ångest över valet

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
När jag började snegla på mc föra sommaren så var jag fast besluten att det va en glidare jag skulle ha, men under tiden som jag har pysslat med körkortet så har jag mer och mer bestämt mej att det är sporthoj jag vill ha, och helt bestämd blev jag när jag hittade trajja 600 tt med bra drag och försäkring men nu har det svängt ordentligt över en natt och vipps så sitter jag och kollar efter en custom hoj, det jag vill säga med detta är att jag har sån fruktansvärd ångest över mitt val.
Har fler av er varit såhär osäkra på vad ni ville ha och hur ska jag kunna bestäma mej?? :confused: :confused: :va :va

Har fler av er varit såhär osäkra på vad ni ville ha och hur ska jag kunna bestäma mej?? :confused: :confused: :va :va[/QUOTE]

Köp ingen TT vad du än gör :fatta! Har bytt hoj tre gånger senaste året så vet exakt hur det är bara att Lyssna till ditt hjärta hold on to........ :huvet

nattvakten skrev:
När jag började snegla på mc föra sommaren så var jag fast besluten att det va en glidare jag skulle ha, men under tiden som jag har pysslat med körkortet så har jag mer och mer bestämt mej att det är sporthoj jag vill ha, och helt bestämd blev jag när jag hittade trajja 600 tt med bra drag och försäkring men nu har det svängt ordentligt över en natt och vipps så sitter jag och kollar efter en custom hoj, det jag vill säga med detta är att jag har sån fruktansvärd ångest över mitt val.
Har fler av er varit såhär osäkra på vad ni ville ha och hur ska jag kunna bestäma mej?? :confused: :confused: :va :va
Provkör, låna ett tag kanske? Se vilken typ av hoj som tilltalar dig mest?
Ganska stor skillnad på custom å en TT i allt, komfort, prestanda, ekonomi mm

nattvakten skrev:

Inklippt från en annan tråd:

Hightuned: Vad hände förestän med din intällning till HD, för några år sedan var du ju förespråkare av hasch-traktorer?. Har du mognat och insätt att riktiga hojar inte byggs i staterna?.

Loop: Jodu, Hightuned!!! Visst finns det nog ett litet rum i hjärtat som bultar för Harley fortfarande... Men tänkte efter och det är nog som de flesta säger, jag kan vänta med det tills man är på ålderns höst... Nä, vändningen kom nog när arbetspolaren "tvingade" upp mig på hans Ninja! Blev förvånansvärt överaskad, så det är väl hans förtjänst...
Men nån gång, Hightuned, då kommer jag nog på en sänkt lowrider och mullrar förbi... Men det dröjer!

Kan ju bara svara för mig själv, men för mig är den springande punkten om jag vill ÅKA hoj eller KÖRA... Trots allt är en sporthoj relativt obekväm om man bara puttrar omkring och kräver mer aktiv körning för att komma till sin rätt. Kan tänka mig att en custom är ett bekvämt sätt att i relativt sakta mak glida omkring och "se mer på omgivningarna än vägen"... :)

Jag hade en yamaha dragstar som första hoj och i slutet av första säsången så såldes den till fördel för min nuvarande som jag stortrivs med.
Köp inte glidare för helvete! Du kommer tröttna, det e bara en tidsfråga.
Å andra sidan: Känner du att du itne vet så är det ju ingen panik om du råkar välja fel. Sälj skiten och köp en ny bara :tummenupp
Jag orkade i alla fall inte med at fotpinnarna skrapade i såfort man svängde, men det är ju en smaksak.

mitt råd: Köp ingen ny glidare i alla fall för OM du upptäcker att du valt fel så blir det dyrt att byta.
lyucka till!

Inga portar trasiga??? Så jag har en ursäkt att komma ner och snacka lite vett med dig... :7peta
:)

phhhuuu, nej detta är riktigt skit svårt att bestäma, köper jag custom kanske jag tröttnar för att det är slött, men så är det billigare att försäkra billigare kläder mindre stöldbegärligt men kanske skit tråkigt att köra efter 14 dagar, vi får se hur det blir kör upp på fredag man kanske borde focusera på det istället, tack ska ni ha i allafall :tummenupp

Du måste ju inte välja bort det ena för att få det andra om man säger som så. Vill du ha fartvind, underbart ljud, aktiv körning och bra med vrid så köp en naken hoj med Vtwin.
Eller om du är mer lagd åt glidarhållet.... en powerglider. Alltså en glidare med stark motor.

Du måste ju i alla fall testa en sporthoj med Vtwin om du bara provat rad-hojar och är tveksam!

Att ställa denna frågan här kanske inte ger något större nyanserat svar. Det är kanske, möjligen inte helt omöjligt att majoriteten av folken här inne kan vara yttepyttelite partisk. :lol

Som någon tidigare redan har sagt. Lyssna i första hand till vad dina känslor säger och försök att få prova både flänghoj och gynstol. Plasträzer är inte för alla och tvärt om då det skiljer ganska mycket på stilarna.

kk74 skrev:
Kan ju bara svara för mig själv, men för mig är den springande punkten om jag vill ÅKA hoj eller KÖRA... Trots allt är en sporthoj relativt obekväm om man bara puttrar omkring och kräver mer aktiv körning för att komma till sin rätt. Kan tänka mig att en custom är ett bekvämt sätt att i relativt sakta mak glida omkring och "se mer på omgivningarna än vägen"... :)
Detta beror väl på modell, om du tittar på en del av dem så sitter de bakåtlutade med armarna högt, jag kan lova dig att det inte är vilsamt.

Det glöms bort alla normala motorcyklar som de nakna större hojarna tex, dessa sitter man ju rakt upp på, de måste egentligen vara alra bäst utom just då för väldigt höga farter.

fast det är klart att det känns lite som att det kommer bli en sport hoj, tror att jag kommer ha roligare med den, eller vad tror ni?? :tummenupp

nattvakten skrev:
fast det är klart att det känns lite som att det kommer bli en sport hoj, tror att jag kommer ha roligare med den, eller vad tror ni?? :tummenupp

jag har kört hoj i 29 säsonger...min 30 nu..har kört allt möjligt i slädväg.

sporthojar, HD, Gullevingar, offroad, mera sporthojar, bytt hojar oftare än andra byter ......fruar... kallingar.... vad fan som helst.
Jag har haft kul med de flesta, utom Harleyn tog i över allt när det blev krokigt. och KTM duken , vilket överreklamerat skräp.
Köp vad du känner för, är du trött på biken, byt....Du kommer att ha kul med allt ibörjan...
Köp inte en stor o tung best, det blir bara bökigt, hakul, det är det som det är frågan om.....
Det räknas inte i hur många mil man kört utan " smiles per miles " .... :)

Silwer skrev:
Detta beror väl på modell, om du tittar på en del av dem så sitter de bakåtlutade med armarna högt, jag kan lova dig att det inte är vilsamt.

Det glöms bort alla normala motorcyklar som de nakna större hojarna tex, dessa sitter man ju rakt upp på, de måste egentligen vara alra bäst utom just då för väldigt höga farter.

Håller med dig, så är det....punkt slut :tummenupp

fan 30 säsonger det är ju riktigt mycket :banana , då har du billig försäkring :tummenupp, det är skönt att man inte blev sågad för man hade tänkt tanken att köpa custom, men det du säger får jag lita på

Vad vill du ha ut av hojåkandet?

Köp något lätthanerligt som fyller några av dina krav på hoj, ska du bara åka till korvmojjen och hem igen så spelar det ingen roll.
Är det långsemester på dåliga vägar, eller kul att ha lite fart på bana eller någon kurvig väg.

Du vet egentligen bäst själv och blir du missnöjd byt hoj !

Varför inte tänka helt annorlunda? Varken custom eller sport...
En v-twin med karaktär och prestanda, som du kan sporta så mycket du orkar men som funkar till vardags och långa touringpass?
Cagiva Elefant... mycket hoj för pengarna och skapligt billig försäkring...

Varför just en custom? Varför just en sporthoj? Finns ju mittimellanhojjar oxo! Ta å sätt dig på en Honda Hornet 900 så ska du se att du har både komfort å lite att pulvra på med!

Är det imagen du köper hojjen för så tycker jag du bör ta en riktig funderare...

...å köpa en hatt istället.

*edit*
Min ärliga åsikt är att en sporthoj egentligen inte hör hemma på gatan. Tänker du bara puttra kring på den på vägen så köp en custom eller en naken hoj som inte måste ha "det där lilla extra" för att åka fort runt en bana. Eller en supermotard vilket e grymt kul och inte så sanslöst farligt som en sporthoj är (men inte så kul att åka längre sträckor på).

Last edited:
nattvakten skrev:

jag var också inne på glidare ett tag pga försäkringen. Men sen så provade jag både en glidare och en sport, nu kommer jag alldrig att skaffa glidare!
Sporthoj e så mycket roligare.....förutom försäkringen då :huvet
Mitt tips är att prova dig fram så känner du vad du vill ha!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025