åka 600 på mellankort

Xander192

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
GSX 600R -03 Alstare (Såld)
Vad blir det egentligen för påföljder blir det av att åka med en 600cc hoj med mellankortet ifall man blir stoppad...:confused:
Ryker kortet direkt eller blir det enbart böter? och isåfall, hur höga?

Xander192 skrev:
Vad blir det egentligen för påföljder blir det av att åka med en 600cc hoj med mellankortet ifall man blir stoppad...:confused:

jadu.. du kör ett fordon du inte har behörighet till.. det borde vara ungefär samma som om du inte har något körkort alls eller? plus att dom tar det ;)

jaha, då var det bara att beställa en strypningssats å bråka med omregistrering :4skrika Tack för det snabba svaret :)

Xander192 skrev:

Det behöver inte bli någonting, eller så kan jag tänka mig att det blir olovlig körning och böter, kanske av me kortet i värsta fall!Men bara för att du kör 600 så betyder det inte att du kör olovligt!Motorstyrkan avgör om det blir olovligt inte kubiken!

Har ingenting med kubikantalet att göra. Det regelverket säger är att du endast får köra en hoj med 25 kW och/eller 0,16 kW/kg.

Svårare än så är det inte.

hållundan skrev:
Har ingenting med kubikantalet att göra. Det regelverket säger är att du endast får köra en hoj med 25 kW och/eller 0,16 kW/kg.

Svårare än så är det inte.

menar självklart att den har högre effekt än 25kW... trodde det var underförstått med 600cc :tungan

young_rider skrev:
Det behöver inte bli någonting, eller så kan jag tänka mig att det blir olovlig körning och böter, kanske av me kortet i värsta fall!Men bara för att du kör 600 så betyder det inte att du kör olovligt!Motorstyrkan avgör om det blir olovligt inte kubiken!

en gsxr 600 med mindre än 25kw? tja :)

drovy skrev:
en gsxr 600 med mindre än 25kw? tja :)

Det är tekniskt möjligt och reglerna är som dom e för tillfället....men verkligheten e oftast en annan! Med andra ord det går att göra men blir inte så troligt att man gör, talar dock ej från självupplevd erfarenhet!

Har en sv 650: räknas som tung men får ändå inte användas vid uppkörning av tungt körkort (har funderat på att göra detta då den är specbest åt mig men det krävs att det är minst 700cc). Tar jag mellankort så får jag inte köra den utan att strypa den :jisses :död

Bara o hålla :tummenupp att körskolan har en lämplig låg "tung" hoj åt :tuttar i vår.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...