit o tankat upp henne o ska köra hem där frugan :tuttar har maten färdig o mamma ska komma o hälsa på så känner ja ett inre behov av att slanga lite så jag drar till lite på rullen under en viadukt o kör om ett par bilar o kommer snart till ett rödljus när de kommer en vit volvo 940 o tvär nitar bredvid mig o trycker ut en röd spade genom rutan!! 600kr i böter men ja som alltid är trevlig får ju poliserna att börja små le direkt så dom va inte så arga på mig men 600kr är ju ändå 600kr!! men så till en liten undran, jag fick alltså böter för att ja som de står i lag texten har underlåtit mig att vid färd med motordrivet fordon anpass mitt färdsett så att andra inte onödigt störs, men får ja då köra på slangen på en raksträcka i ett öde industriområde eller en öde parkering??? mvh dukeIIfbg :tummenupp :va

Det stog väl här på forumet om nån som hade kört på bakan på en bred väg, fri från bilar och med god sikt, han vart friad iaf o klarade sig från böter.
Rätta mig nån om ja har fel.

dukeIIfbg skrev:
slangen på en raksträcka i ett öde industriområde eller en öde parkering??? mvh dukeIIfbg :tummenupp :va

Det borde ju vara ok, kan ju bara finnas två saker o klaga på när det gäller slangning att man ev utsätter andra för fara genom att köra på ett hjul och sen ljudet, finns visst nåt i vägtrafikförordningen om att framföra sitt fordon på ett sånt sätt att man inte stör andra.

Hur som helst lär det dyka upp fler såna här historier nu på vårkanten och man åker väl dit själv när som helst, det är ju som en reflex det bara händer :näsblod

AtlantiZ skrev:
Det stog väl här på forumet om nån som hade kört på bakan på en bred väg, fri från bilar och med god sikt, han vart friad iaf o klarade sig från böter.

Det finns (fanns?) en tråd om det ja.
Vill minnas att han aldrig bröt mitt linjen samt det inte fanns några mötande fordon.
Polisen som försökte sätta dit honom var det närmaste fordonet & dom låg en bra bit bakom.

Det finns en friande dom vid Norrköpings tingsrätt mot en kille som körde sisådär 50 meter på bakhjulet på motortrafikled (söderleden om jag inte missminner mej).

"Färden var visserligen vådlig men utgjorde ingen risk för övriga trafikanter" vill jag minnas att motiveringen var.

Edit: Det var visst inte många rätt där :näsblod

Last edited:
Hittade artikeln :tummenupp

2001-11-12 kl 14:59
Inte vårdslöst åka mc på ett hjul
Motorcyklisten passerade övergångsstället åkande på bakhjulet.
Då blev han åtalad för vårdslöshet i trafik.
N
u har han friats av Norrköpings tingsrätt.
Bakhjulsåkningen inträffade på Bergslagsvägen i Finspång den 21 augusti i år.
En 23-årig motorcyklist drog på gasen och passerade ett övergångsställe åkande på enbart bakhjulet.
Dessvärre, för motorcyklisten, hade på polisen en trafikkontroll på Bergslagsvägen.
Körningen videofilmades, det blev rapport och så småningom åtal för vårdslöshet i trafik.
Men på måndagen friades 23-åringen av tingsrätten.
Rätten betecknar visserligen färden som ”vådlig” och anser också att föraren brustit ”i omsorg och varsamhet”.
Men, framhålls det i domen, bakhjulskörningen gjordes i dagsljus, det var uppehållsväder, god sikt och fanns inga andra trafikanter i närheten.
Och då anser inte rätten att bakhjulsåkningen räcker till en fällande dom för vårdslöshet i trafik.
Så sent som för en månad sedan friade tingsrätten en bakhjulsåkande motorcyklist från Norrköping, som också han åtalats för vårdslöshet i trafik.
Inte heller i det fallet fanns det andra trafikanter i mc:ns omedelbara närhet.
Och då ansåg inte rätten att mc-föraren ”i väsentlig mån” brustit i varsamhet.

http://www.nt.se/output.asp?Article...FreeText=v%E5rdsl%F6shet&PageID=6&mode=SEARCH

Ojdå här var visst prejudikatet(?)

Okej att köra på bakhjulet

Norrköping Motorcyklisten körde på bakhjulet på Skarphagsleden. Det var möjligen en vådlig färd, men inte bro
ttsligt. Det anser tingsrätten, som friar mc-åkaren från vårdslöshet i trafik. Det var i mars i år som den 27-årige motorcyklisten drog upp mc:n på bakhjulet. Bakhjulsåkningen pågick i 20-40 meter, hastigheten var omkring 50 km i timmen. Åkningen på ett hjul ledde till att 27-åringen åtalades för vårdslöshet i trafik. Men mannen frias av tingsrätten. Rätten betecknar visserligen färden som "vådlig" och anser att föraren "brustit i omsorg och varsamhet".
Samtidigt konstateras att trafiken var gles och inga trafikanter fanns i mc-åkarens omedelbara närhet.
Och därmed anses 27-åringen inte "i väsentlig mån" brutit mot kravet på varsamhet.

http://www.nt.se/output.asp?Article...FreeText=v%E5rdsl%F6shet&PageID=6&mode=SEARCH

AtlantiZ skrev:

Det finns oxå en på forumet som fick 4000kr i böter och lånade ut sitt körkort i 4 månader till polisen för en slangning...
Så 600 kr är REA pris... :hihi

Verkar som om det är lite olika bedömningar, en det poliser anser det kanske som vårdslöhet i trafik, och då blir det dyrt.
Kan ju oxå ha med i vilken hastighet som man blir tagen i. En Motard kan ju slanga i laglig fart i stan, vilket en sporttjofräs oftast inte klarar... :tungan

duke

jb skrev:
Går det verkligen att åka bakhjul med en Duke?
jävla jonas den är ju för böverlen trimmad ju!! körde ju mitt livs längsta för ett par veckor sedan ca 100meter de är ju jätte långt för att vara mig!!

dukeIIfbg skrev:
jävla jonas den är ju för böverlen trimmad ju!! körde ju mitt livs längsta för ett par veckor sedan ca 100meter de är ju jätte långt för att vara mig!!

Äh, bry dig inte om honom han är bara avundsjuk på att du har så stor & hans är så liten... :tungan

:D :D :D

dukeIIfbg skrev:

Hihi, retas lite bara. Jag kommer "hem" i sommar får vi dra ut och åka lite bakhjul. Drömmer om att svina med 525:an nere vid stranden. :D

jb skrev:
Går det verkligen att åka bakhjul med en Duke?

He, ja kan Sune åka på slangen på en slö Buell och en blytung HD sportster
så är jag t.o.m. beredd på att se en Guldvinge på slangen i sommar?!?!
Som Gunde säger, ingenting är omöjligt.....

Nightwish skrev:
He, ja kan Sune åka på slangen på en slö Buell och en blytung HD sportster
så är jag t.o.m. beredd på att se en Guldvinge på slangen i sommar?!?!
Som Gunde säger, ingenting är omöjligt.....

Faktum är att det _går_att slanga med guldvinge. Var en bild på det i performance bikes för ett tag sen (hade scannat in om jag haft tidningen tillgänglig). Killen som lyckades med det var dock deras bakhjulsåkakung o dessutom förolyckad nu.... :död

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back