ålder sm?

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
god dagens!
Jag undrar hur gammal man måste vara för att få träna på supermotard banor i t.ex. malmö?
måste man ha körkort osv...
är nämligen sugen på att börja köra lite vettigt med en sm hoj, men jag är bara 15 snart 16 år så jag vet inte om det finns en möjligt het för mig att köra på banor och ev en del tävlingar...

Mvh Oskar

Vadå, har du hoj eller vad? Vad jag vet finns det inga supermotarder för uthyrning. Och om du har egen hoj får du väl köra på bana oavsett ålder... Eller?

Kom upp till oss träna :tummenupp
Asbra, då kan vi på allvar säga att vi har juniorverksamhet och få mer stålar av kommunen.... hihi.

Allvarligt talat skulle det enda som kan sabba för dig vara om inte SVEMO ger dig en licens. Eftersom det är ok i dagsläget med MX-licens så borde ju även MX-junior vara ok tycker jag. Borde alltså inte finnas några spärrar men kolla med SVEMO först. Vad kör du för hoj??

Supermoto skrev:
Vad kör du för hoj??
Ska nog köpa en honda crf 450 eller en yamaha yzf 426:a... ha den på isen denna vintern och sen köra sm på sommaren.
har du något nr till svemo? eller hemsida?

Mvh Oskar

SVEMO

Tror att du kan stöta på patrull vad gäller tävlandet pga din ålder. Ska vara om du fixar dispans förstås. Men träna går säkert bra. Linköping kommer att hålla träningstävlingar.

okej... tack så mycket.
ska kolla med svemo vad dom säger om att. vart kan man söka dispans? är det hos svemo som gäller där med?

AMATÖRLICENS
Amatörlicensen är avsedd för den som endast deltar i träning och enklare tävlingar och dessutom accepterar ett mycket begränsat försäkringsskydd. Licensen kan lösas från 12-års ålder.

nu har jag fått svar från svemo.

När man är 16år får man ta en juniorlicens för motocross vilken berättigat till
träning och tävling för supermotard.
Du är även försäkrad via banlicensen för träning (dock med något lägre
försäkringsskydd)om banan är besiktigad och godkänd, och har giltig banlicens.

GREAT!!
så nästa år får ni se en 16 åring flyga runt på sm banorna som en dåre!

tack för alla svaren

Ha det gott och kör en massa hoj!

IceY skrev:
GREAT!!
så nästa år får ni se en 16 åring flyga runt på sm banorna som en dåre!
Härligt :tummenupp Då var det som jag trodde.

Tufft med lite yngre folk som vill vara med, fast synd att det blir ännu en man blir omblåst av :4skrika :)

tycon1 skrev:
Jag önskar det fanns några vettiga banor i sthlm..

Snälla tomten... :tomten ?
Ticksta då ??? :7peta

IceY skrev:
god dagens!
Jag undrar hur gammal man måste vara för att få träna på supermotard banor i t.ex. malmö?
måste man ha körkort osv...
är nämligen sugen på att börja köra lite vettigt med en sm hoj, men jag är bara 15 snart 16 år så jag vet inte om det finns en möjligt het för mig att köra på banor och ev en del tävlingar...

Mvh Oskar

Det borde väl va samma sak som cross?

Gaze skrev:
Det borde väl va samma sak som cross?
Om du läser tråden så ser du att frågan är besvarad flera gånger om :7peta :tungan

Supermoto skrev:
Om du läser tråden så ser du att frågan är besvarad flera gånger om :7peta :tungan

men jag fick inga dirket svar. ville ju veta till 100 % så att man inte köper en hoj och sen inte får tävla/träna.

men jag tackar för alla svaren igen och hoppas att dom kanske kommer till användnig för någon annan också.

Mvh Oskar

IceY skrev:
men jag fick inga dirket svar. ville ju veta till 100 % så att man inte köper en hoj och sen inte får tävla/träna.

men jag tackar för alla svaren igen och hoppas att dom kanske kommer till användnig för någon annan också.

Mvh Oskar
Jag menade att om Gaze läst tråden hade han sett att du fått frågan besvarad flera gånger. Bäst av dig själv efter kontakt med SVEMO vad jag kunde förstå...

Slide in, burn out :tummenupp :crash

IceY på vilka banor hade du tänkt köra då ??

Jag kör själv på Knutstorp,Falkenberg,Sturup + några gokartbanor till sommaren. Inomhuskörning på Racehouse får det bli i vinter med minimoton och motarderna vi kanske ses där :tummenupp
//Jösse

Jösse skrev:
IceY på vilka banor hade du tänkt köra då ??

Jag kör själv på Knutstorp,Falkenberg,Sturup + några gokartbanor till sommaren. Inomhuskörning på Racehouse får det bli i vinter med minimoton och motarderna vi kanske ses där :tummenupp
//Jösse

Jag vet inte riktigt... blir väl mest på malmös bana, känner en som tränar nästan där varje helg.
men det blir väl att man åker till lite andra ställen lite längre iväg med.

Mvh Oskar

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back